رئیس سازمان جهاد دانشگاهی، با مهم خواندن برگزاری کرسی های آزاد اندیشی در دانشگاه ها گفت: فعال کردن این بخش در دستور کاراین سازمان قرار دارد.

رئیس سازمان جهاد دانشگاهی/فعال کردن کرسی‌های آزاد اندیشی در دستور کار این سازمان است

دکتر حسن مسلمی نائینی،  ظهر امروز و  در جریان نشست خبری چهل و سومین سالگرد تشکیل جهاددانشگاهی در پاسخ به قدس در خصوص ارزیابی اش از روند برگزاری کرسی های آزاد اندیشی در دانشگاه ها گفت: سال 1388  مقام معظم رهبری  دردیدار با جمعی از نخبگان کشور دانشجویان را  مورد خطاب قراردادند و گفتند:« بنده گفتم کرسی آزادفکری را در دانشگاه‌ها به وجود بیاورید. خوب، شما جوانها چرا به وجود نیاوردید؟ شما کرسی آزادفکری سیاسی را، کرسی آزاد فکری معرفتی را تو همین دانشگاه تهران، تو همین دانشگاه شریف، تو همین دانشگاه امیرکبیر به وجود بیاورید. چند نفر دانشجو بروند، آنجا حرفشان را بزنند، حرف همدیگر را نقد کنند، با همدیگر مجادله کنند. حق، آنجا خودش را نمایان خواهد کرد»

رئیس جهاد دانشگاهی اضافه کرد:  اظهارات یاد شده نشان می دهد که برگزاری مناظره بیشتر مد نظر رهبری در سطح دانشجویی است. این همان چیزی می باشد که قبل سال 1368 هم در دانشگاه ها بود. به طوری که وقتی وارد دانشگاه می شدیم ناگهان شخصی جلو  می آمد و می گفت مثلا شما که دم از عدل و امامت  می زنید  دو تا کلام  در این باره بگو . به همین خاطر  ما  می رفتیم مطالعه می کردیم  و تا سوالات را پاسخ بگوئیم.

وی با اشاره به این که  الان مناظره  در سطح دانشجویی  برگزار می شود، افزود:  به طوری که اخیرا یازدهمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران هم برگزار شد و بنده به چشمم دیدم که دانشجویان در خصوص مسائل و مباحث سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی و...آگاهی دارند و   نظراتشان را مطرح می کنند با این وجود مناظرات دانشجویی  باید  دقیق تر و با کیفیت بیشتری برگزار شوند.  از سوی دیگر باید این موضوع را به سطح اساتید علمی هم تعمیم بدهیم تا آنها در فضایی آرام کرسی های آزاد اندیشی برگزار کنند. از این رو فعال کردن این  بخش  تشکیل کرسی های بیشتر در دانشگاه ها در دستور کاراین سازمان  قرار دارد.

مسلمی نائینی سپس به بحث فرار فارغ التحصیلان دانشگاهی و نخبگان از کشور پرداخت و گفت:   بسیاری از این  افراد برای پیشرفت علمی به دانشگاه های کشورهای دیگر می روند  و بعد از تحقق این هدف  دوست دارند به کشور برگردند. البته در این راستا وجود امکانات  لازم نقش مهمی دارد. بنابراین اگر امکانات لازم را در اختیار شان قرار دهیم اکثر آنها به کشور بر می گردند. 

وی  با اشاره به این که جهاد دانشگاهی  در حوزه های مختلف  از جمله آموزشی، فرهنگی، نوآوریو کارآفرینی اقدامات بزرگ و ارزشمندی انجام داده است، گفت: به محض ورود به جهاد دانشگاهی  احساس کردم این مجموعه نیازمند برنامه تحولی است. در واقع با توجه به تغییرات بسیار گسترده ای که در بخش های مختلف جامعه بوجود آمده است، جهاد دانشگاهی قطعا در چنین شرایطی نمی تواند با رویکرد قبلی کار را پیش ببرد و باید رویکردها را تغییر دهیم؛ بنابراین در حال حاضر در حال نگارش و تدوین این برنامه تحولی هستیم و امیدواریم نهایی شود و بتوانیم بر اساس یک نقشه راه جدید حرکت را ادامه دهیم. البته در طول همین ۶ ماه اخیر که برنامه  تحولی در حال تدوین است، اقدامات متعددی از جمله حفظ و ارتباط بیشتر با سرمایه انسانی موجود در جهاد و واحدهای زیرمجموعه آن انجام شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.