در حالی که قیمت نان در برخی استان ها افزایش یافته کارشناس حوزه آرد و نان گفت:طی دو سال گذشته قیمت نان ثابت مانده، اما هزینه‌های نانوایی افزایش یافته است از این رو برخی نانوایان به کم فروشی و گران‌فروشی روی آورده‌اند.

اما و اگرهای ترمیم قیمت نان/ چرا نانواها کم فروش و گران فروش شدند؟

به گزارش قدس آنلاین به نقل از تسنیم، برنامه گفتگوی ویژه سیما به تاثیر ترمیم قیمت نان در جلوگیری از کم فروشی و گرانفروشی اختصاص داشت که با حضور اصغر پابرجا کارشناس حوزه آرد و نان بررسی شد.

در خبرها به نقل از سخنگوی طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان داشتیم که اختیار تغییر قیمت نان به استان‌ها واگذار شده است. در برخی استان‌ها هم تغییراتی اعمال شده تغییراتی که به گفته مسئولان در راستای بهبود اقتصاد نانوا جلوگیری از قیمت گذاری خودسرانه و کم فروشی شکل گرفته است در گفتگوی ویژه خبری کم و کیف تغییرات قیمتی نان مورد بررسی قرار گرفت.

آقای پابرجا ابتدا خدمت شما باشیم همانطور که عرض کردم تغییرات قیمتی در برخی استان‌ها اعمال هم شده، لزوم اعمال این ترمیم چی هست؟

همانطور که فرمودید نانوایی از سال ۱۴۰۰ به این طرف نرخ نگرفته است، در نرخ نامه‌ای که سال ۱۴۰۰ گرفته نوشته بود که این نرخ نامه فقط برای یک سال معتبر است الان دو سال گذشته از این مدت و ما داریم با نرخ ۱۴۰۰ به شهروندان نان می‌فروشیم، نانوا نمی‌تواند تحمل کند یعنی واقعا این قدر هم هزینه‌ها بالا رفته و تورم سالیانه بالا رفته ما به هیچ عنوان نمی‌توانیم به نرخ‌ها دلبستگی داشته باشیم مجبور است به یک نحوی خودش را تامین کند یا گرانفروشی یا کم فروشی یا هر دو یا چه کار باید بکند؟ من فقط آرد را از دولت می‌گیرم این هم ده تا دوازده درصد در نان تاثیر دارد، ۸۸ درصد آن را باید در بازار آزاد خرید بکنیم.

مواد اولیه نان، مثل مایه خمیر ؟

مواد اولیه، مایه خمیر، مزد کارگر، اجاره مغازه، الان ببینید من نانوایی شغل خاص است، من اگر خواسته باشم نانوایی بکنم موظفم ۶۰ متر تجاری داشته باشم با ارتفاع ۴ متر، همچنین مغازه‌ای در هر کجای تهران باشد بین ۵۰-۶۰ میلیون تا ۳۰ میلیون است این‌ها را نانوا از کجا تامین کند؟ ما باید ببینیم که آیا واقعا ما نان سنتی می‌خواهیم، نان سنتی که به نظر من یک فرصت است اگر خواسته باشیم نمی‌توانیم با سرکوب قیمت و نرخ دستوری ما ادامه بدهیم. تکلیف مان مشخص بشود.

این که شما می‌فرمایید الان نانوایی‌ها خودشان قیمت خودشان را اعمال می‌کنند در تهران آنچه که ما شاهد هستیم قیمت‌ها طوری است که خود نانواها گذاشتند و قیمت مصوب نیست.

به خاطر این که شهروندان نان داشته باشند من اگر نان ندهم شهروند محترم از کجا می‌خواهد نان تهیه کند؟ این کارگر من مزد می‌خواهد، من نمی‌توانم با این قیمت‌ها رئیس محترم اتحادیه در جلسه قبلی فرمودند که اگر یک نانوایی ۱۰ کیسه بپزد که پخت بالاتر که بیشتر که نمی‌شود کمتر می‌پزند همش می‌شود تعداد تولید نانش هزار تا، هزار تا سه تومان می‌شود سه میلیون، این دارد دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان فقط مزد کارگر می‌دهد بقیه هزینه‌ها را از کجا در بیاورد.

شما می‌فرمایید که هزینه مواد اولیه تولید نان در واقع افزایش پیدا کرده، اما قیمت نان ثابت مانده است و این باعث این شده که نانوا بیاید روی بیاورد به کم فروشی و گرانفروشی.

بله این قضیه هست، الان چند تا عیب دارد اگر دولت نرخ را به موقع ندهد، گرانفروشی می‌شود، کم فروشی می‌شود، خروج کارگران از چرخه تولید می‌شود نانوایان در مغازه هایشان کار دیگر انجام می‌دهند کاهش کیفیت نان اتفاق می‌افتد همان که ما الان شاهد هستیم بعد افزایش نان خشک می‌شود افزایش مصرف آرد اتفاق می‌افتد تمام این‌ها می‌شود با یک نرخ عادلانه کارشناسی شده به موقع برطرف بشود، ولی متاسفانه انجام نمی‌شود و این الفاظی که نانوا را متهم می‌کنند به گرانفروشی و کم فروشی اصلا این طور نیست نانوا دارد فقط سد جو می‌کند یعنی دارد واقعا یک درآمدی کسب می‌کند به کارگر می‌دهد و خودش هم یک زندگی مختصری دارد.
 

از دید خریدار وقتی با نرخ مصوب عرضه نمی‌شود گرانفروشی هست حالا این خریدار که این جا گناهی ندارد

ولی این قدر شهروندان ما انسان‌های شریفی هستند و انسان‌های آگاه دقیقا می‌دانند خودشان زمانی که هم تشکر می‌کنند و هم می‌دانند که ما داریم اضافه می‌فروشیم مشکلی ندارند و پرداخت می‌کنند.
 

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.