۱۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۶
کد خبر: 902642

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در واکنشی معنادار به بیانیه اخیر عربستان و ادعای این کشور در خصوص تعلق میدان نفتی آرش به کویت و عربستان، گفت: ما اماده‌ایم با کویت در مورد این میدان و حل اختلافات وارد مذاکره شویم.

پاسخ معنادار کنعانی به بیانیه عربستان در خصوص میدان نفتی آرش

قدس آنلاین: ناصر کنعانی در پاسخ به سوال خبرنگار قدس آنلاین در خصوص بیانیه اخیر حکومت عربستان در خصوص تعلق میدان نفتی آرش به کویت و عربستان و ذیحق نبودن ایران در این میدان، در حالی که خطوط مرزی ایران و عربستان دهه‌ها قبل تعیین شده و انکار سهم ایران از میدان ذکر شده و اختلاف ریاض و کویت ربطی به ایران مطابق با واقعیت نیست؟ در پاسخی معنادار و کنایه‌آمیز  به مواضع عربستان سعودی، به خبرنگار ما گفت: ما موضوع میدان نفتی آرش را موضوع حقوقی و فنی می‌دانیم و بارها هم به حقوق ملت ایران در ارتباط با این میدان تاکید کردیم و هم اعلام کرده‌ایم در چاچوب حقوقی آمادگی گفت‌وگو با طرف کویتی هستیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان تلویحا با رد ادعای عربستان و تاکید بر حل اختلاف میان تهران و کویت در خصوص این میدان، افزود: جمهوری اسلامی ایران علاقمند است که این موضوع را در چارچوب تخصصی و حقوقی و با آرامش و خارج از فضای رسانه‌ای  در چاچوب مناسبات همسایگی حل کند.

خدمات کنسولی برای پیش ثبت نام در انتخابات مجلس اتباع ایرانی

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ما در خصوص تسهیلات و خدمات کنسولی برای اجرای مرحله اول انتخابات و فراهم شدن امکان پیش ثبت نام اتباع ایرانی در انتخابات مجلس در خارج از کشور، با اشاره به هماهنگی‌های صورت گرفته میان وزارت خارجه و ستاد انتخابات اظهار داشت: دستگاه دیپلماسی و کنسولگری‌ها و سفارتخانه‌های ما در کشورهای مختلف در چارچوب وظایف تعریف و ابلاغ شده در این مرحله از انتخابات و در چارچوب سیاست‌های ابلاغی که منجر به ایجاد رونق و مشارکت گسترده و موثر عمومی برای برگزاری انتخاباتی پرشور خواهد شد خدمات و امکانات لازم را برای حضور اتباع ایرانی در این مرحله از انتخابات فراهم کرده‌اند.

کنفرانس ایران- بریکس فردا برگزار می‌شود

سخنگوی دستگاه سیاست خارجی کشورمان درباره حضور سرگئی ریلبکوف معاون وزیرر خاجره روسیه در تهران و محور دیدارها و مذاکرات او با مقامات کشورمان نیز با اشاره به اینکه ما بر مبنای وجود اراده عالی رهبران دو کشور برای گشترش روابط در سطوح مختلف با روسیه آمد و رفت دیپلماتیک داریم و موضوعات مختلفی برای رایزنی داریم، گفت: در خرداد ماه وزیر خارجه ما در نشست وزرای خارجه بریکس و بریکس پلاس شرکت کردند و سخنرانی هایی داشتند درباره همکاری ها با کشورهای عضوربریکسایراد کردند و در این سفر  موضوع عضویت ایران در گروه بریکس مورد مذاکره قرار گرفت و در همان سفر ایشان اعلام کردند بزودی کنفرانسی را در تهران برگزار می‌کنیم تا ظرفیت های همکاری ایران و بریکس را مورد تبادل نظر و شناسایی قرار دهید. وی اظهار داشت: بر همین اساس فردا کنفرانس ایران و بریکش چشم اندازهای برای همکاری برگزار خواهد شد و مقامات کشورهای مختلف از جمله نمایندگان ارشد و سفرای کشورهای عضو بریکس حضور پیدا می‌کنند.

کنعانی خاطرنشان کرد: آقای ریابکوف هم در همین چارچوب در تهران حضور دارند. علاوه بر این با توجه به نقش روسیه در مذاکرات برجام رایزنی هایی نیز در این روند صورت خواهد گرفت.

پیگیری مطالبات ایران از ژاپن در سفر امیرعبداللهیان به توکیو

وی درباره برنامه سفر وزیر امور خارجه به ژاپن هم با بیان اینکه موضوعات مختلفی را با ژاپن برای تبادل نظر در چارچوب روابط تاریخی و ریشه دار دو کشور داریم. ، گفت:موضوعات زیادی  ژاپن به عنوان یکی از کشورهای مهم آسیایی در اولویت دستگاه دیپلماسی و دولت برای گسترش روابط دوجانبه قرار دارد. موضوعات دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی مورد گفت‌وگو داریم و اهتمام خاصی دو طرف برای استمرار گفت‌وگوها با یکدیگر دارند.

کنعانی درباره مطالبات ملت و دولت ایران از ژاپن گفت:‌ این موضوع و مطالبات از ژاپن در برنامه قرار دارد موضوع مطالبات ایران از کشورهای دیگر هم از موضوعات بسیار مهم در دست پی‌گیری است و دولت با جدیت این موضوعات را دنبال کرده و خواهد کرد و در ارتباط با ژاپن به صورت دوجانبه گفت‌وگو شده و در دیدار سال گذشته رئیسی با نخست وزیر ژاپن در نیویورک نیز این موضوع مورد گفت‌وگو قرار گرفت و پس از آن هم در سطوح مختلف در گفت‌وگوی وزرا و دیپلمات‌ها و مقامات مورد اهتمام بوده است و ژاپن گفته نسبت به تأدیه دیون ایران آمادگی دارد برای تحقق و اجرای عملی این موضوع در سفر جاری امیرعبداللهیان گفت‌وگو و تبادل نظر با مقامات ژاپن در این خصوص خواهیم داشت.

احضار سفیر دانمارک

سخنگوی دستگاه سیاست خارجی کشورمان دربار تکرار و استمرار اهانت به قرآن کریم در دانمارک نیز از احضار مجدد سفیر این کشور در صبح امروز خبر داد و اظهار داشت: 

مراتب اعتراض شدید ایران به ادامه این روند به سفیر دانمارک ابلاغ و از وی خواسته شده مراتب اعتراض را سریعا به پایتخت خود اعلام کند و انتظار ایران را مبنی بر برخورد مسؤولانه و بازدارنده دولت دانمارک را منتقل کند. سفیر دانمارک توضیحاتی را در خصوص اقدامات دولتش برای ممانعت از این روند به اطلاع مدیرکل اروپای غربی رساند. این تلاش ها را مورد توجه قرار خواهیم داد و این تلاش‌ها را در دانمارک به اطلاع سفیر ایران رساندند.

وی تاکید کرد: برای ما ملاک آن چیزی است که در حوزه عمل مشاهده می‌کنیم. اهانت به قرآن را پروژه سخیف صهیونیستی می‌دانیم. این واقعیت از مسؤولیت دولت‌های میزبان محل وقوع این جنایت‌ها و اهانت‌ها کم نمی‌کند به ویژه اینکه این اهانت‌ها با مجوز پلیس این کشورها صورت می‌گیرد و نشان می‌دهد مسؤولیت دولت‌های دانمارک و سوئد غیرقابل چشم پوشی است و  ایران اقدامات خود را با جدیت ادامه می‌دهد.

حضور نظامی آمریکا در خلیج فارس موجب ناامنی است

این مقام ارشد وزارت امور خارجه درباره افزایش حضور نظامی آمریکا در تنگه هرمز و گمانه زنیها در خصوص افزایش ریسک تنش نظامی میان ایران و آریکا هم با تاکید بر اینکه تامین امنیت آبراه‌ها و کشتیرانی ایمن در خلیج فارس و دریای عمان جزو اولویت‌های ایران و موضوعی است که باید در چارچوب همکاری مشترک کشورهای ساحلی حوزه خلیج فارس و دریای عمان انجام شود، گفت: معتقدیم این کشورها این ظرفیت را دارند که بدون هیچگونه مداخله خارجی و نیروهای فرامنطقه‌ای به تامین امنیت مشترک در منطقه اقدام کنند و منافع مشترک و امنیت کشتیرانی در این پهنه بزرگ آبی راهبردی منطقه را تامین کنند.

وی افزود: دخالت کشورهای فرامنطقه‌ای با شعار امنیت شعار دروغین است با هدف تامین منافع خودخواهانه این کشورها از جمله دولت آمریکا انجام می‌شود. حضور نظامی آمریکا در منطقه هیچگاه امنیت ساز و امنیت آفرین نبوده است و حضور آنها باعث شده به ناامنی و بی‌ثباتی در منطقه دامن بزنند. عمیقا معتقدیم کشورهای منطقه خلیج فارس قادر به تامین امنیت خود هستند و می‌توانند نسبت به طراحی الگوی امنیت دسته جمعی منطقه‌ای مبادرت کنند و هیچ ضرورتی به حضور نیروهای بیگانه وجود ندارد.

دولت انکلیس در جایگاه اتهام زنی به سپاه نیست

کنعانی در پاسخ به پرسشی درباره اختلافات در دولت انگلیس برای قرار دادن سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی گفت: دولت انگلیس با سابقه سیاهی که در منطقه مشخصا غرب آسیا در طول سالیان متمادی ایفا کرده و موجد بی‌ثباتی‌های عمیق و مستمر در منطقه ما بوده و همچنین نقشی که در حمایت پیدا و پنهان از گروه‌های تروریستی داشته نمی‌تواند در جایگاهی قرار بگیرد که به سپاه  به عنوان نیروی رسمی نظامی ایران اتهام وارد کند.

وی با بیان اینکه سپاه خدمات ماندگاری به کشورهای منطقه و از جمله اروپا ارائه کرده است و نقش سپاه پاسداران در مقابله موثر با گروه‌های سیاه تروریستی از جمله جریان تروریستی داعش تعیین کننده است، تصریح کرد: دولت انگلیس نمی‌تواند نقش سپاه در کمک به صلح و ثبات در منطقه و مقابله با گروه‌های تروریستی نادیده بگیرد و در جایگگاهی قرار بگیرد که سپاه را به اتهامات بی اساس متهم کند.

وی تاکید کرد: این اتهامات را نه از سوی انگلیس و نه هیچ طرفی نخواهیم پذیرفت. سپاه نهاد برآمده از ملت ایران و نهاد رسمی نظامی ایران است و نقش سپاه در تامین امنیت ملی تعیین کننده است و نقش آن در خدمت به منافع منطقه و ملت‌های منطقه ماندگار است و کسی نمی‌تواند نقش اثرگذار سپاه را نادیده بگیرد.

کشورهایی بی‌محابا در جنگ اوکراین تجارت سلاح می‌کنند

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در خصوص اظهارات مدودوف معاون شورای امنیت روسیه درباره احتمال استفاده از سلاح هسته‌ای در جنگ اوکراین هم با بیان اینکه  احتمالات نمی‌توانم در این جایگاه صحبت کنم، اظهار داشت:  آنچه برای ایران حائز اهمیت است این است که بحران اوکراین نباید تبدیل به یک موضوع تهدیدکننده و چالش آفرین برای صلح و امنیت بین‌المللی شود. و امیدواریم جامعه جهانی به اهمیت این موضوع توجه کنند و کشورهایی که به صورت بی محابا به تسلیح یک طرف جنگ مبادرت می‌کنند و جنگ اوکراین را فرصتی برای آزمایش تسلیحات مختلف و متنوع خود می‌دانند به اهمیت این موضوع توجه کرده و تلاش همه جانبه‌ای کنند که راهکار سیاسی شکل بگیرد و شاهد پایان بخشیدن به این جنگ و بحران باشیم.

شکایت ایران از دولت کانادا در لاهه

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره روند پیگیری وصول دارایی‌های ایران در کانادا هم گفت: ایران با توجه به اقدامات غیرقانونی دولت کانادا در این زمینه اقدام لازم را انجام داده و روند حقوقی را دنبال کرده است. اخیرا نیز ما به منظور صیانت از منافع ملی و توقف اعمال متخلفانه دولت کانادا به ابتکار وزارت خارجه در دیوان بین‌المللی دادگستری از کانادا به دلیل نقض مصونیت اموال ایران شکایت کرده و این موضوع را با جدیت دنبال می‌کنیم.

وی افزود: دولت ایران در بازه‌های مختلف نشان داده که در مواردی که نیاز به رجوع به سازوکارهای حقوقی و دیوان بین‌المللی دادگستری برای احقاق حقوق ملت ایران است از توسل به این روش اجتناب نمی‌کند. در مورد دولت آمریکا و کانادا روند حقوقی را دنبال می‌کند و امیدوایم در این روند حقوقی به نتایج مورد انتظار خود دست یابیم.

وی درباره تاثیر ممانعت از ورود رودهای داخلی کشورهای ساحلی به دریای خزر و کاهش تراز آب این دریاچه هم  تاکید کرد: در چارچوب کنوانسیون این موضوع پیگیری خواهد شد. منتظر زمان بیشتری باشیم که در چارچوب مسائل محیط زیستی و کنوانسیون تهران چه اقداماتی انجام خواهد شد.

بدهی گازی عراق به ایران پرداخت می‌شود

کنعانی درباره انتقال بخشی از طلب ایران از عراق به عمان هم با بیان اشاره به اینکه آمریکا با اعمال فشارو قصد کارشکنی در صادرات برق و گاز ایران به عراق د تابستان و فصل گرما را دارد که این موضوع مشکلات زیادی را برای مردم این کشور ایجاد می‌کند، گفت: بخشی از مطالبات مالی ایران به دستور نخست وزیر عراق تامین مالی و به کشور ثالثی منتقل شده و برنامه انتقال بخش دیگری از مطالبات ما نیر در برنامه اجرایی دولت عراق قرار دارد و ما منتظر اقدام بغداد هستیم.

وی افزود: در خصوص نحوره دسترسی به این منابع هم که موضوع فنی است رایزنی ها ادامه دارد و ایران برای دستیابی به منابع مالی خودش از هیچ تلاشی دریغ نخواهد کرد و ریزنی ها با دولت عراق ادامه دارد و دولت عراق نشان داده تلاش می‌کند مطالبات ایران پرداخت شود.

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.