انتخاب چهاردهم

مدیر امور منابع آب تربت‌جام از کسری ۸۰ میلیون متر مکعبی آب در دشت فریمان و تربت جام خبر داد.

کسری۸۰ میلیون مترمکعب آب در دشت تربت‌جام و فریمان

به گزارش قدس خراسان، یوسف اختری اظهار کرد: با ورود مدعی‌العموم، برق چاه‌هایی که بیشتر از حد مجاز از منابع آبی در تربت‌جام برداشت می‌کردند قطع و جلوی ادامه بهره‌برداری کشاورزان پرمصرف گرفته شد.

مدیر امور منابع آب تربت‌جام بیان کرد: با تأکید و پیگیری دادستان عمومی و انقلاب تربت‌جام، مشترکانی که بیشتر از مقدار مجاز از سفره‌های آب زیرزمینی برداشت می‌کردند و از سویی توجهی به اخطار و تذکرات متولیان امر نداشتند شناسایی و برق تعدادی از چاه‌ها با حضور نماینده ویژه دادستانی و کارشناسان ادارات منابع آب، برق، جهادکشاورزی، منابع‌طبیعی در قالب کارگروه حفظ حقوق بیت‌المال، قطع شد.

وی تصریح کرد: علاوه بر آبدهی بالا، مصرف برق و سطح زیرکشت نامتعارف این چاه‌ها پیشتر توسط کارگروه تخصصی مربوطه بررسی شده بود.

اختری با اعلام اینکه برخورد با برخی دیگر از پرمصرف‌های بخش کشاورزی در دستور کار روزهای آینده قرار دارد، گفت: طی روزهای اخیر برق حدود ۶ یا ۷ حلقه چاه به دلیل اضافه برداشت قطع شده است.

تربت‌جام دارای ۵۶۶ حلقه چاه کشاورزی است

مدیر امور منابع آب تربت‌جام با بیان اینکه تمامی چاه‌هایی که بیش از حد مجاز برداشت داشته باشند با هماهنگی دستگاه قضایی خاموش خواهند شد، از نصب کنتور هوشمند برروی تمامی چاه‌های کشاورزی خبر داد و خاطرنشان کرد: شهرستان تربت‌جام دارای ۵۶۶ حلقه چاه کشاورزی است.

وی اظهار کرد: هرچند برخی کشاورزان به دلیل سطح زیر کشت کمتر یا بیشتر میزان آب مصرفی‌شان متفاوت است اما در مجموع آنچه موجب مصرف بیشتر می‌شود خرابی کنتور هوشمند و یا دست‌کاری کنتور است.

اختری تأکید کرد: بدون شک با کشاورزان و افرادی که برای بهره‌برداری بیشتر از منابع آبی کنتورهای هوشمند را دست‌کاری کنند، برخورد قانونی خواهد شد و اضافه برداشت در قالب جریمه اخذ و در صورت تکرار پرونده کیفری تشکیل می‌شود.

مدیر امور منابع آب تربت‌جام از شناسایی و مسدود کردن ۲۹ حلقه چاه از ابتدای امسال در حوزه شهرستان تربت‌جام خبر داد و گفت: با تلاش‌های صورت گرفته چاه غیرمجاز عمیق در تربت‌جام زیاد نداریم.

وی با بیان اینکه دشت تربت‌جام ممنوعه بحرانی است و هر ساله سطح سفره‌های زیرزمینی افت دارد، افزود: در شرایط فعلی سالیانه ۸۰ سانتیمتر افت سفره‌های زیرزمینی را داریم.

اختری اذعان کرد: اگرچه قبلاً افت سفره‌های زیرزمینی بیش از یک متر و ۲۰ تا ۳۰ سانتیمتر بوده اما با نصب کنتورهای هوشمند و کاهش برداشت‌ها به ۸۰ سانتیمتر در سال رسیده ولی همچنان این افت ادامه دارد.

مدیر امور منابع آب تربت‌جام افزود: تلاش می‌شود با مدیریت مصرف و قطع چاه‌های پر مصرف افت سفره‌ها را کنترل کرده و به صفر برسانیم، اکنون ۸۰ میلیون مترمکعب دشت تربت‌جام و فریمان کسری مخزن دارد.

وی برخورد با چاه‌های پرمصرف را از برنامه‌های اصلی امسال عنوان کرد و گفت: حفاظت از منابع آب وظیفه آحاد مردم است، در همین راستا از کشاورزان به عنوان اصلی‌ترین کاربران آب درخواست داریم موضوع کم‌آبی را جدی بگیرند و با کمک همکاران جهاد کشاورزی محصولات متناسب با کم‌آبی را در منطقه کشت کنند.

چاه‌های غیرمجاز بلای جان سفره‌های زیرزمینی هستند

اختری با بیان اینکه چاه‌های غیرمجاز بلای جان سفره‌های زیرزمینی هستند، افزود: برداشت بی‌اندازه از منابع آب زیرزمینی، کشت محصولات پر آب طلب، کشاورزی و آبیاری سنتی و... در سال‌های اخیر موجب شدت بحران آب در بسیاری از شهرستان‌ها شده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.