تحولات منطقه

بیمار برای رهایی از درد و درمان بیماری، دستش زیر سنگ زیرمیزی پزشکان است و آنها که باید در برخورد با متخلف، ملجأ بیمار باشند، تقریباً‌ مقابل بیمار قرار گرفته‌اند؛ نظام پزشکی زیرمیزی گرفتن را توجیه می‌کند و علوم پزشکی می‌گوید با این تعرفه، سودش کجاست؟

توجیه عجیب نظام پزشکی همدان: زیرمیزی گرفتن پزشک خروجی تعرفه غیرواقعی است!
زمان مطالعه: ۷ دقیقه

 پزشکان قادرند بیماری را از پرتگاه مرگ‌ نجات دهند و مرهمی برای دردهای تحمل‌ناپذیر آن‌ها باشند اما متأسفانه این روزها شاهد ناملایمتی برخی پزشکان با بیماران هستیم. اظهارات برخی بیماران و خانواده آنها نشان می‌دهد برخی از جراحان در همدان که نام برخی افراد مشهور هم بین آنها به چشم می‌خورد، برای انجام جراحی در مراکز درمانی، بیمار و همراه وی را ملزم به پرداخت پول بیشتر از تعرفه مصوب می‌کنند و بسیاری از بیماران هم برای مداوای خود مجبور به پرداخت آن هستند.

خانم احمدی یکی از بیماران که به گفته خودش مجبور شده برای جراحی سنگ کلیه پدرش به یک متخصص جراحی کلیه زیرمیزی پرداخت کند، در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در همدان، گفت: درد ناشی از سنگ‌ کلیه بسیار سنگین و وحشتناک است، وقتی دردهای پدرم شروع می‌شد از شدت درد زمین را چنگ میزد و به خود می‌پیچید. برای ویزیت و درمان بیماری‌ به مطب یکی از پزشکان معروف همدان رفتیم، این پزشک متخصص پس از بررسی تصاویر تشخیصی و پرونده پدرم، دستور بستری و خارج کردن سنگ کلیه را داد.

تقاضای نافرجام بیماران از منشی پزشک برای تخفیف در زیرمیزی!

خانم احمدی افزود: این پزشک ۳ مرکز درمانی را به ما معرفی کرد و گفت: در هریک که راحت هستید می‌توانید بیمار را بستری کنید تا عمل جراحی را برایش انجام دهم. اما باید پیش از بستری مبلغی را به عنوان دستمزد این عمل به حسابم واریز کنید. پیش از اینکه وارد اتاق پزشک شویم متوجه پچ‌پچ بیمارانی که نیاز به جراحی داشتند با منشی پزشک شدم که بر سر مبلغی چانه می‌زدند و تقاضای تخفیف و ملایمت داشتند، اما نمی‌دانستم اوضاع از چه قرار است و این چانه زنی بر سر پرداخت دستمزد اضافی به پزشک است.

این همراه بیمار ادامه داد:: این پزشک متخصص برای انجام عمل سنگ کلیه پدرم مبلغ ۷ میلیون تومان از ما درخواست کرد و گفت که علاوه بر این، باید هزینه بیمارستان یا مرکزی که می‌خواهید در آن بستری شوید را هم‌ پرداخت کنید. دردهای پدرم‌ به اندازه‌ای شدید بود که قدرت نه گفتن به این درخواست را نداشتیم. پدر من پاکبان است و حقوق چندانی نداشت که بخواد ۷ میلیون از آن را هم به عنوان دستمزد اضافی پزشک اختصاص دهد، اما برای تسکین دردش مجبور بودیم به هر دری بزنیم‌ این مبلغ را قبل از عمل به حساب پزشک واریز کنیم.

وی گفت: با توجه به اینکه نامه بستری پزشک تا دور روز اعتبار داشت، با مشقت فراوان و مقروض شدن به دوست و آشنا، توانستیم زیرمیزی ۷ میلیونی را به پزشک تحویل دهیم.

این شهروند همدانی با اشاره به اینکه حالا یک ماه از ماجرای گرفتن زیر میزی پزشک از ما می‌گذرد، تصریح کرد: آنچه همواره ذهن مرا به خود مشغول کرده این است که وقتی در روز روشن و مقابل چشم‌ صدها بیمار درخواست زیرمیزی پزشکان از بیماران انجام می‌شود، دستگاه‌ نظارتی که باید با این درخواست‌ها و پزشکان متخلف برخورد کند، دقیقاً کجاست؟ 

احمدی گفت: بیماران به تنهایی توانایی مقابله با این تخلف پزشکان را ندارند، چراکه هنگام بیماری به اصطلاح گردنشان از مو باریک‌تر است و مجبورند برای تسکین درد و رهایی از بیماری، به پرداخت هزینه اضافی پزشکان تن دهند. مردم ابزار قدرتی ندارند که بخواهند جلوی سوءاستفاده و زیر میزی پزشکان را بگیرند. اما سؤال اینجاست که آن سازمان و مسئولی که وظیفه برخورد با این متخلفان را دارند چرا سکوت کرده‌اند؟

یک پزشک همدانی: برخی جراحی‌ها برای ما صرفه اقتصادی ندارد!

به گزارش تسنیم، با توجه به ادعا و اظهارات این همراه بیمار که شاهد درخواست و اخذ زیرمیزی پزشک متخصص از بیماران و مراجعه کنندگان بوده است، به سراغ یکی از پزشکان متخصص جراحی رفتیم؛ این پزشک متخصص که تمایلی به انتشار نامش نداشت، به خبرنگار تسنیم گفت: حرفه ما یک کار بسیار سنگین و حساس بوده و با مرگ و زندگی بیماران در ارتباط است. وقتی سیستم درمانی ارزش کار ما را نداند و دستمزدی که مستحق آن هستیم برای ما تعیین نکند پدیده دریافت وجه خارج از تعرفه رواج می یابد.

وی با بیان اینکه با هر جراحی هرچند ساده، مسئولیت جان بیمار در دست ماست، اظهار داشت: شاید باورتان نشود اما دستمزد بعضی از جراحی‌ها کمتر از یک میلیون تومان است که برای پزشک هیچ صرفه اقتصادی ندارد.

وی با اشاره به اینکه باید تعرفه‌ها اصلاح و منطقی سازی شود، گفت: وقتی حق و حقوق ما متناسب با خدمتی که ارائه می‌دهیم‌ باشد بدون شک پزشک برای دریافت هزینه عمل در مقابل بیمار قرار نمی‌گیرد.

نظام پزشکی همدان درباره برخورد با زیرمیزی: برخورد نیاز به منطق دارد!

علیرضا مدرکیان رئیس نظام پزشکی همدان درباره دریافت وجه خارج از تعرفه پزشکان به خبرنگار تسنیم‌ گفت: انتظار داریم در کشور ما وقتی تصمیمی گرفته و قانونی نوشته می‌شود شرایط واقعی آن هم‌ برآورد و در نظر گرفته شود. تعرفه‌های دستوری پزشکان قابلیت اجرا ندارد. وقتی پزشک کار پر ریسکی انجام می‌دهد، عدد و تعرفه‌ای که برای آن تعریف شده متناسب با آن عمل نیست و در واقع پزشک تمایلی به انجام آن پیدا نمی‌کند.

رئیس نظام پزشکی همدان با تاکید بر اینکه در شرایط اورژانسی اوضاع متفاوت است و پزشکان آنچه در توان دارند برای بیمار انجام می‌دهند، تصریح کرد: اما در موارد غیر اورژانس رغبت به انجام خدمات پرریسک با تعرفه پایین کم می‌شود.

مدرکیان با اشاره به اینکه وقتی دستوری تعرفه می‌دهند، اجرایی نمی‌شود، تصریح کرد: اگر عددها را واقعی نبینیم خروجی آن می‌شود دریافت وجه خارج از تعرفه پزشکان از بیماران!  در سیستم دولتی همه خدمات با کمترین قیمت ارائه می‌شود، از نظر پزشکان، تعرفه دستمزدها نسبت به کاری که انجام می‌شود اصلا به صرفه نیست.

رئیس نظام‌ پزشکی همدان با بیان اینکه کتاب تعرفه نیازمند بازنگری است، عنوان کرد: مواردی را می‌توان نظارت کرد که پایه منطقی داشته باشد. موضوع زیرمیزی در همدان در عمده موارد روابطی است که بین بیمار و پزشک تنظیم شده و طرفین این قاعده را پذیرفته‌اند.

وی با تأکید بر اینکه در زمینه دریافت وجه خارج از تعرفه گلایه‌مندی عمده‌ای نداریم، افزود: تا شهریور سال گذشته هیچ موردی از شکایات بیماران درباره این موضوع دریافت و ثبت نشده است.

رئیس نظام‌ پزشکی همدان با بیان اینکه اگر تعرفه‌گذاری بر مبنای واقعیت نباشد کیفیت خدمات کاهش پیدا می‌یابد، گفت: اگر این اتفاق بیفتد ( تعیین تعرفه واقعی) هزینه آن روی دوش مردم نمی‌افتد و این هزینه را بیمه‌ها باید متقبل بشوند. شرایط فعلی به گونه‌ای است که به جای اینکه فشار هزینه و دستمزد پزشکان بر بیمه‌ها باشد، بر دوش مردم افتاده و پزشک و بیمار را مقابل هم قرار داده است.

مدرکیان می‌گوید ما موافق دریافت وجه خارج از تعرفه پزشکان نیستیم و در صورت مشاهده یا ثبت شکایت با متخلفان برخورد قانونی می‌شود، اما از اینکه چرا مردم و بیماران دیگر امیدی به ثبت شکایت و پیگیری تخلفات پزشکان را ندارند، حرفی نزد.

طوسی کیانی مدیر نظارت و اعتبار بخشی دانشگاه علوم پزشکی همدان، در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در همدان، درباره پدیده زیر میزی اظهار داشت: با هرگونه دریافت وجه خارج از تعرفه به شدت برخورد می‌کنیم. در استان قرارگاه نظارت داریم که چنین مواردی مطرح و بررسی می‌شود.

او با بیان اینکه روزانه بیش از ۲۰ هزار خدمت پزشکی در همدان انجام می‌شود، تصریح کرد: در لا به لای این خدمات که در کانال قانونی انجام می‌شود ممکن است مواردی از تخلف هم گزارش شود.

رئیس رسیدگی به شکایات دانشگاه علوم پزشکی همدان با تاکید بر اینکه مشکل حادی در زمینه دریافت وجه خارج از تعرفه پزشکان نداریم، اظهار داشت: موارد محدودی بوده که آن هم با حضور پزشک و بیمار برطرف شده است. بعضی مواقع تعرفه‌ها با خدماتی که پزشک ارائه می‌دهد هماهنگ نیست. با توجه به اینکه سال‌ها این تعرفه‌ها جا به جا نشده برای پزشک سودآوری ندارد.

وی با تاکید بر اینکه باید حقوق پزشکان را هم در نظر بگیریم چون نیاز داریم که در استان بمانند، عنوان کرد: موافق دریافت وجه خارج از تعرفه نیستیم، اما باید تعرفه‌ها متناسب با نوع خدمت باشد. مردم در صورت مشاهده هرگونه تخلف و دریافت وجه خارج از تعرفه می‌توانند با سامانه ۱۹۰ تماس بگیرند.

 با توجه به پیام مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه وقتی کسی در خانواده‌ای بیمار می‌شود نباید غیر از رنج بیماری رنج دیگری داشته باشد، مسئولان باید تلاش کنند بیمار و پزشک مقابل هم قرار نگیرند و پزشکان برای‌ تأمین دستمزد واقعی خود دست در جیب بیمار نکنند.

"زیرمیزی گرفتن خلاف قانون است" این را همه می‌دانند و همه می‌گویند؛ از بیمارِ زیرِ تیغِ پزشکِ زیرمیزی‌بگیر تا مسئولی که باید با زیرمیزی‌بگیر برخورد کند. اما وقتی پزشک به راحتی و بدون نگرانی از نظام پزشکی و علوم پزشکی و تعزیرات و مرجع قضائی و حتی شاید بدون ترس از خدا، از بیمار قلبی و سرطانی پیر و جوان زیرمیزی می‌گیرد، وقتی از زن باردار حتی چند ساعت پیش از زایمان زیرمیزی می‌گیرد و از هر بیماری که بتواند پولی می‌کَند، یعنی یک جای کار لنگ می‌زند. یعنی آن‌کس که قرار است عادل باشد و با جرم و ظلم و تخلف برخورد کند، فقط حرف می‌زند.

حرف آخر؛ نظام پزشکی و علوم پزشکی می‌گویند اگر بیمار شکایت کند و اگر شکایت اعلام شده اثبات و احراز شود، برخورد می‌کنیم. اما مشکل اصلی اینجاست که باید ببینیم چه شده و چه کرده‌ایم که آن بیمار حتی بعد از اینکه درمان هم شد، حوصله‌ای برای شکایت از تخلف ندارد. درد اصلی هم اینجاست که اساساً چرا باید کار را به اما و اگر و شکایت احتمالی بیمار سپرد؟ چرا در بدیهیات نظارت به گونه‌ای عمل کردیم که نیاز به شکایت احتمالی و اثبات احتمالی جرم و تخلف باشد و خودمان نتوانیم جلوی این روند و رویه سوء را بگیریم؟ مگر پیشگیری از وقوع جرم و تخلف چیزی جز این است که اجازه ندهیم جرم و تخلفی رخ دهد که نیاز به بگیر و ببند و برخورد باشد؟ 

منبع: خبرگزاری تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.