تحولات لبنان و فلسطین

۲۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۰
کد خبر: 904380

نشنال اینترست نوشت: اگر آمریکا و فرانسه رویکرد و مشارکت خود در آفریقا را دوباره تنظیم نکنند، به طور فزاینده ای در خطر از دست دادن نفوذ در این قاره به چین و روسیه هستند

کودتا در نیجر و تهدید منافع آمریکا

ترجمه: نشنال اینترست در مطلبی تحت عنوان « کودتا در نیجر منافع آمریکا را تهدید می کند» به قلم فرانسیس برد - رئیس شرکت مشاوره بین المللی نوشت :

اگر آمریکا و فرانسه رویکرد و مشارکت خود در آفریقا را دوباره بازسازی نکنند، به طور فزاینده ای در خطر از دست دادن نفوذ در این قاره به کشورهایی نظیر چین و روسیه هستند.

کودتای اخیر در نیجر، با پیامدهای میان مدت نامشخص و نتیجه مشخص اتفاق افتاد. این کودتا ثبات در غرب آفریقا، منافع آمریکا و فرانسه در این قاره را تهدید می کند و از سوی دیگر فرصت های چین را ارتقا می دهد. در افریقا افراط گرایان مسلمان همچنان به میدان خواهند آمد.

ابراز امیدواری از سوی فرانسه مبنی بر خنثی کردن کودتا توسط نیروهای مسلح علیه گارد ریاست جمهوری زمانی که ارتش در کنار کودتا قرار گرفت، به سرعت ناکام ماند. ضرب الاجل سهمگین رهبران جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا ، برای ارتش جهت بازگرداندن رئیس جمهور مخلوع محمد بازوم به قدرت با مداخله نظامی به پایان رسید. تحریم ها اعمال شد و برق نیجر توسط نیجریه قطع شد، اما این به مردم نیجر آسیب می رساند، نه ارتش یا شورشیان.

تاثیر در تحولات افریقا

این دوهفته نامه امریکایی ادامه داد : تحولات نیجر به دنبال وخامت اوضاع امنیتی در بورکینافاسو است که سایر کشورهای منطقه را نیز تحت تأثیر قرار داده است. پیش از این از وزیر امور خارجه موزامبیک ، انتظار می رفت که نسبت به خطرات موجود در غرب آفریقا واکنش بهتری نشان دهد.

جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا در حال برنامه ریزی برای ایجاد یک تیم واکنش به بحران بوده است، اما تاکنون نتوانسته آن را تامین مالی کند. علیرغم جلسه برنامه ریزی روسای نظامی این کشورها، احتمال کمی برای مداخله نظامی واقعی آفریقا وجود دارد مگر اینکه توسط ایالات متحده و فرانسه حمایت مالی و پشتیبانی شود.

درس عبرتی که امریکایی ها و فرانسوی ها نگرفتند

ارتش نیجر از کودتاهای مالی، چاد، گینه، سودان، بورکینافاسو و گینه بیسائو آموخته است که عواقب این کودتا مشخص است. اکثراً در کودتاهای دیگر، زمانی که آمریکا و فرانسه کنار رفتند، روس‌ها در قالب گروه واگنر دعوت شدند. دولت‌های آمریکا و فرانسه از این تاریخ کوتاه‌مدت درس نگرفته‌اند.

دسترسی هایی که دود شد

اگر آمریکا و فرانسه رویکرد و مشارکت خود در آفریقا را دوباره تنظیم نکنند، به طور فزاینده ای در خطر از دست دادن نفوذ در این قاره به چین و روسیه هستند. این خسارت شامل از دست دادن دسترسی به مواد معدنی استراتژیک، مانند بیش از ۷ درصد اورانیوم جهان در نیجر، به همراه با مخاطرات جغرافیایی، امنیتی و تجاری است.

به ویژه پس از کودتای اخیر بورکینافاسو، اکنون تعداد آوارگان بیشتر، تهاجمات شورشیان بیشتر، سقوط اقتصادی سریعتر، کودتاهای بیشتر و دموکراسی کمتر از قبل وجود دارد.

خطرات برای غرب آفریقا در حال حاضر مشهود است. به عنوان مثال هر روزه از بورکینافاسو برای سرقت تجهیزات معدن و مواد غذایی هجوم هایی صورت می گیرد. لیبی، چاد، توگو، غنا، سنگال، بنین، نیجریه و ساحل عاج بیشترین خطر را برای تضعیف وضعیت امنیتی به دلیل کودتا در نیجر و بورکینافاسو دارند.

بزرگترین بهره برداری از این وضعیت گینه است، که یکی دیگر از کشورهای غرب آفریقاست که اخیراً توسط یک کودتای نظامی تصرف شده است. گینه فعالانه طرفدار استخراج معادن است. دولت گینه در حال حاضر در تلاش است تا سرمایه گذاری و درآمد معدن بورکینافاسو را جذب کند و احتمالا برای معدنچیان نیجریه نیز جذاب خواهد بود. ظاهرا گینه اخیراً یک گروه ویژه مبارزه با تروریسم را به مرز مالی اعزام کرده است.

سیگنال های منفی برای آمریکا

برای اینکه ببینیم آینده نیجر را به کجا می‌برد، باید مراقب سیگنال‌های خاصی بود. آمریکا باید بداند. که وضعیت به سرعت در حال بدتر شدن بیشتر است. سیگنال دیگر این است که ممکن است افسران بلندپایه نظامی، مقامات دولتی یا غیرنظامیان از نیجر خارج شوند و دفاتر سازمان‌های غیردولتی و سازمان ملل و تعطیلی سفارت‌ها که در حال حاضر اتفاق می‌افتد بازگشایی نشود.

در حال حاضر، این احتمال وجود دارد که آمریکا و فرانسه سرمایه گذاری ها و پایگاه های ضد تروریسم خود را در نیجر از دست بدهند. روس ها در ازای استخراج معادن و سایر دارایی ها خواهند جنگید. شورشیان افراطی مسلمان جایگاه خود را به دست خواهند آورد. و چین پول بدست خواهد آورد و نفوذ خود را افزایش خواهد داد، همه اینها به لطف کاهش ثبات در نیجر و غرب آفریقا است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.