به گزارش قدس آنلاین به نقل از فارس، آمار هفتگی فروش و تماشاگران نمایشهای به صحنه رفته در تالارهای اصلی، چهارسو، قشقایی، سایه و کارگاه نمایش مجموعه تئاتر شهر و همچنین تماشاخانه سنگلج تا پایان روز جمعه ۲۰ مرداد ۱۴۰۲ به تفکیک اجراها اعلام شد.
قبلاً در دو گزارش به تحلیل این آمار پرداختیم و گفتیم که باید نمایشهای مناسبی برای اجرا در این سالنها که از تماشاخانههای اصلی و البته دولتی تهران محسوب میشوند، انتخاب شوند تا حضور تماشاگر در این مجموعهها افزایش پیدا کند.
نگاهی گذرا به آمار این هفته مخاطبین سالنهای دولتی رونق ادامهدار تئاتر را در کشور نشان میدهد، تئاتر همچنان مخاطب خودش را داشته و دست کم در تالارهای دولتی سالنی همیشه پر نظارهگر اجرای گروههای نمایشی است.
نمایش «جریان» به کارگردانی علیرضا معروفی که از روز ۲۹ تیرماه ۱۴۰۲ اجرای خود را در تالار اصلی با ظرفیت ۵۷۹ تماشاگر و قیمت بلیت ۲۰۰ هزار تومان آغاز کرده، با مجموع ۱۸ اجرا و میزبانی از ۲ هزار و ۳۰۵ (با احتساب ارائه بلیت تمام بها، نیم بها، تخفیفدار و مهمان) ۲۷۰ میلیون و ۶۷۵ هزار تومان فروش داشته است.
این نمایش همچنان و مطابق با هفتههای گذشته در پر کردن سالن اصلی تئاتر شهر ناتوان است، این نمایش تا امروز و با ۱۸ اجرا توانایی استقبال از بیش از ۱۰ هزار مخاطب را داشته اما تا کنون تنها نزدیک به ۲۰ درصد از این ظرفیت را پر کرده است.
در آمار قبلی اعلام شده «جریان» با ۱۲ اجرا هزار و ۲۸۸ مخاطب داشت اما در شرایط فعلی با ۱۸ اجرا تنها هزار و ۱۷ مخاطب به آن افزوده شده که این نشان دهنده میانگین ۱۶۹ مخاطب داشته و حتی نیمی از سالن را هم پرنکرده است.
میتوان بخش زیادی از سانسهای اجرای این نمایش را سوخته و البته جاگیر نمایشهای پرمخاطب دانست.
نمایش «سلول شخصی» به کارگردانی امیرحسین آلادپوش هم که از روز ۸ مرداد ۱۴۰۲ در تالار اصلی با ظرفیت ۵۷۹ نفر و قیمت بلیت ۲۰۰ هزار تومان روی صحنه رفته تا به امروز با مجموع ۱۲ اجرا و میزبانی ۴ هزار و ۲۹۱ تماشاگر ( با احتساب ارائه بلیت تمام بها، نیم بها، تخفیفدار و مهمان ) به فروشی معادل ۶۰۷ میلون و ۱۴۰ هزار تومان دست پیدا کرده است.
این نمایش در آمار قبلی و با تا پایان روز جمعه ۱۳ مرداد ۱۴۰۲ با مجموع ۶ اجرا به ۲ هزار ۲۵۴ تماشاگر دست پیدا کرده بود حالا و با اضافه شدن ۶ اجرای دیگر ۲ هزار و ۳۷ مخاطب داشته که یعنی میانگین در هر بار روی صحنه رفتن، ۳۳۹ مخاطب را به تالار اصلی تئاتر شهر کشانده است.
این نمایش در 6 اجرای قبلی خود هم میانگین ۳۷۶ مخاطب داشته که یعنی در ادامه اجراهای خود تعداد مخاطبش را حفظ کرده است.
امیرحسین آلادپوش حدود ده سال است در گونههای نمایشهای آیینی و مذهبی در گروه فرهنگی هنری «مسلم» فعالیت میکند.
او تاکنون، در نمایشهای «رولت روسی»، «چرتکه»، «ایستگاه متروک»، «سپاهیان آتش» و ... بازی کرده و در آثاری از جمله «روزی روزگاری جوشن»، «معمای مطربان» و «پریشان»، در جایگاه کارگردان ایستاده است.
جدیدترین نمایش آلادپوش در مقام کارگردانی با نام «سلول شخصی» با بازی جلیل فرجاد، کامران تفتی و مجید نوروزی، در مرداد 1402 روی صحنه تالار اصلی تئاتر شهر رفته است. این نمایش، نگاهی نقدگرایانه به اندیشهای دارد که باعث میشود تا گروهی از مذهبیون، خود را بر باروهای بلند حقانیت بپندارند و از بالای این برج و بارو، دیگر افراد جامعه را نه تنها از خود، بلکه از مراسم مذهبی و بهطور کلی از دین طرد کنند.
آلادپوش در رابطه با موضوع این نمایش گفته است: «حرف اصلی «سلول شخصی» این است که در دین خطکشی نکنیم و برای مثال نگوییم امام حسین(ع) در خیمه ماست و دیگران را به خیمه خود راه ندهیم.»
این نمایش بهعنوان یک نمونه نشان میدهد که آثار مذهبی و مناسبتی (که معولا مخاطب کمتری دارند) هم در صورت کیفیت ساخت مخاطب خاص خود را خواهند داشت.
نمایش «ژنرال مجهول» به کارگردانی میرعلیرضا دریابیگی که از روز چهارشنبه ۲۱ تیرماه ۱۴۰۲ در تالار چهارسو با ظرفیت ۱۳۲ نفر و قیمت بلیت ۱۳۰ هزار تومان روی صحنه رفته، تاکنون با مجموع ۲۳ اجرا و یک هزار و ۹۴۹ تماشاگر به فروشی معادل ۱۷۹ میلیون تومان (با احتساب ارائه بلیت تمام بها، نیم بها، تخفیفدار و مهمان) دست پیدا کرده است.
این نمایش هم در آمار هفته گذشته تا روز جمعه ۱۳ مرداد با مجموع ۱۷ اجرا یک هزار و ۵۰۷ تماشاگر داشته است، این آمار امروز و بعد از گذشت ۶ اجرا ۴۴۲ مخاطب را به سبد خود افزوده است، یعنی در هر اجرا ۷۴ نفر، در هفته قبل از این میانگین مخاطبان این نمایش به ۸۹ نفر رسیده بود که این مورد نشان از افتی حداقلی در مخاطبین «ژنرال مجهول» دارد.
سارا مقدم یکی از بازیگران این نمایش در رابطه با آن گفته است: «موقعی که متن «ژنرال مجهول» را بخوانید با سه شخصیت (مارگریت، ژنرال و کاپیتان) مواجه هستید و به طور معمول در این داستان تکرار شونده، همیشه یکسری تیپ و تصویرهای آشنا (چه در بازیگری و چه در بخش کارگردانی) وجود دارند که باعث میشود به آنها رجعت داشته باشیم. با توجه به دراماتورژی که دکتر دریابیگی انجام داد، ایده اجرایی از سادگی دور شد و این پیچیدگی به نقش مارگریت و نقش ژنرال راه یافت… نقشهایی که تکثر پیدا کردند و حالا من بازیگر میبایست نقش را در بیش از دو، سه لایه بازی میکردم. این چیدمان در بازیها از بدن، صدا، اعمال و … نشات گرفت و به تمام جزئیات وارد شد.»
نمایش «حرفهای» به کارگردانی وحید منتظری نیز که از روز ۲۲ تیر ماه ۱۴۰۲ اجرای خود در تالار چهارسو با ظرفیت ۱۳۲ نفر و قیمت بلیت ۱۳۰ هزار تومان آغاز کرد، تا پایان روز جمعه ۲۰ مرداد با مجموع ۲۰ اجرا و ۲ هزار و ۳۴۳ تماشاگر به فروشی معادل ۲۴۲ میلیون و ۹۹ هزار تومان (با احتساب ارائه بلیت تمام بها، نیم بها، تخفیفدار و مهمان) دست پیدا کرده است.
این نمایش در هفته قبل از این و با ۵ اجرا کمتر یک هزار و ۷۱۷ تماشاگر داشته و حالا با افزایش ۶۲۶ نفری مخاطبینش در این ۵ اجرا میانگین ۱۲۵ مخاطب داشته است، روند فروش این نمایش هم همچنان موفق و سعودی است.
نمایش «هیدن (پنهان)» به کارگردانی کوروش شاهونه هم که از روز ۲۷ تیر ماه ۱۴۰۲ اجرای خود را در تالار قشقایی با ظرفیت ۹۶ نفر و قیمت بلیت ۱۳۰ هزار تومان آغاز کرده، تاکنون با ۲۷ نوبت اجرا و ۲ هزار و ۵۱۸ تماشاگر (با احتساب ارائه بلیت تمام بها، نیم بها، تخفیفدار و مهمان) به فروشی معادل ۲۷۹ میلیون و ۸۹۰ هزار تومان دست پیدا کرده است.
این نمایش در هفته گذشته ۱۱ بار روی صحنه رفته و این یعنی اجراهای فوقالعاده بسیاری داشته است، هیدن در این ۱۱ اجرا هزار و ۳۴ مخاطب داشته و این یعنی در هر اجرا ۹۴ مخاطب داشته است.
این یعنی ظرفیت ۹۶ نفره تالار قشقایی برای این اجرا با وجود اجراهای اضافه همیشه پر از مخاطب بوده است.
نمایش «سایه روشن » به کارگردانی سعیده آجربندیان هم که از روز ۲۳ تیر ماه ۱۴۰۲ در تالار سایه با ظرفیت ۷۲ نفر و قیمت بلیت ۱۰۰ هزا ر تومان اجرای خود را آغاز کرده، تا روز جمعه ۲۰ مردادماه با ۲۱ نوبت اجرا، مجموع ۶۸۳ تماشاگر و ۴۱ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان (با احتساب ارائه بلیت تمام بها، نیم بها، تخفیفدار و مهمان) به اجرای خود پایان داد.
این نمایش هم در ۶ اجرای پایانی خود ۲۰۲ مخاطب داشته که میانگین از ۳۴ مخاطب در تالار سایه استقبال کرده است، با توجه به ظرفیت ۷۲ نفره این تالار «سایه روشن» همچنان به فروش معمولی خود ادامه میدهد.
نمایش «ساپو» به کارگردانی محمد امین سعدی نیز که از روز ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ در تالار سایه با ظرفیت ۷۲ نفر و قیمت بلیت ۱۱۰ هزار تومان روی صحنه رفته، تاکنون با مجموع ۴ اجرا و ۲۷۳ تماشاگر (با احتساب ارائه بلیت تمام بها، نیم بها، تخفیفدار و مهمان) به فروشی معادل ۲۷ میلیون و ۹۴۰ هزار تومان پیدا کرده است.
این نمایش که روزهای ابتدایی خود را سپری میکند میانگین در هر نمایش ۶۹ مخاطب داشته که این عدد با توجه به سالن ۷۲ نفره آمار خوبی به حساب میآید.
پایان پیام/
نظر شما