مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان کردستان گفت: این استان در حوزه ذخایر طلا رتبه دوم و از نظر تولید با ۵ میلیون تن شمش، رتبه نخست کشور دارد.

تولید سالانه ۵میلیون تن طلا در کردستان

به گزارش قدس آنلاین، بختیار خلیقی ظهر امروز در نشست معاون وزیر صمت با فعالیت اقتصادی کردستان، با بیان اینکه بخش معدن یکی از ظرفیت‌های ویژه استان کردستان است، اظهار کرد: ۱۸ گونه مواد معدنی شامل سنگ آهن، کانی‌های غیر فلزی و انواع کریستال چینی گرانیت و طلا در این استان وجود دارد.

وی با بیان اینکه بخش معدن زمینه اشتغال‌ مستقیم ۵ هزار و ۱۰۰ نفر را در کردستان فراهم کرده که سهم عمده آن در حوزه معادن فلزی است، عنوان کرد: تنوع مواد معدنی این استان و تلاش سازمان صمت برای جلوگیری از خام‌فروشی مواد معدنی موجب شده که صنایع معدنی در یک دهه اخیر رونق قابل توجهی پیدا کند.

وی افزود: در حوزه‌های طلا، آهن، سنگ تزئینی و مصالح ساختمانی در استان واحدهای زیادی احداث شده و یا در حال تجهیز است.

مدیرکل صمت استان کردستان با بیان اینکه در حال حاضر طلا تا مرحله شمش فراوری شده است، گفت: زنجیره فولاد در استان به عنوان یکی از طرح‌های اولویت‌دار در مرحله کنسانتره به طور کامل راه‌اندازی شده و مراحل گندله و آهن اسفنجی و تولید فولاد در مرحله عملیات اجرایی است.

به گفته وی، کردستان در حوزه ذخایر طلا در کشور رتبه دوم و از نظر تولید شمش رتبه نخست را به خود اختصاص داده و سالانه ۵ تن طلا در این استان تولید می‌شود.

وی اضافه کرد: ۳۵۷ پروانه بهره‌برداری در حوزه معدن کردستان صادر شده که منجر به استخراج سالانه ۲۲ میلیون تن انواع ماده معدنی خواهد شد که از این تعداد ۱۸۶ پروانه بهره‌برداری فعال و ۶ مورد در حال تجهیز است.

به گفته مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان کردستان، این استان در حوزه معدن نیازمند سرمایه‌گذاری خارجی در ۲ بخش مطالعات زمین‌شناسی و اکتشافات تکمیلی است و ایجاد مجتمع‌های فولاد و ایجاد فراوری سنگ کردستان با ظرفیت‌های بالا از جمله اقدامات اساسی در زمینه ایجاد  صنایع جانبی و فرآوری است.

وی خاطرنشان کرد: بیش از ۵۳ درصد کل استان زیر پوشش مطالعات اکتشافی قرار گرفته و این مساحت شامل ۹۰ درصد مناطق اولویت‌های اکتشافی بوده که حدود ۱۵ هزار کیلومترمربع از مساحت کردستان را در بر می‌گیرد.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان کردستان اذعان کرد: طرح تکمیل زنجیره فولاد در استان کردستان با پیش‌بینی ظرفیت‌های ۲٫۵ میلیون تن کنسانتره، ۲٫۵ میلیون تن گندله،۱٫۶ میلیون تن آهن ‌اسفنجی و یک میلیون تن فولادسازی و نورد ورق گرم فولادی در استان کردستان اجرایی شده است.

وی با عنوان اینکه این طرح در راستای افزایش ظرفیت فولادسازی کشور  و منجر به رشد شکوفایی اقتصادی و اشتغالزایی در استان و جلوگیری از خام‌فروشی ذخایر معدنی می‌شود، گفت: این طرح با سرمایه‌گذاری ۴ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومانی از خام‌فروشی و خروج مواد معدنی از استان جلوگیری و فرآوری محصولات می‌تواند ارزش‌افزوده قابل‌توجهی را به استان کردستان برساند. 

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان کردستان در ادامه با بیان اینکه شورای معادن استان و در راس استاندار کردستان به صورت ویژه پیگر انتقال حساب‌های بانکی واحدهای تولیدی و معادن است، گفت: این انتظار را داریم صاحبان معادن هرچه زودتر نسبت به انتقال حساب‌های خود به استان اقدام کنند.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.