تفاهم نامه راه اندازی مرکز تامین سرمایه خراسان رضوی بین سازمان بورس و اوراق بهادار کشور و استانداری خراسان رضوی امضا شد. 

خراسان رضوی در انتظار ایجاد مرکز بورس 

به گزارش قدس خراسان، یقوبعلی نظری صبح امروز در همایش سرمایه گذاری و تامین مالی از بازار سرمایه که با حضور استاندار خراسان رضوی، ریاست سازمان بورس و اوراق بهادار کشور و جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و  مدیران کشوری و استانی در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: در هر شرایطی ما معتقد هستیم که راه برون رفت از  شرایط اگر سخت باشد این راه برون رفت وجود دارد و برای برون رفت از شرایط سخت یک نگاه تحولی و یک عملیات تحولی نیاز است. 

استاندار خراسان رضوی ادامه داد: ما نمی توانیم در شرایط سخت و اصطلاحا جنگی با نگاه و بینیش عادی وارد کار اجرایی شویم. 

وی افزود: خیلی مهم است که امروز در میدان اقتصادی ما که دنیای تقابل ما با استکبار است را دریابیم و به شدت ما نیاز داریم تا از نظر فکری، اندیشه ای و برنامه ریزی به این میدان نگاه کنیم و بلافاصله به عملیات و اجرا ورود کنیم. 

نظری تصریح کرد: با مشورت و مذاکره و برداشت‌ها در فضای استان ذیل سند تحول دولت ۵ حوزه را در دستور کار قرار دادیم که یکی از حوزه ها، حوزه تحول اقتصادی است. 

استاندار خراسان رضوی به ۴سر فصل در نگاه اقتصادی با نگاه تحول اقتصادی استان اشاره کرد و گفت: این سر فصل ها کشاورزی، صنعت و معدن و تجارت،زیارت و تامین منابع مالی است. 

وی اهمیت تامین منابع مالی را یادآور شد و خاطر نشان کرد: این بحث خیلی مهم است و با نگاه های عادی و شرایط گذشته و در ارتباط با این نیاز نمی توان کاری انجام داد. 

نظری ادامه داد: مساله جدی ما در ارتباط با تامین منابع، بانک محوری بوده است. براساس نیازهاوشرایطی که در استان داریم از جمله معدن صادرات و ترانزیت،کشاورزی و زیارت بدیهی است با هدف توسعه و در عین حال تامین خلأهای که در اثر تورم ایجاد شده صرفا برای تامین سرمایه در گردش به سراغ بانک ها برویم موفق نمی شویم. 

استاندار خراسان رضوی تشریح کرد: به سراغ بانک ها رفتن  آفت هایی دارد و تولید کنندگان می گویند این پول را به ما ندهید و این از واقعیت هاست. 

وی به خرد جمعی اشاره کرد و گفت: با کسانی که تجربه و علم موضوع را دارند و  نگران هستند و اعتقاد دارند به این جمع بندی رسیدیم مجاری متعدد تامین مالی را  در دستور کار قرار دهیم و یکی از این راه ها بورس است. 

نظری عنوان کرد: به شکل معین و مشخص از سازمان بورس این درخواست را داریم  تا مرکز تامین مالی در استان و به ویژه در مشهد با اهداف که شمرده شد اتفاق بیفتد و بسیار امیدواریم شرایطی که در  بورس  مرکز داریم در مشهد و استان هم داشته باشیم.

افزایش فعالیت بخش خصوصی در بازار سرمایه 

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار کشور در ادامه عنوان کرد: این همایش برای هماهنگی حضور سرمایه گذاران در بازار سرمایه است که در سال های گذشته آسیب دید؛ مسیری که ایجاد شده برای بهره مندی از پتانسیل های بازار سرمایه است.

مجید عشقی خاطر نشان کرد: در این بازار نیاز به حضور شرکت های خصوصی قوی دازیم که می توانند به رونق بورس کمک کنند. 

وی  افزود: رویکرد سازمان بورس در یکسال گذشته این است که برای داشتن توان قوی، باید از  بخش خصوصی  استفاده کنیم، زیرا بخش دولتی  در این زمینه توانمند نیست و در تلاشیم سهم بخش خصوصی را در فعالیت بازار سرمایه افزایش دهیم. 

عشقی  پتانسیل خراسان رضوی در بخش صنعت را یادآور شد و گفت: پنج هزار و هفتصد بنگاه صنعتی در استان فعالند.صنایع بزرگ دارای مزیت نیستند و مزیت شرکت های کوچک این است که نوسانات صنایع بزرگ را ندارند و مباحث مربوطه  به اشتغال و مردمی سازی را بیشتر تامین می کنند. 

وی با تاکید بر اینکه دنیا به سمت توسعه صنایع کوچک حرکت کرده است ادامه داد: مولدسازی هم در توسعه صنایع کوچک است. در مورد بازار سرمایه اشتباه بزرگی داشتیم، تالار معاملات درخواست همه استان هاست اما در بازار سرمایه، سرمایه گذاری اصالت دارد و معاملات هدف دوم است. 

عشقی تاکید کرد: بورس فقط برای معاملات ثانویه ایجاد نشده بلکه برای سرمایه گذاری است. ذائقه ای که اکوسیستم بازار سرمایه ما ایجاد کرده این است که  سود فقط در معامله است و این از آفت های بزرگ بازار است که باید این دیدگاه عوض شود و سرمایه گذاری و تامین مالی اولویت باشد. 

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار کشور ادامه داد: جریان نقدی باید به سمت  تولید برود؛ در سال ۹۹ از ۵٠٠ هزار میلیارد به ۲٠ میلیارد رسید، بازار رشد کرد و هیچ جریان نقدی به سمت تولید شکل نگرفت و در این اتفاق بازار سرمایه، مردم و اقتصادکشور ضرر کرد.

وی همچنین با اشاره به قانون هفتم توسعه،گفت: قانون اوراق بهادار هم کاستی دارد، اصلاحات برای قانون هفتم  آماده و  در مجلس نیز نهایی شده است.باید بر سرمایه گذاری و تامین مالی تاکید کنیم. 

عشقی خطاب به نمایندگان مجلس حاضر در جلسه، گفت: پیش بینی پذیری در سرمایه گذاری اقتصادی اهمیت دارد که در برنامه هفتم باید مورد توجه جدی باشد. 

وی افزود: راه اندازی مرکز تامین سرمایه در مشهد، شروع و حرکتی جدید و نو است و دلیل اینکه در این همایش با تمام ارکان بازار سرمایه شرکت کردیم، نیاز آموزش بنگاه های صنعتی در حضور به بورس است تا برای ایجاد زیرساخت هماهنگی شود. 

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار کشور با بیان اینکه برای خراسان رضوی پیگیر سهم در بازار سرمایه هستیم، خاطر نشان کرد : برای صنعت ساختمان و گردشگری  استان خراسان رضوی برنامه داریم. 

عشقی عنوان کرد: برای تسریع پذیرش شرکت های خراسان رضوی مدیران بورس در این همایش حاضر هستند و آموزش تامین مالی نیز در جریان است. 

وی در ادامه خطاب به شرکت های متقاضی حضور در بورس گفت: تاکید داریم که با وجود ابهامات جدی، شرکت ها پذیرش نمی شوند، شرکت ها باید توجه داشته باشند که وقتی به این بازار بیایند، باید گزارش های ماهانه ارائه بدهند و در هجده سرفصل گزارش ثابت باید منتشر کنند، و دلیل گرفتن این گزارش ها این است که منافع عمومی درگیر می شود و برای حفاظت حقوق سرمایه گذاران باید این گزارش گیری انجام  شود. 

عشقی تصریح کرد: اگر شرکت ها حتی برای مدت سه روز گزارش ارائه ندهند، کمیته تخلفات تشکیل و به قانون معرفی می شوند. 

وی به شرکت های در انتظار پذیرش در بورس تاکید کرد:  پذیرش شما طول می کشد اما برای حفظ منابع سرمایه گذاران لازم است.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار کشور با تاکید بر اهمیت راه اندازی مراکز تامین مالی افزود: تبدیل تالارهای معاملاتی به مراکز تامین مالی را در دستور کار خواهیم داشت و در شش ماه آینده برنامه آموزش به بنگاه های اقتصادی را داریم.

وی با یادآوری اینکه فرابورس فعالتر است، افزود: سه تا پذیرش در فرابورس در خراسان رضوی از اول سال داشته ایم.توسعه بخش خصوصی در بازار سرمایه لازم است و هفته ای یک شرکت عرضه می شود، همچنین در انتشار اوراق حتی شرکت های غیربورسی را می توانیم اوراق برایشان منتشر کنیم.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار کشور ارائه مجوز اوراق بدهی را نا محدود دانست و اظهار کرد: تامین مالی جمعی در حال رشد سریع است و برای شرکت هایی کوچک مناسب و سریع است.

فقدان ١٧ساله تالار معاملات بورس در استان 

نماینده وزیر اقتصاد و مدیر کل اقتصاد و دارایی خراسان رضوی در این همایش تشریح کرد: از ابتدای سال بحث گسترش حضور شرکت های استان را در بازار سرمایه به عنوان یک راهبرد عنوان شد و در این راستا چندین جلسه در سازمان بورس و اوراق بهادار و فرابورس در تهران شرکت کردیم تا وضعیت اقتصادی خراسان رضوی را در حوزه های مختلف توضیح بدهیم و شرایط تبیین شد. 

رضا خواجه نائینی ادامه داد: بعد از این جلسات تصمیم گرفتیم لیست شرکت های توانمند استان را احصاء کنیم و بعد آن اتفاق تصمیم گرفته شد تا همایش سرمایه گذاری و تامین مالی از بازار سرمایه برگزارشود. دیروز بازدیدی از تعدادی واحد صنعتی و ساختمانی بزرگ  که درخواست حضور در بورس دارند انجام شد تا توانمندی های اقتصادی استان بهتر تشریح شود و در ادامه بازدید این همایش برگزار شد.  

وی افزود: برای اولین بار تفاهم نامه ای در این زمینه امضا شد و ١٧سال است که تالار معاملات بورس در استان نداریم و ایجاد یک مرکز مالی برای اولین بار در خراسان رضوی که می تواند در جذب سرمایه برای استان موثر باشد به امضا رسید.  

نماینده وزیر اقتصاد خاطر نشان کرد: حضور بیشتر شرکت های سرمایه گذاری و معتمد بورس در استان خراسان رضوی، با نقش آفرینی اتاق بازرگانی صنایع و معادن خراسان رضوی به عنوان معرف بخش خصوصی و برگزار کننده دوره های آموزشی سهم خراسان رضوی را در بازار سرمایه را امیدواریم افزایش دهد.  

وی تشریح کرد: ارزش خراسان رضوی در بازار سرمایه ١/۶ است و نسبت به تولید ناخالص که حدود ۵ یا ۶ درصد است و با توجه به جمعیت استان باید حداقل به سهم سه برابری برسیم. از ابتدای امسال با سه شرکت عالیس، خمیرمایه رضوی و نیان الکترونیک شروع کرده ایم و با ورود به بورس ١٠٠٠میلیارد تومان جذب سرمایه داشتند. 

 رضا خواجه نائینی یادآور شد: مدیر عامل فرابورس قول داد که تعداد شرکت ها یه ١٠ برسد و پیش بینی می کنیم. سهم خراسان رضوی از بازار سرمایه کشور حداقل به ٣درصد برسد و شرکت ها با توجه به شفافیت اطلاعات تمایل بیشتری برای شرکت در بورس دارند تا تامین سرمایه حتی از طریق سرمایه گذار خارجی داشته باشند. شرکت های صنعتی استان نسبت به سایر بخش ها استقبال بیشتری داشته اند و این آمار به شدت در حال افزایش است.

جراحی اقتصادی در نظام بانکی

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی در این همایش اظهار کرد: با گسست بین سرمایه و سرمایه گذاری مواجه ایم، سرمایه باید در مسیر سازندگی قرار داشته باشد و اگر این سرمایه ها به سمت تولید می رفت، شاهد این وضعیت نبودیم.  

حجت الاسلام نصرالله پژمانفرادامه داد: ساز و کارهای اقتصاد کشور در جهت تحقق ماموریت بانک ها بوده است تا سرمایه را جمع کنند و به مسیر تولید منتقل کنند، اما امروز بانک ها مسیر خودشان را گم کرده اند و اقتصاد کشور را تحت تاثیر قرار داده اند.  

وی افزود: گفته می شود امروز جمع کردن بنگاه داری بانکها مساله شعاری است؛ اما در مجلس در تلاشیم، ببینیم تسهیلات بانکها به کجا می رود؟ و این تکلیف به بانک مرکزی داده شد تا بررسی کند، تسهیلات کلان کجا می رود؟، اول مقاومت شد که نشود،  اما در ادامه تسهیلات کلان و بالای ۱۰۰ میلیارد بررسی شد. در بررسی ها مشخص شد، شرکت هایی خود بانک ها تاسیس و خودشان به خودشان تسهیلات می دهند و تسهیلات در مسیر سفته بازی مصرف می شود.  

رئیس کمیسیون اصل نود گفت: امسال بانک ها موظف شدند تا تسهیلات بالای ۵۰ میلیارد را  گزارش دهند. برای مدیریت سرمایه، باید تسهیلات را به سمت تولید ببریم، هر چند سخت است اما بخشی از آن مدیریت بانکهاست که در ماه های آینده اتفاقات خوبی را خواهید دید و جراحی های بزرگ در بانک های کشور خواهد افتاد.  

نماینده مردم مشهد و کلات به پتانسیل حوزه خدمات در مشهد اشاره کرد و گفت: مسیر بعدی برای تحقق رونق تولید ورود به بازار سرمایه است، اینکه مردم سرمایه شان را مستقیم ببرند و در تولید مصرف کنند مثلا هتلداری ما قابلیت های خوبی را دارد.  

به گفته وی،سهم بازار سرمایه به ۱۸ برابر  در پنج سال گذشته می رسد و مردم مسیرشان را پیدا کرده اند، برخی عوامل نمی خواستند بگذارند بازار سرمایه کار کند و باید مراقبت کنیم بانک سیاستگذار نباشند و دخالت نکنند. باید کمک کنیم مردم احساس امنیت کنند؛ اگر اعتماد مردم بالا برود مسیر سرمایه بدون واسطه گری رشد خواهد داشت. متاسفانه بازار سرمایه در تهران متمرکز شده و سهم خراسان رضوی در بازار سرمایه یک و نیم درصد است.

پژمانفر به پتانسیل حوزه معدن اشاره و افزود: پتانسیل معدن در استان ما هنوز رونمایی نشده و ظرفیت معدن مورد غفلت واقع شده است که می شود در این زمینه رشد قابل توجهی ایجاد کرد. زیارت، گردشگری سلامت را نیز ظرفیت بالفعل مشهد است و ۵۲ درصد هتل های کشور در مشهد است و سرمایه عظیم در حوزه خدمات داریم و مرزی که خراسان رضوی با افغانستان  و پاکستان دارد نیز ظرفیت است. 

نماینده مردم مشهد و کلات با تاکید بر اینکه باید با ایجاد نشاط، در مردم سرمایه ها ی مردم جذب شود، افزود: باید سرمایه گذاری های مردمی پشتیبانی هم بشود، شرکت هایی که با سرمایه کم می توانند کارهای بزرگی انجام دهند.

خبرنگار: طاهره فجرداوودلی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.