به گزارش قدس آنلاین، اقتصاد و رشد و توسعه آن، به اشتغال نیروی انسانی وابسته است. این نیروی انسانی نیز برای دستیابی به کار یا کارآفرینی نیاز به مهارت آموزی دارد. مهارت با استعداد ذاتی متفاوت بوده و اکتسابی است. مهارت هایی که هر فرد برای اشتغال نیاز دارد در سه بخش انسانی، ادراکی و فنی دسته بندی می شوند.
مهارت های انسانی و ادراکی عمومی اند مانند توانایی ایجاد تفاهم و همکاری، فعالیت به عنوان عضوی از یک گروه، درک دیگران و… ؛ این مهارت های عمومی به تخصص خاصی مرتبط نیست و برای هر نوع فعالیت اجتماعی ضروری است؛ اما مهارت های فنی، به توانایی هایی گفته می شود که منحصرا مربوط به شغل یا حرفه ای خاص هستند.
برای کسب مهارت متناسب با مشاغل نیاز به آموزش است. آموزش مهارت به نیروی انسانی برای ورود به بازار کار را مهارت آموزی می گویند. با آموزش مهارت های شغلی و تخصصی به نیروی انسانی و ترغیب آن ها به اشتغال و کار آفرینی، می توان موجب کاهش مشکلات اقتصادی شد.
مهارت آموزی یا فراگیری تخصص ها، همان آموزش از طریق تکرار، تمرین و کارورزی برای کسب توانایی و تخصص در یک زمینه است. این توانایی می تواند برای شغل یا حتی برای زندگی فرد به کار رود.
مهرداد عظیمی، رئیس سازمان فنی و حرفه ای با اشاره به تأثیر بسزای نیروی انسانی توانمند در مسیر توسعه همه جانبه کشورها، بر شاخصهایی همچون رشد اقتصادی، اشتغال و کاهش نرخ بیکاری، کاهش فقر و توزیع عادلانه درآمد، گفت: بر اساس تحقیقات، اصلاح نظام های آموزشی بهطوریکه مهارتهای کافی را برای همه شهروندان فراهم کند میتواند شاخص رشد اقتصادی را در دراز مدت تا ده درصد افزایش دهد.
وی با بیان اینکه سطح مهارت شهروندان دغدغه کلیدی سازمان است اما اطمینان از داشتن مهارت های مناسب که بتواند قابلیت اشتغال افراد را افزایش دهد و به ایجاد شغل در زمان حال و آینده کمک نماید نیز مهم است، افزود: از مجموع 2 میلیون و 861 هزار نفر مهارت آموخته در دولت سیزدهم، 1 میلیون و 398 هزار نفر در بخش دولتی و 1 میلیون و 463 هزار نفر در بخش غیردولتی آموزش های مهارت را کسب کردند.
معاون وزیر کار گواهینامه های مهارت را معتبرترین و تنهاترین مدرک مهارتی در سراسر کشور و در سطح بین المللی عنوان کرد و اظهار داشت: گواهینامه های مذکور برای تمامی افراد، پس از کسب آموزش های مهارتی آموزش و شرکت در آزمون های سنجش مهارت و صلاحیت حرفه ای برای متقاضیان صادر خواهد شد.
وی با اشاره به کاهش زمان فاصله آزمون تا صدور گواهینامه مهارت از 45 روز کاری به 7 روز کاری،افزود: در دولت سیزدهم 2 میلیون و 416 هزار و 785 نفر مورد سنجش صلاحیت حرفه ای قرار گرفتند که برای 1 میلیون و 933 هزار و 229 نفر گواهینامه مهارت صادر شد.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای از رشد 94 درصدی صدور مجوز آموزشگاه ازاد فنی و حرفه ای در این دولت نسبت به دوره های قبل خبر داد و اذعان داشت: 23 هزار و 119 مجوز آموزشگاه فنی و حرفه ای آزاد در پنجره واحد خدمات الکترونیک و 2 هزار و 532 مجوز مرکز کارآموزی جوارکارگاهی و بین کارگاهی صادر شده است.
وی با تأکید بر آینده پژوهی در تدوین استانداردهای آموزش مهارت، اظهار داشت: تعداد 2 هزار و 600 عنوان استاندارد شایستگی و ارزشیابی مبتنی بر چارچوب صلاحیت حرفه ای و 1 هزار و 446 استاندارد مهارتی دانش بنیان در سازمان آموزش فنی و حرفه ای تدوین شده است.
عظیمی تصریح کرد: برگزاری مسابقات ملی و جهانی مهارت، مسابقات مددجویان زندان ها، کارگران، نوجوانان و آزاد، مشارکت خیرین، طرح خادمان مهارتی، تولیدات رسانه ای، فصلنامه مهارت و ... از فعالیت های سازمان آموزش فنی و حرفه ای در گفتمان سازی الگوهای صحیح مهارت سرمایه انسانی بوده است.
وی، استقرار دبیرخانه شورای عالی آموزش و تربیت فنی، حرفه ای و مهارتی، تصویب قانون و آئین نامه کمک های اشخاص حقیقی و حقوقی و تدوین و پیگیری تصویب اساسنامه سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور و موافقت حداکثری نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تصویب اساسنامه از مسیر اصل 85 قانون اساسی را از فعالیت های سازمان در تقویت نظام تنظیم گری مهارت در سطح ملی عنوان کرد.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور خاطرنشان ساخت: رشد 94 درصدی صدور مجوز آموزشگاه آزاد، رشد 300 درصدی صدور مجوز مراکز کارآموزی جوارکارگاهی و بین کارگاهی، کسب اولین مدال طلای جهانی ایرانی، در رشته جواهرسازی، اولین مدال برنز تیمی جهانی رشته امنیت سایبری و 5 مدالیون برتری در مسابقات جهانی مهارت 2022، کسب مدال نقره رشته طراحی گرافیک و مدال برنز رشته فناوری وب مسابقات مهارت حاباروفسک روسیه، کسب 2 مدال نقره رشته های راهکارهای نرم افزاری برای کسب و کار و توسعه نرم افزارهای موبایل و مدال برنز فناوری وب مسابقات آسیایی مهارت، کسب رتبه یک دولت الکترونیک در محور ارائه خدمات یکپارچه در کل 162 دستگاه اجرایی، امضای 2 سند همکاری با کشورهای تاجیکستان و روسیه و ... را از موفقیت های ملی و بین المللی این سازمان در دولت سیزدهم برشمرد.
وی در پایان سخنان خود، با تأکید بر متناسب سازی کیفی و کمی خرجی آموزش های مهارتی با نیاز بازار کار؛ از اجرای طرح های کهاد (مهارت افزایی دانشجویان)، نخلستان (مهارت افزایی دانش آموختگان دانشگاهی)، محیط کار واقعی (آموزش های مهارتی در محیط کار واقعی، صنایع و صنوف) با 19 درصد رشد، ایجاد 348 مرکز مدیریت مهارت آموزی و مشاوره شغلی در دانشگاه ها و ایجاد 31 مرکز برای آموزش های کارآفرینی و مهارت های کسب و کار و توسعه دیپلماسی مهارت در دولت سیزدهم در این راستا خبر داد.
انتهای پیام/
نظر شما