سفیر چین در نیجر به دیدار ژنرال "سالیفو مودی" که اخیرا توسط شورای نظامی حاکم در نیجر به سمت وزیر دفاع منصوب شد، رفته و انتصاب او را تبریک گفت.

تاکید بر حمایت پکن در دیدار سفیر چین با وزیر دفاع جدید نیجر

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایسنا، به نقل از پایگاه شبکه المیادین، جیانگ فنگ، سفیر چین در نیجر روز شنبه با ژنرال سالیفو مودی که از سوی شورای نظامی نیجر به سمت وزیر دفاع منصوب شد رفته و انتصاب او را در این سمت مهم تبریک گفت و همچنین بر حمایت پکن از این کشور آفریقایی تاکید کرد.

بر اساس گزارش خبرگزاری دولتی نیجر، همچنین ژنرال سانی عیسی کاشه، دبیرکل وزارت دفاع نیجر و حمدو جیبو بارته، رئیس بخش روابط خارجی این وزارتخانه نیز در این مذاکرات شرکت کردند.

خبرگزاری دولتی نیجر این موضوع را که چین و نیجر همکاری نزدیک با یکدیگر در بخش دفاعی و نظامی از جمله در حوزه آموزش نظامی به پرسنل و تامین و تحویل تجهیزات نظامی دارند، برجسته کرد.

این دیدار در حالی برگزار شد که در روزهای اخیر تجمعاتی در سراسر نیجر در حمایت از شورای نظامی حاکم و مطالبه خروج سربازان فرانسوی از این کشور برگزار شد.

معترضان نیجری روز شنبه نیز در پی فراخوانی که از سوی چند سازمان فعال مدنی برای خارج شدن سربازان فرانسوی صادر شد، در نزدیکی یک پایگاه نظامی فرانسه در نیجر تجمع برپا کردند.

خبرگزاری نیجری "ای.ان.پی" نیز روز شنبه گزارش داد، دادگاهی در این کشور حکم به اخراج سیلوان ایته، سفیر فرانسه در پاسخ به شکایت مقام‌های حاکم داد.

وزارت امور خارجه نیجر روز پنجشنبه اعلام کرد، مصونیت دیپلماتیک ایته لغو شده و به پلیس نیجر دستور داده شده که او را اخراج کند.

همچنین بعد از این اعلامیه، شبکه یوروپ ۱ گزارش کرد که پلیس نیجر حضور خود را اطراف سفارت فرانسه افزایش داده است.

مقامهای نیجر در شکایتی که روز جمعه ثبت کردند گفتند که کارت و ویزای دیپلماتیک ایته به این دلیل که به عنوان عنصر نامطلوب اعلام شده و خاک نیجر را در مهلتی ۴۸ ساعته ترک نکرده، لغو شده‌اند. به این ترتیب به موجب حکم این دادگاه تداوم حضور سفیر فرانسه در نیجر غیرقانونی است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.