تحولات لبنان و فلسطین

مدیر کل امور دانشجویان داخل سازمان امور دانشجویان گفت: عوامل طولانی شدن بررسی پرونده‌های دانشجویان در شوراهای بررسی موارد خاص شناسایی و برطرف می‌شود.

حل مشکل طولانی شدن بررسی پرونده دانشجویان در شوراهای موارد خاص

ابوالفضل دانشور اولویت سازمان امور دانشجویان در سال جاری را توانمندسازی کارشناسان و مدیران حوزه‌های مختلف خدمات رسانی به دانشجویان دانست و تاکید کرد: کارشناسان دانشگاه‌ها بنا به ارتباط مستقیمی که با دانشجویان دارند در اولویت اول این برنامه توانمند سازی هستند.

اظهار کرد: هدف از برگزاری این کارگاه‌ها آموزش کارشناسان به منظور افزایش تسلط آن‌ها بر امور محوله، رسیدن به فهم مشترک از قوانین موجود، تسریع در رسیدگی و پاسخگویی به درخواست‌های دانشجویان و جلوگیری از طولانی شدن زمان ارائه خدمات رفاهی به دانشجویان است.

وی در ادامه ضمن تشریح آئین نامه شورای بررسی موارد خاص دانشجویان تصریح کرد: در آئین نامه شورای بررسی موارد خاص برای دانشجویانی که در حین تحصیل دچار مشکلی خارج از اراده و اختیار خودشان می‌شوند ضوابط هوشمندانه‌ای دیده شده است تا این قبیل دانشجویان بتوانند با استفاده از ظرفیت این آئین نامه به شرایط عادی تحصیل برگردند و زندگی دانشجویی آن‌ها دچار اختلال نشود.

دانشور افزود: شورای بررسی موارد خاص در کنار شورای متعددی که در دانشگاه‌ها برای استفاده از خرد جمعی برای حل و فصل امور شکل می‌گیرد در ۳ سطح دانشگاهی، استانی و کشوری به فعالیت می‌پردازد و هر سطح دارای یک سری از اختیارات است که در آئین نامه پیش بینی شده است و در دانشگاه‌های کشور در حوزه معاونت دانشجویی فردی به عنوان کارشناس کمیسیون موارد خاص موظف است دانشجویی که در این شرایط گرفتار شده است را راهنمایی نموده و براساس آئین نامه دانشجویانی که در شرایط خاص قرار می‌گیرند را برای برگرداندن به شرایط عادی تحصیلی کمک کند.

وی در ادامه گفت: یکی از مشکلات ما در شوراهای بررسی موارد خاص طولانی شدن بررسی پرونده‌های دانشجویان است که با توجه به رویکرد سازمان امور دانشجویان مبنی بر تسریع در پاسخگویی به درخواست‌های دانشجویان، تلاش شد عوامل طولانی شدن این فرآیند شناسایی و نسبت به برطرف نمودن آن‌ها اقدام شود.

مدیر کل امور دانشجویان داخل سازمان امور دانشجویان یکی از عوامل طولانی شدن رسیدگی به درخواست‌های دانشجویان در حوزه شورای بررسی موارد خاص دانشجویان، استقرار دبیرخانه این شورا در معاونت‌های آموزشی بعضی از دانشگاه‌های کشور علیرغم صراحت قانونی برای استقرار دبیرخانه در معاونت‌های دانشجویی دانشگاه‌ها دانسته و گفت: دانشگاه‌ها مکلفند ضمن استقرار دبیرخانه شورای بررسی موارد خاص دانشجویی در معاونت‌های دانشجویی نسبت به تامین کارشناسان توانمند برای این دبیرخانه اقدام کنند.

دانشور به منطق ضرورت استقرار دبیرخانه شورای بررسی موارد خاص دانشجویی در معاونت دانشجویی دانشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: شورای بررسی موارد خاص کاری متفاوت با شوراهای آموزشی دانشگاه‌ها دارد، زیرا شورای آموزشی صرفا به اعمال مقررات آموزشی می‌پردازد و با مسائل و گرفتاری دانشجو در حین تحصیل کاری ندارد؛ یعنی دانشجو اگر مسئله خاصی برایش پیش نیاید و در شرایط عادی باید بر اساس قوانین آموزشی فرآیند تحصیلش را طی نماید، ولی در شورای موارد خاص در عین این که تلاش می‌شود ضوابط آموزشی حفظ شود شرایط دانشجو نیز در نظر گرفته می‌شود که چه اتفاقی برای این دانشجو رخ داده است که از شرایط عادی خارج شده است به عنوان مثال چه اتفاقی افتاده که دانشجو مشروط شده است.

وی افزود: دانشجویی که مسئله‌ای خارج از اختیار خودش برایش پیش می‌آید، شوراهای آموزشی معمولا سخت گیرانه برخورد می‌کنند و اگر شورای موارد خاص در معاونت آموزشی باشد همچنان سخت گیرانه با مسائل دانشجویان برخورد می‌شود و در این شرایط دانشجو ضرر می‌کند به همین خاطر دانشگاه‌هایی که هنوز هم اصرار به ادامه فعالیت دبیرخانه شورای موارد خاص در معاونت آموزشی دارند تاکید داریم که حتما این دبیرخانه به معاونت دانشجویی منتقل گردد، زیرا این صراحت آئین نامه است و دانشگاه‌هایی که این کار را انجام نداده اند تخلف کرده اند.

وی در ادامه، مسلط نبودن کارشناسان به آئین نامه های کمیسیون موارد خاص را نیز یکی دیگر از عوامل طولانی شده بررسی پرونده‌های موارد خاص دانشجویان دانست و تصریح کرد: امروز هشتمین کارگاه منطقه‌ای توانمند سازی کارشناسان این حوزه در کشور برگزار شد و با این کارگاه کارشناسان شورای بررسی موارد خاص، تایید مدارک و لغو تعهد ۲۴ استان کشور در قالب گروه‌های ۵۰ نفره به صورت چهره به چهره آموزش دیدند و مابقی استان‌ها نیز تا پایان پائیز سال جاری این آموزش را دریافت خواهند کرد.

دانشور در پایان تصریح کرد: اعتقاد ما این است که دانشجویان عزیز ما هر کدام یک قطعه از پازل آموزش عالی کشور هستند که باید در جایگاه خود قرار بگیرند و نقش خود را به نحو احسن انجام دهند تا آموزش عالی کشور زیبا دیده می‌شود برای این اتفاق حتما همه عوامل خدمتگزار این قشر عزیز باید توانمند و پاسخگو باشند و این رویکرد تا رسیدن به نقطه آرمانی ادامه خواهد داشت.

منبع: خبرگزاری دانشجو

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.