به گزارش قدس خراسان، دانشآموزان آیندهسازان این مرز و بوم هستند اما تاکنون فکر کردهاید زمانی که تصاویر باربی، مرد عنکبوتی، انگریبرد یا باب اسفنجی و پاتریک روی نوشتافزار این آیندهسازان نقش بسته باشد و به دور از مفاهیم ملی و مذهبی پرورش یابند، قرار است چه آیندهای را رقم بزنند؟ هجمه علیه هویت ملی مذهبی ایران از روی دفترها و کیفها شروع شد و این گونه تلاش شد تا نسل آیندهساز ایران هر روز بیشتر از هویت خودش دور شود.
میزگرد «آسیبشناسی تولید و توزیع نوشتافزار ایرانی» دیروز در محل نمایشگاههای آستان قدس رضوی و در نمایشگاه «ایران نوشت» که این روزها میزبان نمایشگاه نوشتافزار ایرانی اسلامی است، با حضور چند تن از تولیدکنندگان این حوزه برگزار شد.
نوشتافزار ایرانی چگونه جای خود را در دل دانشآموزان باز میکند؟
محمد علایی، مدیرعامل مؤسسه ضریح آفتاب در ابتدای این نشست گفت: ما در حوزه تولید نوشتافزار باید به فکر همه دانشآموزان باشیم یعنی اینکه طبق قانون اساسی آموزش و پرورش موظف است خدمات آموزشی رایگان به دانشآموزان ارائه دهد و امکانات آموزشی را برایشان فراهم کند. دانشآموزان ما همه یک جور فکر نمیکنند بنابراین باید در طراحی و تولید نوشتافزار بتوانیم همه دانشآموزان را جذب کنیم. نکته اصلی در این موضوع، زیباسازی ظاهر و کیفیت کالای نوشتن است، نکته دوم قیمت تمام شده است یعنی تولیدکننده باید بتواند در عین اینکه کالای باکیفیت برای دانشآموزان تولید میکند قیمت محصولاتش هم بالا نباشد تا با استقبال بیشتری همراه شود. اگر این دو نکته را رعایت کنیم نوشتافزار ایرانی موفق خواهد شد.
وی افزود: ما بیش از ۵۰۰ هزار دانشآموز در مشهد داریم، در طول یک سال تحصیلی اگر هر کدام متوسط ۱۰ جلد دفتر استفاده کنند در سال ۵میلیون دفتر در مشهد نیاز داریم در حالی که تولید دفتر در این شهر به ۵میلیون در سال نمیرسد بنابراین رقابت ناسالمی که ایجاد شده، درست نیست.
علایی عنوان کرد: از طرفی اگر یک مجموعه دولتی از یک تولیدکننده حمایت کند گفته میشود به آن مجموعه رانت داده شده است و این ملاحظهکاری دستگاه دولتی سبب میشود اتفاقهای درستی در زمینه تولید نوشتافزار نیفتد. اگر قرار است دستگاههای دولتی از مجموعههای خصوصی حمایت کنند باید قانونگذار تعریفی از این وظیفه حمایتی انجام دهد تا شائبه رانت پیش نیاید.
مدیرعامل مؤسسه ضریح آفتاب با گلایه از تصمیمهای نابهنگام بیان کرد: دو هفته پیش و در آستانه پیک خرید نوشتافزار مجوز صادرات دفترچه دانشآموزی، برگه آ۴ و مداد صادر شد! موضوعی که موجب افزایش قیمت میشود در حالی که میتوانستند صبر کنند دانشآموزان خرید خود را انجام دهند و مازاد آن صادر شود.
دفتر ۲۰ هزار تومانی را ۵۰ هزار تومان میفروشند
محمدرضا قربانی، مدیر بازرگانی مؤسسه ضریح آفتاب هم اظهار کرد: ما در ضریح آفتاب یک هدف و دغدغهای داریم که هنوز تبدیل به دغدغه مسئولان در این حوزه نشده است، ما با دست خالی در تلاش هستیم به دانشآموزان خدمت کنیم.
وی خاطرنشان کرد: در کل نوشتافزاری که داریم ۲۰ درصد از اقلام مانند دفتر، مداد و خودکار ضرورت هر ساله و هر روزه دانشآموز است و باید مورد توجه جدی قرار گیرد.
قربانی افزود: مجموعه ضریح آفتاب در سال ۹۴ به حوزه تولید دفتر ورود کرد و تا سال ۹۸ -۹۷ توانستیم ۷۵ طرح ملی مذهبی داشته باشیم و ۸۰۰ هزار دفتر تولید شد. آن زمان اگر قیمت متوسط هر دفتر در بازار ۶هزار تومان بود ما به قیمت هزار و ۵۰۰ تومان ارائه میدادیم. دفاتر در بازار بین ۵۵ تا ۷۰ گرم بود اما دفترهای تولیدی ما ۸۰ گرمی بود در عین حال همین قیمت سبب شد در بازار، جَوی منفی علیه ضریح آفتاب ایجاد شود اما ما ادامه دادیم و امروز به وضعیت مطلوبی در تولید این نوشتافزار رسیدهایم.
مدیر بازرگانی مؤسسه ضریح آفتاب گفت: اگر قرار است تولید نوشتافزار ما رشد پیدا کند باید از چند ماه پیش از شهریور این دغدغهها ایجاد شود تا در شهریور ماه که فصل خرید دانشآموزان است مشکلی وجود نداشته باشد اما این دغدغه هر سال شهریور مطرح میشود و با شروع مهر از بین میرود تا سال بعد! با این شرایط مشکل حل نخواهد شد.
وی تأکید کرد: ما تصاویری روی نوشتافزار استفاده کردیم که بتواند با تصاویر شخصیتهایی که از خارج کشور به ما و فرهنگمان تحمیل میشود توان رقابت داشته باشد. خیلی از تولیدکنندگان در تصاویری که استفاده میکنند اهداف اقتصادی دارند اما ما با دست خالی میخواهیم دغدغه فرهنگی داشته باشیم اگر چه سودمان کمتر شود.
قربانی با بیان اینکه اعتباری که برای تولید نوشتافزار هزینه کردیم اگر در جای دیگری هزینه میکردیم در مدت کوتاهی ۱۰ برابر رشد میکرد، متذکر شد: باید در تولید و عرضه نوشتافزار به چند نکته توجه کنیم؛ نخست اینکه قیمت بالا نباشد و دیگر اینکه باید توجه کنیم تصاویر مورد استفاده متناسب فرهنگ ما باشد و در نهایت موضوع مهم بعدی کیفیت است.
تولید کیف مدرسه با دست خالی و دل پر از دغدغه
حمیده قاسمی، تولیدکننده کیف مدرسه در شهرستان سبزوار دیگر میهمان این نشست بود که گفت: نبود کیفهای مدرسه تولید داخل با کیفیت، طراحی و قیمت مناسب موجب شد این کمبود را حس کنم و بخواهم وارد عرصه تولید این محصول شوم.
این تولیدکننده کیف مدرسه به چالشهای حوزه تولید نوشتافزار اشاره و عنوان کرد: اگرچه از همان ابتدای تولید، کیفهای ما با استقبال زیادی مواجه شد اما مشکلاتی مانند نبود سرمایه و حمایتهای دولتی سر راه ما قرار دارد. اکنون پس از گذشت دو سال از شروع این فعالیت، نمیدانیم کیفها را برای فروش باید به کجا عرضه کنیم، میخواهیم صادر کنیم نمیدانیم باید به کجا مراجعه کنیم، میخواهیم ثبت برند کنیم باز هم نمیدانیم باید چطور اقدام کنیم و میخواهیم تسهیلات و وام بگیریم، سنگاندازی میکنند.
قاسمی افزود: سرمایه کافی برای گسترش کار و تولید در تیراژ بالا که سبب شکستن قیمت میشود نداریم، به نظر میرسد ارگانهای مسئول باید کالاهای باکیفیت داخلی را شناسایی و حمایت و در توزیع و فروش یا مسائلی مانند صادرات کمک کنند. تنها کمکی که به من تولیدکننده در شهرستان شد شرکت در چند نمایشگاه محلی بود در حالی که برای فردی مثل من که دسترسی به بازارهای شهرهای بزرگ ندارم مهم است حمایت شوم تا بتوانم محصولم را معرفی کنم.
نظام قیمتگذاری با شرایط روز تطبیق ندارد
حسین ارجمندپور، دبیر نمایشگاه ایراننوشت مشهد نیز در این میزگرد اظهار کرد: دانشآموز درس میخواند تا بتواند در آینده چرخ کشور را بچرخاند، دانشآموزی که از هویت ملی خودش دور باشد نمیتواند به این مملکت خدمات دهد. علت اینکه ما باید تولید نوشتافزار داخلی داشته باشیم از نظر اقتصادی مشخص است اما آنچه ما در ایراننوشت دنبال میکنیم و از سایر تولیدکنندگان هم میخواهیم با این نگاه کار کنند همان فلسفه آموزش است یعنی پرورش و تربیت نسلی عالم، نوآور، دغدغهمند و پیشرو.
وی تصریح کرد: دانشآموزی که در مدت ۱۲ سال تحصیلش در مدرسه با محتوا و شخصیتهایی که میخواهند او را از هویت ملی خودش دور و او را نسبت به شخصیتهای علمی و قهرمانان ملی بیتفاوت کنند، احاطه میشود و تحت تأثیر قرار میگیرد هر چقدر هم در درسهایش موفق باشد علیه کشورش تربیت شده است.
دبیر نمایشگاه ایراننوشت مشهد با تأکید بر این نکته که بحثمان در تولید دفتر چاپ شخصیتهای ایرانی است، گفت: دغدغه بیشتر تولیدکنندگان استفاده از شخصیتهای داخلی نیست اما یکی از فلسفههای وجودی ایراننوشت همین است؛ یعنی تولید زیاد و بهروز شخصیتهای ایرانی و در اختیار تولیدکنندگان قرار دادن برای اینکه روی دفترهایشان چاپ کنند.
وی افزود: در حوزه تولید خودکار، مداد و کیف مدرسه خودکفا هستیم اما در مورد رواننویس، پرگار، هایلایتر و تولیدات فانتزی به طور کلی یا تولید داخلی نداریم یا به یکی دو مدل محدود میشود و تنوعی وجود ندارد.
ارجمندپور در خصوص گلایه تولیدکنندگان از قیمتگذاریها عنوان کرد: سال ۸۸ یک نظام قیمتگذاری برای محصولات ابلاغ شده که با شرایط اقتصادی امروز از نظر هزینهها و درآمدها هیچ تناسبی ندارد. بخشی از سازمانهای اثرگذار از من تولیدکننده توقع دارند محصولم را به بهترین و خلاقانهترین و باکیفیتترین و بهترین تصاویر عرضه کنم اما حمایتی ندارند.
ارجمندپور اذعان کرد: در عین حال مجموعه حاکمیت از مجموعه ایراننوشت به عنوان یک مجموعه مردمی در حوزه پرداختن به تولید نوشتافزار ایرانی اسلامی حمایتهای خوبی داشته است. آستان قدس رضوی مکان را در اختیار ما قرار داد، صداو سیما از نظر اطلاعرسانی، شهرداری مشهد با تبلیغاتی که انجام داد، همین طور ارگانهای دیگری مثل فرهنگ و ارشاد هر کدام به نوعی حمایت کردند. این موضوع نشان میدهد اگر کاری جدی و مردمی باشد، به آرمانهای انقلاب نزدیک باشد و منافعش به مردم برسد، حاکمیت از این جریان حمایت میکند.
وی ادامه داد: بازار و بازاریها نگاه و رویکردشان به نوشتافزار یک کالای اقتصادی است و نگاه نمیکنند به اینکه این کالا با محتوایی که دارد، روی دانشآموزان تأثیرگذار است. حتی به این فکر نمیکنند وقتی نوشتافزار وارداتی را با هر محتوا و تصویری به بازار میآورند چه آسیبهایی به لحاظ اقتصادی و فرهنگی به کشور میزنند.
دبیر نمایشگاه ایراننوشت مشهد در خصوص عدم استقبال برخی کسبه بازار از نوشتافزار ایرانی گفت: من خودم به ۶۰۰ مغازه فروش نوشتافزار در مشهد رفتهام و همه گفتند چه کسی کالای ایرانی استفاده میکند! و جنس ایرانی کیفیت ندارد! وقتی با این ادبیات از طرف توزیعکنندگان روبهرو شدیم محصولاتمان را به نمایشگاهها بردیم و حالا پس از گذشت ۱۰ سال استقبال مردم به این حد رسیده که خود بازاریها ما را رقیب خود میدانند.
ارجمندپور در ادامه بیان کرد: اعضای اتحادیهها و اتاق اصناف زیر سایه مقبولیت و مشروعیتی که دستگاههای حاکمیتی مثل وزارت صمت، اتاق بازرگانی و اتحادیهها به آنها میدهند اقتصاد و فرهنگ را به چه سمتی میبرند؟ ۸۰۰ خردهفروش در این صنف در شهر مشهد فعال هستند چه کسی بر کارشان نظارت میکند؟ اتاق اصناف و صمت فقط هزینهای بابت صدور مجوز از آنها گرفتهاند و رهایشان کردهاند؟ اما وقتی این نمایشگاه برگزار میشود نگران بازار میشوند!
وی در پایان از مراکز پخش و خردهفروشها دعوت کرد برای بازدید از نمایشگاه و ثبت استقبال مردم از کالای ایرانی به این نمایشگاه بیایند.
خبرنگار: معصومه مؤمنیان
نظر شما