تحولات لبنان و فلسطین

سال ۱۴۰۱ دولت‌سیزدهم مصوبه اصلاح ساختار و ارتقای کارگروه ملی زیارت به شورای ملی زیارت را ابلاغ کرد.

نگاه ملی به تسهیل زیارت امام‌ رضا(ع) با شعار محقق نمی‌شود/ بررسی انتقادی حمایت دولت‌ها از شورای ملی زیارت در گفتگوی قدس با یک نماینده مجلس

به گزارش قدس آنلاین، براساس این تصویب، قرار شد دبیرخانه‌ این شورا در مشهد باشد تا خدمات آسان برای رفاه حال زائران اعتاب مقدسه‌ امام‌رضا (ع)، حضرت‌معصومه (س)، حرم مطهر شاهچراغ و حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع) را فراهم کند! اگر چه دولت سیزدهم گوشه چشمی به تسهیل زیارت دارد، اما برگزاری جلسه ۹ شهریورماه ۱۴۰۲ مسئولان ذی‌ربط به ریاست محمدمخبر معاون اول رئیس‌جمهور و برای تسهیل خدمت‌رسانی به زائران عزاداری‌های «دهه آخر صفر» مشهد؛ امیدبخش و در عین حال نگران کننده است. 

امید بخش از این بابت که معاون اول رئیس‌جمهور، تأکید می‌کند در مراسم امسال باید نواقص سال‌های گذشته برطرف شود و نگران‌کننده از این جهت که چرا پیشتر جلساتی با این موضوع و در راستای انجام اقدامات زیرساختی انجام نشده و حالا علاوه بر کلی‌گویی‌ در این قضیه شاهد نوعی نگاه فصلی به مقوله زیارت هستیم که علاوه بر ابعاد ملی جنبه جهانی هم دارد. 

نگرانی‌هایی که دولت باید به آن‌ها توجه کند 
ضرورت توجه به مسئله زیارت وقتی آشکارتر می‌شود که حجت الاسلام والمسلمین مروی، تولیت آستان قدس رضوی در ششمین اجلاسیه آستان‌های مقدس و بقاع متبرکه سال جاری، جای خالی آستان‌های مقدس در ردیف‌های بودجه فرهنگی کشور را مورد اشاره قرار می‌دهد و می‌گوید: «استفاده از کمک‌های مردمی برای مدیریت اعتاب مقدس به این معنی نیست که دولت‌ها در این راستا مسئولیت ندارند و دولت‌ها برای حل مشکلات این حوزه باید پای کار بیایند».

پیش از این شاهچراغی، استاندار قم در مصاحبه‌ ۲۱ فروردین ۱۴۰۱با ایرنا ضمن تأکید بر ضعف «قم» در زیرساخت‌های جذب و ماندگاری مسافران و زائران با اشاره به صفر بودن سهم قم از مصوبات کارگروه ملی زیارت می‌گوید: «قم تاکنون هیچ بهره‌ای از مزیت و مصوبات کارگروه ملی زیارت نبرده است».  

نگاهی به وعده‌هایی که محقق نشد 
بر اساس ماده ۱۲ قانون پنجم توسعه قرار بود هرسال ۲۰۰ میلیارد تومان برای تسهیل زیارت اختصاص پیدا کند. ابتدا تنها مشهد و پس‌از آن سه شهر مشهد، قم و شیراز در این بودجه سهم داشتند اما مبلغ این بودجه نه‌تنها به ۱۰۰ میلیارد تومان کاهش یافت، بلکه میان تمام ۳۱ استان کشور تقسیم شد که طبیعی است در این میان سهم اندکی برای مشهد باقی ماند.

سهم خراسان رضوی در سال ۹۱ تنها ۱۰ میلیارد تومان، سال ۹۲ تنها ۴ میلیارد، سال ۹۳ فقط ۸ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان، سال ۹۴ حدود ۹ میلیارد و ۹۷۰ میلیون بود و سال ۹۵ به‌طورکلی از قانون بودجه حذف شد. در اعتبارات بودجه سال ۹۶ به بعد نیز دیگر هیچ ردیف مشخصی برای زیارت اختصاص نیافت و حتی سال ۹۸نوبخت، رئیس برنامه‌وبودجه دولت وقت این وعده را داد دولت به هزینه‌های زیارت در مشهد کمک می‌کند؛ اما دولت با حذف بودجه زیارت از لایحه قانون برنامه‌وبودجه در سال ۹۹ ترتیبی اتخاذ کرد تا دیگر مطالبه برای دریافت این بودجه وجود نداشته باشد. 

چرا تخصیص بودجه زیارت ضروری است!
سالانه بیش از ۳۰ میلیون نفر زائر در شهر مشهد حضور می‌یابند که ۵ میلیون نفر آن خارجی هستند و این حجم از ورودی، زیرساخت‌ها در بخش‌هایی چون تأمین گاز، شبکه حمل و نقل، آب‌رسانی و فاضلاب شهری و استانی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. دیپلماسی زیارت و تأثیر آن برافکار عمومی بین‌الملل اولویت‌ دیگر است. رشد 
۲۰۰ درصدی سفر زائران خارجی به مشهد مقدس با  ۳۸ هزار پرواز و تردد بیش از یک میلیون گردشگر خارجی در فرودگاه مشهد تنها در هشت ماه ابتدایی سال ۱۴۰۱ خود دلیلی بر این موضوع است. افزایش هزینه حمل‌ونقل، اسکان گران‌قیمت و رشد هزینه خورد وخوراک یکی از وجوه انتقاد مردم به عملکرد نهادهای ذی ربط در مسئولیت‌های اولیه‌شان است. ۸ میلیون نفر آمار زائرانی است که از اقصانقاط ایران و کشورهای دور و نزدیک برای زیارت مضجع امام هشتم(ع) در دهه آخر صفر ۱۴۰۲ به مشهد مقدس می‌آیند و پیش‌بینی می‌شود در افق ۱۴۰۴ سالیانه ۴۰ میلیون زائر به مشهد مقدس سفرخواهند کرد.

کمبودهای زیرساخت‌های زیارت قابل قبول نیست 
محمدحسن آصفری، نایب رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار قدس با اشاره به ضرورت اهتمام دولت سیزدهم به تقویت شورای ملی زیارت با بیان اینکه مردم انتظار دارند در ایام شهادت امام هشتم (ع) دولت و زیرمجموعه‌های آن سنگ تمام بگذارند، گفت: با توجه به برآورد میزبانی خراسان‌رضوی از ۸ میلیون عاشق فرهنگ امام مهربانی‌ها در دهه پایانی ماه صفر، قابل قبول نیست در کشور خودمان برای این مراسم دستگاه‌ها سنگ تمام نگذارند. این کلان رویداد ملی و مذهبی صرفاً از دست حلقه مدیریتی مشهد مقدس برنمی‌آید و باید دولت و نهادهای مسئول به صورت ویژه تلاش کنند.

آصفری با اشاره به ضرورت اتخاذ تدابیر اسکان شهری و میان‌راهی و همچنین طرح ریزی مناسب برای حمل و نقل آسان اعم از زمینی، ریلی و هوایی برای آمد و شد زائران به مشهد مقدس و تهیه امکانات رفاهی و بهداشت و درمان گفت: مردم ما راضی نمی‌شوند در عراق با وجود حجم جهانی جمعیت و ازدحام سراسری خدمات‌دهی در بهترین حالت ممکن باشد، اما در کشور خودمان با وجود این ساختارها و کاهش فشار جمعیت شاهد کمبود خدمات رسانی باشیم. وی تصریح کرد: باید نگرانی مردم نسبت به کمبود خوراک، امکانات رفاهی، اسکان و گرانی بلیت و حمل و نقل برطرف شود و دستگاه‌های نظارتی به صورت شبانه روزی مانع از بروز مشکل شوند.

برنامه هفتم توسعه به زیارت نگاه راهبردی دارد 
آصفری با تأکید براین مسئله که دولت باید از ضعف دولت‌ سابق و نگاه فصلی آن‌ها به مقوله مهم زیارت فاصله بگیرد و آینده‌نگری کند، گفت: در برنامه هفتم توسعه مصوبه‌ای داریم در خصوص زیارت مشهد مقدس که مختص ایام پایانی عزاداری ماه صفر نیست. در این فرایند معاون اول ریاست جمهوری و برخی از مهم‌ترین وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های انتظامی موظف به عملیات هماهنگ با هدف تسهیل زیارت و سازماندهی خدمت شده‌اند. در این برنامه زیارت ارزان قیمت و مستمر در جهت تأمین رفاهیات زائران مشهد دیده شده و دولت باید با تخصیص طرح و ردیف بودجه آن را عملیاتی‌ کند. این طرح به زودی در صحن مجلس نیز مطرح خواهد شد. 

آستان قدس رضوی پیشگام خدمت 
آصفری با اشاره به نقش‌آفرینی برجسته آستان قدس رضوی در خدمت‌رسانی ویژه به زائران در طول سال‌های متمادی گفت: احداث زائرسراها، توزیع غذا و ساخت بیمارستان و مراکز درمانی و همچنین مجموعه‌های رفاهی زائر پذیر و طرح‌های حمایتی این مجموعه از مناطق محروم و ارائه بسته‌های خدمت، اشتغال‌زایی و محرومیت‌زدایی از حاشیه‌نشین‌ها نمود حرکت جهادی آستان قدس رضوی در سال‌های گذشته است.

این نماینده مجلس در پایان با قدردانی از این حرکت‌های جهادی گفت: عملکرد جهادی یک دهه گذشته آستان قدس رضوی به لحاظ وسعت و کیفیت از سطح بالایی برخوردار است که نسبت با گذشته قابل مقایسه نیست و همه دولت‌ها باید برای تقویت و رشد این حرکت‌ها به یاری اعتاب مقدس بیایند.  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.