میج مک کانل در توئیتی نوشت: ایستادن در کنار متحدانمان در برابر تجاوز روسیه صدقه نیست! در واقع - این یک سرمایه گذاری مستقیم برای پر کردن زرادخانه آمریکا با تسلیحات آمریکایی ساخته شده توسط کارگران آمریکایی است.

کاسبان مرگ / مقام ارشد آمریکا جنگ اوکراین را نه صدقه بلکه راهی برای پُر کردن زرادخانه کشورش خواند

جنگ میان روسیه و اوکراین که در ابتدا بسیاری تصور داشتند چند روزه و در نهایت بعد چند هفته به پایان برسد، حالا بیش از یک و نیم سال است که به درازا کشیده و هیچ افق روشنی برای پایان نزاع هم قابل تصور نیست. مقایسه ای کوتاه بر توان نظامی، اقتصادی، جمعیتی و برخورداری از اهرام های سیاسی نابرابر بین مسکو و کی یف، همه را به این باور رسانده بود که ولادیمیر می تواند چند روزه طومار همسایه را در هم پیچیده و همنام  اوکراینی اش را ضربه فنی کند. برخلاف انتظارها اینگونه نشد و کی یف به اتکای سیل کمک ها نظامی و سیاسی غرب توانسته تا کنون در برابر تزارها مقاومت کند. اما این حمایت قطعا بی دلیل نیست. تحلیلگران بر منفعت چندجانبه ایالات متحده در ادامه جنگ تاکید دارند و همان ها معتقدند روزی میرسد که آمریکا و اروپا لیست بلندبالایی از بدهی کی یف را روی میز گذاشته و به همین بهانه این کشور را تحت استعمار خود در می آورند.

کمکی که صدقه نیست

اینکه کمک های طرف غربی در جنگ با روسیه صدقه نیست و برای آنها منفعت بسیاری دارد حرف بی راهی نیست. در این راستا دو روز پیش میچ مک‌کانل، رهبر اقلیت جمهوری‌خواه مجلس سنا در واکنش به منتقدان کمک‌های آمریکا به اوکراین دو رویی را کنار گذاشته و در توئیتی وقیحانه نوشت: «ایستادن در کنار متحدانمان در برابر تجاوز روسیه صدقه نیست. در واقع - این یک سرمایه گذاری مستقیم برای پر کردن زرادخانه آمریکا با تسلیحات آمریکایی ساخته شده توسط کارگران آمریکایی است. گسترش پایگاه صنعتی دفاعی ما، آمریکا را در موقعیت قوی‌تری برای پیشی‌گرفتن از چین قرار می دهد.»

مک کانل، در ایام نخستین سالگرد تهاجم روسیه به اوکراین هم در بیانیه ای چنین نیتی را روی کاغذ آورده بود. او کمک ایالات متحده به اوکراین را نه یک عمل خیریه بلکه "سرمایه گذاری مستقیم" در راستای منافع این کشور و علیه "ماشین جنگی" ولادیمیر پوتین خوانده بود. رهبر اقلیت جمهوری خواهان سنا افشا کرد که ایالات متحده عمدتاً سلاح‌های قدیمی‌تری را از انبار خود ارسال می‌کند و به این به آمریکا اجازه می‌دهد تا موجودی خود را با نسخه‌های مدرن‌تر از آنچه به خارج ارسال می‌شود، پر کند!

مقام ارشد آمریکا جنگ اوکراین را نه صدقه بلکه راهی برای پُر کردن زرادخانه کشورش خواند؛ کاسبان مرگ

ساده‌لوح نباشیم!

رویکرد منفت طلبانه یانکی ها، این کاسبان مرگ، در قبال جنگ خونین برای پر کردن جیب خود و همچنین افزایش سلطه بر دیگر کشورها تا جایی پیش رفته که صدای متحدان اروپایی واشنگتن را هم در آورده است. در آخرین مورد همین سه روز پیش رئیس جمهور گذشته فرانسه تاکید کرد که آمریکا از اوکراین برای تضعیف اروپا استفاده می‌کند. نیکلا سارکوزی، گفته که به باور او، الحاق اوکراین به ناتو و اتحادیه اروپا، که کی‌یف سال‌های سال درصدد آن است، به صلح منجر نخواهد شد زیرا به اعتقاد او «اگر اوکراین را به اروپا بیاورید، آمریکایی‌ها را قدرتمند خواهید کرد چون کشورهای شرق اروپا تحت سلطه واشنگتن هستند.»

پیش از این رئیس شورای اروپا در گفت و گوی رسانه ای با گلایه از رویکرد آمریکا در جنگ اوکراین تأکید کرد که واشنگتن همیشه منافع اقتصادی خود را در اولویت قرار می‌دهد. «چارلز میشل»، در این باره گفت: من از واژه خیانت استفاده نمی‌کنم، اما بهتر است ساده‌لوح نباشیم. آنها، حتی در دولت کنونی همیشه منابع اقتصادی خود را در اولویت قرار می‌دهد. آمریکا از این بحران نهایت سود را می‌برد، چون آنها گاز بیشتر و با قیمت‌های بالاتر به اروپا می‌فروشند، چون دولت آمریکا سلاح‌های بیشتری می‌فروشند.

بورل از واشنگتن خواسته بود تا نگرانی‌های اروپا را در این خصوص درک و مرتفع کند. با این حال سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید در آن مقطع همه تقصیرها را گردن روسیه انداخته و گفته بود پوتین با قطع صادرات گاز، اروپایی‌ها را به زحمت انداخته است. اما برغم افزایش صادرات و عرضه گاز طبیعی مایع آمریکا به اروپا، کشورهای اروپا گاز طبیعی را چهار برابر گرانتر از قیمتی خریداری می‌کنند که در درون آمریکا عرضه می شود. این موضوع در مورد تسلیحات نظامی کشورهای اروپایی نیز درست است. کشورهای اروپایی سلاح و مهمات به اوکراین کمک کردند و حالا برای پر کردن اسلحه خانه‌ها و زرادخانه‌های خود باید قطعات و تسلیحات نظامی مورد نیاز خود را بسیار گرانتر از قبل از آمریکا خریداری کنند. کار به جایی رسیده است که امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه گفته است: اینکه آمریکا بهای گاز صادراتی خود را به اروپا افزایش داده است، اصلا دوستانه نیست. وزیر اقتصاد آلمان نیز از واشنگتن خواسته است صادقانه در کنار اروپایی‌ها باشد و بهای گاز صادراتی خود را کاهش دهد. از سوی دیگر مقامات اروپایی هشدار داده‌اند این رفتار ریاکارانه کاخ سفید به طور فزاینده‌ای فضای حاکم بر روابط دو سوی آتلانتیک را مسموم کرده است.

وقتی واشنگتن متحدانش را سرکیسه میکند

اذعان میچ مک کانل به منفعت واشنگتن از ادامه جنگ روسیه و اوکراین در حالی است که وب‌سایت دیفنس نیوز در آخرین گزارش خود از صنعت تســلیحاتی آمریکا تایید کرد که جنگ  در شرق اروپا موجب شده کمپانی های اسلحه سازی ایالات متحده سود کلانی به جیب بزنند و 196 میلیارد دلار از سرکیسه کردن اتحادیه و سایر حامیان اوکراین کسب نماید.

اطلاعاتی که منتشر شده، نشان میدهد که در نیمه اول سال جاری، درآمد ۲۵ پیمانکار برتر نظامی غربی با ۱۱ درصد افزایش به ۲۱۲ میلیارد دلار رســیده اســت. گفته میشــود کل فروش تسلیحات این شــرکت ها در پایان سال ۲۰۲۳ به ۴۴۸ میلیارد دلار برسد که ۴۷ میلیارد دلار نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. در گزارش دیفنس نیوز آمده است که تا سال ۲۰۲۶ این مبلغ ممکن است با تحویل تسلیحات به اوکراین و تسلیح دوباره در اروپا با بیش از ۲۰ درصد افزایش به ۵۵۴ میلیارد دلار برسد. تخمین زده میشود که پیمانکاران نظامی غربی از ســال ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۶ درآمد خود را ۱۵۰ میلیارد دلار یا ۳۷ درصد افزایش خواهند داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.