۶ میلیارد دلار ایران به طور کامل به قطر منتقل شده و در حساب بانک‌های ایرانی نشسته است با دسترسی کامل ایران به این منابع ارزی قدرت بازارسازی بانک مرکزی در بازار ارز افزایش یافته و کنترل فرمان ارز در میرداماد تسهیل می‌شود.

با آزادسازی ۶ میلیارد دلار منابع بلوکه‌شده ایران انجام گرفت؛ آغاز ریزش نرخ دلار در بازار آزاد

به گزارش قدس آنلاین،۶ میلیارد دلار از منابع ارزی مسدود شده ایران در کره جنوبی که چندی پیش آزاد شده بود، امروز به حساب ۶ بانک ایرانی در قطر و در قالب یورو واریز شد. 

رئیس‌جمهور کشورمان اخیراً در گفت‌وگویی اختصاصی با شبکه «ان‌بی‌سی نیوز» اظهار کرد: دولت جمهوری اسلامی ایران درباره چگونگی هزینه کردن ۶ میلیارد دلار از پول‌های آزادشده ایران از کره جنوبی تصمیم‌گیری خواهد کرد و این پول‌ها هر کجا که نیاز باشد، هزینه خواهد شد.

با دسترسی کامل ایران به این منابع ارزی قدرت بازارسازی بانک مرکزی در بازار ارز افزایش یافته و کنترل فرمان ارز در میرداماد تسهیل می‌شود اکنون دست بانک مرکزی برای هرگونه سیاستگذاری ارزی بیش از هر زمان دیگری باز خواهد بود و حفظ ثبات بازار ارز بیش از هر زمان دیگری برای بازارساز امکان پذیر شده است. خبرهای رسیده حاکی است جدی بودن این موضوع، وحشت را در بین دلالان ارزی افزایش داده است.

از سوی دیگر با واریز ارزهای آزادشده ایران به حساب 6 بانک ایرانی، ‌ایران امکان خرید کالا و پرداخت وجه آن با روال متعارف بانکی را از طریق این ارزها خواهد داشت؛ پیش‌بینی می‌شود بخشی از این ارزها به صورت اسکناس وارد چرخه ارزی شود و قیمت دلار غیررسمی تا 47 هزار تومان هم در هفته اول کاهش یابد. در حال حاضر با برنامه دولت و بانک مرکزی در تثبیت قیمت ارز، ‌سهم پول داغ از نقدینگی‌ کاهش بسزایی یافته و سپرده‌های بلندمدت افزایش داشته است و همین امر موجب کاهش قابل توجه تقاضای ارز برای سرمایه‌گذاری و همچنین واسطه‌گری شده است.‌

هفته گذشته احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت گفت که فرایند آزادسازی اموال بلوکه شده ایران در حال اجرا است و امیدوارم به‌زودی بانک مرکزی و وزارت امور خارجه جزئیات دقیق از اجرای توافقات آزادسازی اموال بلوکه شده کشور اعلام کنند، پس از اعلام رسمی این خبر توسط وزیر امور اقتصادی و دارایی، نگرانی شدیدی در میان دلالان و سفته بازان بازار ارز ایجاد شد.

آن‌گونه که به نظر می‌رسد با تداوم اخبار انتشار اخبار مثبت امکان کاهش بیشتر قیمت دلار در بازار غیررسمی وجود دارد که خوشایند دلالان بازار ارز نیست. پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که قیمت دلار در روزهای آتی کاهش بیشتری خواهد داشت. به طور کلی با ثباتی که در بازار ارز از ۶ ماه گذشته شکل گرفته است، کسی تمایلی به سرمایه‌گذاری و استفاده از دلار برای حفظ ارزش دارایی خود ندارد.

افزایش قدرت مداخله ارزی بانک مرکزی

اعلام دسترسی بانک مرکزی به پول‌های بلوکه‌شده کشورمان در هفته جاری، منجر به افت قیمت دلار در هفته گذشته شد و با وجود اینکه در بازار رسمی ارز در تعطیلات چند روز اخیر خرید و فروشی در آن رخ نمی‌دهد اما در روزهای آتی پیش‌بینی می‌شود نرخ دلار با همچنان روند کاهشی را تجربه کند و برگ ریزان نرخ ارز، پیش از شروع فصل پاییز آغاز شود. البته از دی‌ماه سال گذشته با اجرای سیاست تثبیت اقتصادی از سوی بانک مرکزی، قیمت دلار در بازار غیررسمی حوالی ۴۵ تا ۵۰ هزار تومان مدیریت شده و از همین‌ رو قیمت اکثر کالاهای سرمایه‌ای نیز ثابت مانده است و بازارهای همسو با دلار در ماه‌های اخیر آرامش نسبی را تجربه کردند.

تغییرات زیرپوستی بازار ارز ایران و تحرکات «مال‌دارها» از حدود یک ماه قبل که خبرهای مربوط به انتقال پول‌های مسدود شده ایران مطرح شد تا حدودی قابل مشاهده بود. اما حالا خبر رسیده که با دسترسی کامل بانک مرکزی به ۶ میلیارد دلار موجود در قطر، قیمت ها در بازار غیررسمی شروع به کاهش کرده است.

مجیدرضا حریری، عضو اتاق بازرگانی ایران و رئیس اتاق ایران و چین هم در این زمینه گفته است که بانک مرکزی زمانی می‌تواند قدرت مداخله در بازار ارز را در اختیار بگیرد که به اندازه کافی ارز در جیبش داشته باشد و خوشبختانه این اتفاق در حال رخ دادن است. وی تأکید می‌کند که مطمئناً بانک مرکزی از امروز می‌تواند منابع ارزی قابل دسترس خود را به اشکال گوناگون وارد بازار کند و همه باید منتظر اخبار و تأثیرات مثبت در بازار ارز باشند.

کاهش قیمت دلار در راه است

محمد امیرزاده، عضو اتاق بازرگانی ایران در خصوص اثرات منابع ارزی آزاد شده ایران توسط آمریکا بر بازار ارز گفت: مطمئنا یکی از مهمترین مسالی که می‌تواند دستاورد مثبت آزادسازی منابع ارزی طی روزهای اخیر باشد، دسترسی بانک مرکزی به این منابع ارزی است تا بتواند بازار را به بهترین شکل مدیریت کند. در نتیجه باید امیدوار بود که آزادسازی ۶ میلیارد دلار از منابع ارزی ایران می تواند برای چندین ماه، دست بانک مرکزی را برای مدیریت بازار ارز بازتر بگذارد و نقطه اتکای اصلی‌ترین نهاد پولی ارزی کشور باشد.

این فعال اقتصادی افتتاح حساب بانکی شش بانک ایرانی در قطر برای واریز منابع ارزی آزاد شده را بسیار مثبت ارزیابی کرد و گفت: گویا انتقال منابع ارزی به این حساب‌ها برای مصارف مورد نیاز به صورت مبادلات بانکی خواهد بود که پیش‌بینی می‌شود اثرات منابع آزاد شده در بازار اسکناس هم از همین هفته مشاهده خواهد شد.

وی افزود: بطور کلی افزایش منابع ارزی می‌تواند تاثیر بسزایی در اطمینان بخشی و ایجاد اعتماد در بازار و اقتصاد محسوب شود. امیدواریم این مساله تداوم داشته باشد و ثابت کند که ایران در حال گذر از مسیر سخت تحریم‌های ظالمانه غرب و آمریکاست. وی با تاکید بر اینکه آزادسازی ۶ میلیارد دلار روند بسیار خوبی است، گفت: بی‌تردید این مبلغ می‌تواند برای چندین ماه ضمن کنترل، تثبیت و تأمین ارز در بخش تامین کالاهای اساسی هم اثرگذار باشد. در واقع تمام تلاش دولت و بانک مرکزی، کم کردن دغدغه‌های معیشتی و کنترل تورم و بازار است که امیدوارم این منابع ارزی بتواند تاثیر خوبی در رسیدن به این اهداف داشته باشد.

وی  با تاکید بر اینکه با آزادسازی این منابع ارزی، بازار اسکناس با کاهش قیمت مواجه خواهد شد، افزود: معتقدم بانک مرکزی از روزهای آینده به مدیریت بازار اسکناس ورود خواهد کرد. در واقع زمانی که توافقی به این شکل صورت می‌گیرد، سطح توقع و انتظار فعالان ‌بازار ارز نیز مبنی بر گشایش‌های خارجی بهبود می‌یابد. همچنین این انتظارات به شکلی است که نشان می‌دهد ما هر چقدر به سمت گشایش‌های بین المللی پیش برویم، انتظارات هم به سمت کاهش نرخ ارز تغییر می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.