پیشنهاد سردبیر

۱۵ مهر ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۷
کد خبر: 922005

گاهی مؤمنینی را می بینیم که 60-70 سال درگیر حسد هستند، دچار ریا، بخل، عجب و .... هستند در حالیکه نماز هم می خوانند، روزه هم می گیرند، مکه هم می روند، کربلا و نجف هم می روند، ولی نتوانسته اند خودشان را بسازند. 80 سال پای منبر نشسته اند، اما نتوانستند یک اخلاق بد خودشان را اصلاح کنند.

حلم، نسخه‌ عالمان برای جذب مردم

حضرت آیت الله هاشمی علیا،ریاست و مؤسس حوزه علمیه حضرت قائم (عج) چیذر در شرح عبارتی از دعای هشتم صحیفه سجادیه گفت: رذائل اخلاقی و افعال مذموم، آن خُلق های نفسانی هستند که هر یک به تنهایی برای شقاوت انسان در دنیا و آخرت کافی است و اگر انسان خود را در این امور اصلاح نکند، نتیجه بد آن رذیله در دنیا و آخرت دامنگیر فرد خواهد بود. شأن انسان این است که قبل از مرگ و لقاء الهی، خود را بسازد. رذائل اخلاقی را از خود دور کند و فضائل اخلاقی را تحصیل نماید.

وی با اشاره به «غضب» به عنوان دومین رذیله از رذائل اخلاقی که امام سجاد (علیه السلام) در دعای هشتم، از آن به خدا پناه میبرد فرمود: همانطور که هر یک از دیگر رذائل اخلاقی یک ضدی در بین فضائل اخلاقی دارد، ضد رذیله غضب، حلم و بردباری است.

مؤسس حوزه علمیه حضرت قائم (عج) چیذر همچنین با اشاره به متخلق بودن انبیاء و اولیاء الهی به اخلاق حسنه و برخورداری ایشان از فضائل اخلاقی گفت: یکی از کمالات انبیاء و اولیاء الهی عفو آن ها بود. اگر زندگی پیغمبر اکرم(ص) و ائمه معصومین(ع) را شما مطالعه کنید می ببینید که سر تا پا عفو و گذشت بوده‌اند و با این اخلاق مردم را به دین و معارف الهی جذب کرده اند. در مورد عالم هم همین است، عالم اگر حلیم باشد، علم او ارزش دارد و اگر حلم نداشته باشد همه را از خودش دفع می کند. حلم است که موجب جذب مردم به علماست.

آیت الله هاشمی علیا با تأکید بر این مطلب که ماندگاری رذائل اخلاقی آثار سوء بسیاری در زندگی مادی و معنوی آدمی دارد گفت: گاهی مؤمنینی را می بینیم که 60-70 سال درگیر حسد هستند، دچار ریا، بخل، عجب و .... هستند در حالیکه نماز هم می خوانند، روزه هم می گیرند، مکه هم می روند، کربلا و نجف هم می روند، ولی نتوانسته اند خودشان را بسازند. 80 سال پای منبر نشسته اند، اما نتوانستند یک اخلاق بد خودشان را اصلاح کنند.

وی گفت: اصلاح روح خیلی مشکل است اما در قیامت آنهایی رستگارند که روح سالم با خود برده اند: یَوْمَ لَا یَنْفَعُ مَالٌ وَلَا بَنُونَ* اِلاّ مَنْ اَ تَی الله بِقَلْبٍ سَلیمْ (88-89/شعراء) منظور از قلب سالم، قلبی است که دچار رذائل اخلاقی نیست و از همه رذائل اخلاقی عاری گشته است.

وی افزود: تمام مراحل زندگی پیامبر اکرم(ص)، امیرالمؤمنین(ع) و ائمه معصومین(ع) برای ما درس است. اینها قصه نیست. این ها درس زندگیست و ما باید از روش زندگی ایشان برای زندگی خود، درس بگیریم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.