قاسمی پور عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت:  با تکیه بر سامانه مودیان مالیات بر اساس اطلاعات دقیق اخذ خواهد شد و هر کسی متناسب با درآمدش مالیات می‌پردازد و بدین ترتیب مشاغل خاص با درآمدهای کلان به پرداخت مالیات واقعی خود باید اقدام کنند و همچنین بخش اقتصاد زیرزمینی نیز امکان فرار مالیاتی را نخوا

پایان فرار مالیاتی بخش زیرزمینی اقتصاد با اجرای سامانه مودیان/افزایش درامدهای دولت هدف ثانویه مالیات ستانی

اولین و مهم ترین هدفی که از راه اندازی سامانه مودیان دنبال می‌شود این است که شفافیت را در فضای اقتصادی و مالی کشور به وجود بیاورد. افزایش درآمدهای دولت هدف ثانویه است.

واقعیت این است که الان حدود 2 و نیم میلیون فعال اقتصادی به شکل اشخاص حقوقی در کشور داریم اما فقط 300 هزار پرونده ارزش افزوده در دسترس است. بقیه افراد در حال فعالیت هستند اما خارج از روال قانونی قرار دارند. این مسائل باید چاره اندیشی شود و مالیات گیری به طرزی عادلانه در کشور پیش برود.

سامانه مودیان می‌تواند به گستره تور شمولیت ارزش افزوده در کشور کمک کند و در وهله اول به شفافیت اقتصادی و مالی کشور منجر شود و در نهایت افزایش درآمد دولت را هم به دنبال داشته باشد. کاهش فرارهای مالیاتی و مقابله با رفتارهای غیرقانونی در حوزه اقتصاد هم از جمله مزایای این سامانه می‌تواند باشد.

حتی سامانه مودیان می‌تواند به کاهش فعالیت‌های سوداگرانه مخرب و از جمله قاچاق در کشور منجر شود. زیرا، نقل و انتقال کالا یک طرف موضوع اقدامات مخرب است و انتقال‌های مالی هم وجه دیگر آنهاست که از طریق سامانه مودیان قابل رصد و پیگیری است.

نظرات شیوا قاسمی پور، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس را در خصوص قانون سامانه مودیان و اینکه چه کمکی می‌تواند به حل مشکلات کشور در زمینه مالیات گیری بکند، جویا شدیم. پاسخ وی به این سوالات را در ادامه می‌خوانید.

قاسمی پور با اشاره به این موضوع که وزارت اقتصاد وظیفه اش این است که موانع را از سر راه بردارد و به شکوفایی اقتصادی کشور کمک کند، تصریح کرد: وزارتخانه مورد بحث باید شرایط را برای سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی تسهیل کند تا در نهایت شاهد رشد اقتصادی در کشور باشیم.

وی ادامه داد: قانون سامانه مودیان که در مجلس مصوب شده است، دست وزارت اقتصاد را در انجام وظایفش بازتر کرده است. این وزارتخانه می‌تواند از طریق اعمال قانون و راه اندازی کامل سامانه مودیان به صنایع و شرکت‌های تولیدی کمک کند که عملکرد بهتری داشته باشند.

این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس خاطرنشان کرد: از طریق اجرای قانون سامانه مودیان اتفاقات خوبی در کشور رخ داده است. اینکه تا حدی درآمد برخی مشاغل مانند وکلا و پزشکان شفاف سازی شده است، گامی رو به جلو محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: اگر می‌خواهیم از مزیت‌های سامانه مودیان به صورت کامل بهره مند شویم، باید مشکلات این سامانه را رفع کنیم و بسترهای لازم را برای بهره مندی صد در صدی از فواید این سامانه به وجود بیاوریم.

قاسمی پور گفت: این سامانه مزیت‌های بیشماری برای کشور دارد. مثلاً در مجلس موضوع مالیات بر خانه‌های خالی در نظر گرفته شد، اما از آنجائیکه اطلاعات کافی در دست نداشتیم و نتوانستیم یک سری مطالبات مالیاتی را وصول کنیم، این قانون اجرایی نشد.

این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس یادآوری کرد: دولت باید حداکثر تلاشش را برای عملیاتی سازی کامل سامانه مودیان به کار بگیرد. زیرا این طرح به نفع دولت است و اداره کشور را تسهیل می‌کند.

وی ادامه داد: سامانه مودیان شفافیت به وجود می‌آورد و از طریق اطلاعاتی که به دست می‌دهد دست دولت را در مالیات ستانی دقیق و هوشمندانه باز می‌کند. این سامانه به ما کمک می‌کند که از برآوردهای تخمینی و تقریبی مالیاتی فاصله بگیریم و مالیات ستانی عادلانه ای را در دستور کار قرار دهیم.

قاسمی پور گفت: سامانه مودیان در ایجاد عدالت اجتماعی و مالیاتی بسیار موثر است و در نتیجه رضایت مردم را به دنبال دارد. زیرا مالیات ستانی با توجه به شفافیت اقتصادی که صورت می‌گیرد؛ بر اساس اطلاعات دقیق اخذ خواهد شد و هر کسی متناسب با درآمدش مالیات می‌پردازد و بدین ترتیب مشاغل خاص با درآمدهای کلان به پرداخت مالیات واقعی خود باید اقدام کنند و همچنین بخش اقتصاد زیرزمینی نیز امکان فرار مالیاتی را نخواهد داشت

وی ادامه داد: در حال حاضر، در ابتدای هر ماه با دقت بالایی از کارمندان مالیات اخذ می‌شود. اما برخی مشاغل پردرآمد متناسب با درآمدشان مالیات نمی پردازند و دولت را در اداره کشور با مشکل مواجه می‌کنند.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: وقتی قانون به اجرا در می‌آید، اشکالاتش مشخص می‌شود. بعد از گذشت یک سال از زمان تصویب قانون باید مجلس بتواند از جایگاه نظارتی خود استفاده کند و این مشکلات را رفع کند.  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.