معاون رئیس جمهور گفت: بطور متوسط هر سال ۱.۳ میلیارد تن زباله در دنیا تولید می‌شود که معادل روزی ۳.۵ میلیون تن است، گفت: در ایران هم هر سال ۱۸ میلیون تن زباله تولید می‌شود.

سلاجقه: ایرانی‌ها هر سال ۱۸ میلیون تن زباله تولید می‌کنند

علی سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در سیزدهمین دوره جایزه ملی محیط زیست گفت: متغیر وابسته این معادله، محیط‌زیست و متغیر وابسته آن طبیعت و عملکرد انسان‌ها است در شرایط فعلی زمین این معادله، نامعادله شده و قسمت دوم معادله به نوعی معادله را از تعادل خارج کرده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: معضل پسماند، تغییر اقلیم، کاهش تنوع زیستی و گرم شدن کره زمین و اثرات سو بر روح انسان‌ها این معادله را بهم زده است.

سلاجقه با اشاره به اینکه بطور متوسط هر سال ۱.۳ میلیارد تن زباله در دنیا تولید می‌شود که معادل روزی ۳.۵ میلیون تن است، گفت: در ایران هم هر سال ۱۸ میلیون تن زباله تولید می‌شود و باید اقدامات اساسی جهت رفع این معضلات صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه ۷۵ درصد تالاب‌های جهان در ۵۰ سال اخیر از بین رفته است، اعلام کرد: به طور مثال طی چند سال آتی شاید کشوری مثل مالدیو دیگر نباشد و زیر آب خواهد رفت بنابراین این کشور باید جای دیگری رود تا بتواند هویت خود را حفظ کند. همچنین سریلانکا در اقیانوس هند به احتمال زیاد از صحنه روزگار و خشکی محو خواهد شد و همه این‌ها تهدیدات محیط زیستی است که انسان نقش شتاب دهنده را در بروز آن دارد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه افزایش دمای کره زمین سبب شده که برخی از کشورها به سمت نابودی کامل روند گفت: جمهوری اسلامی ایران دانش بومی قوی، انسان‌های شریف و رهبران آگاه دارد و با وجود فراز و فرودها در حوزه محیط زیست مسیر مشخصی در حال طی کردن است و در دولت مردمی و انقلابی رویکردهای بسیار بنیادی در مؤلفه‌های محیط زیست ایجاد شده است.

وی بیان داشت: رویکرد یک جانبه حفاظت نداریم و همه مخلوقات در راستای استفاده بهینه و رشد و تکامل اشرف مخلوقات است باید مواهب الهی را حفظ کنیم و ما نقش تعادل در معادله‌ای که بیان کردم داریم باید بهترین مسیر را انتخاب کنیم و زیرساخت‌ها هم خدمات رسانی کنند همچنین مردم پایه کردن محیط زیست به صورت جدی در دستور کار است.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.