قوانین مدرسه برای تضمین سلامت دانش‌آموزان و داشتن محیطی مثبت برای دانش‌آموزان به منظور رشد و یادگیری بسیار ضروری هستند که سخت بتوان آن ها را تایید کرد زیرا دست کم مقداری عجیب و غرییب و گاه زیاده روی هستند.آیا تنها قوانین مدارس در ایران سختگیرانه است یا نه؟

قوانین عجیب مدارس در کشورهای مختلف جهان

خدابخش حکیمی-خبرنگارتحریریه جوان قدس:  امروزه یکی از رقابت های که تمام کشور ها باهم دارند بر سر آموزش و پرورش است. و از این رو کشور ها تلاش دارند تا بهترین نظام آموزشی را  بسازند تا حرفی برای گفتن در سطح جهان داشته باشند.کشور ها چه قوانینی را دارند و این قوانین چقدر میتواند درست و یا نادرست باشد باهم این قوانبن آموزشی را بررسی میکنیم:

  1. ژاپن:در ژاپن دوره دبستان 6 ساله است و هر سال ترکیب دانش‌آموزان در کلاس تغیر میکند و معلم ها هم ثابت نیستند تا دانش‌آموزان بتوانند فرصت آشنایی با افراد جدید را پیدا کنند. دانش‌آموزان باید ساعت 6 صبح در کلاس حضور داشته باشند.

در طی 6 سال دانش‌آموزان از کیف های  مدرسه‌ای یک شکل استفاده میکنند که به آن (راندوسیرو ) گفته میشود در مدارس سختگیر تر  دختران از  راندوسیرو های قرمز و پسر ها از راندوسیرو های به رنگ سیاه استفاده میکنند. اما این قانون در باره رنگ کیف دانش‌آموزان در همه مدارس یکسان نیست.

به گفته  مردم محلی بسیار از دانش‌آموزان دبستانی کلاه زرد رنگ را به سر میکنند تا  برای دیگران از دور قابل تشخیص باشند.در برخی مدارس مسئولیت نظافت مدرسه با دانش آموزان است  که در طول هفته یا در طول روز انجام میدهند.

دانش آموزان بعد از دوره دبستان وارد مطع راهنمایی میشودند که 3 سال را در بر میگیرد، در این دوره بیشتر دانش‌آموزان ژاپنی یونیفورم اجباری به تن میکنند. دوران دبیرستان در ژاپن هم 3 سال زمان میبرد، دانش‌آموزان برای رفتن به پایه دهم باید یک امتحان ورودی  شبیه به کنکور را سپری کنند.

جالب تر از همه برای دانش‌آموزان در طول آموزش درس هایی اجباری و اختیاری وجود دارد،یکی از درس های اجباری که باید همه بیاموزند دوره‌ای یک ساله اقتصاد خانواده است که دانش‌آموزان را برای زندگی خانوادگی آماده میکند در کنار این دانش‌آموزان آشپزی و بودجه بندی را یاد می‌گیرند و در باره اهمیت خانواده برای آنها آموزش های لازم داده میشود. درس های اختیاری گاهی شامل ماهی گیری و کشاورزی میشوند.

تقریبا تمامی مدارس یک جلسه ماهانه با حضور تمامی دانش‌آموزان دانشآموزان دارند که سخنران اصلی آن مدیر مدرسه است در گذشته دانش‌آموزان به این سخنرانی انگیزشی  باید ایستاده گوش میکردند اما حالا این کار را به صورت نشسته  و  در حالت خاص انجام میدهند. بعض معلمان ژاپنی  نه تنها میزان یادگیری دانش‌آموزان از درس ها را سنجش می‌کنند  بلکه مناسب و درست بودن یاداشت برداری  آنها را هم  زیر نظر می‌گیرند  دشواری کار اینجاست که دانش‌آموزان باید کلمه به کلمه  تدریس معلم را در کلاس  بنویسند.

  1. کره شمالی:  تمام دانش‌آموزان مدارس  171  ساعت در باره خصوصیات و تمام اتفاقات زندگی  رهبر این کشور (کیم جونگ اون) از کودکی تا اکنون را باید بدانند.

تمام دانش‌آموزان  پسر باید مو های سرشان را مانند رهبر شان(کیم جونگ اون ) اصلاح کنند و هر کسی که از قانون پیروی نکند از ادامه تحصیل منع و اخراج می شوند و دانشجویان دختر هم باید از پنجاه شکل پیشنهاد شده یکی  از آنرا انتخاب کنند.

از اینکه خدمت در ارتش برای همه مردم اجباری است  از همین رو آموزش های جنگ و دفاع شخصی در تمام دوره های مدارس  و دانشگاه ها آموزش داده میشود تا دانش آموزان و دانشجویان آماده خدمت در ارتش باشند و حتی کودکان هم مجبور هستند در باشگاه های تکواندو شرکت کنند تا آماده سربازی باشند.

دانش‌آموزان مجبور هستند که در هفته دو روز را کار کنند و آن هم از جنس کار های سخت هستند ، دولت بخاطر اینکه شرایط اقتصادی خوبی ندارند و نمی‌تواند تمام هزینه آموزش کودکان را پرداخت کنند از همین رو دانش‌آموزان مجبور هستند با انجام کار های سخت این هزینه ها را جبران کنند .

دانش آموزان باید قبل از شروع درس در کلاس به مدت 10 دقیقه به عکس رهبر فعلی و پدر او تعظیم کنند. و همچنان وقتی در متن اسم رهبر یا پدر او  می‌آید باید با خط درشت بنویسند تا اینگونه به آنها احترام گذاشته باشند.

  1. انگلستان: رویه کلیشه‌ای و قدیمی دست بلند کردن برای پاسخ دادن به سولات معلم،به گفته مسئولان مدرسه ناتینگهام شایر انگلیس،بی فایده بوده و به همین دلیل منع شده است. مدیر مدرسه می‌گوید که هر بار همان دست های قبلی بالا می روند و بدین ترتیب دیگران به یادگیری تشویق نمی‌شوند.بدین ترتیب معلم خود انتخاب میکند که از کی سوال کند. برخی والدین بر این باورند که اکنون کودکانشان احساس ترس میکنند و عصبی شده اند زیرا ممکن است در حالی که پاسخ سوال را نمی‌دانند از آنها خواسته شود پاسخ دهند.
  1. آسیا:مدارس در آسیا به سختگیر بودن نسبت به دانش‌آموزان و تنبیه های غیر معمول آن ها بسیار مشهور هستند.یکی از این روش های تنبیه،ایستادن روی دست به خاطر دیر آمدن و یا صحبت کردن در کلاس است. از دیگر روش های تنبیه می‌توان به شنا رفتن،دویدن یا بالا نگهداشتن دست ها و یک پا به عنوان تنبیه اشاره کرد. سیلی زدن و روش های تهاجمی تر نیز دیده شده است..
  1. آمریکا:بعض مدارس آمریکایی معتقدند که آوردن کوله پشتی یا کیف داخل کلاس خطرناک است زیرا ممکن است دانش‌آموزان با خودشان اسلحه حمل کنند.
  1. کانادا: بعداز آنکه والدینی بر اثر ضربه سنگین توپ عزادار شدند،در مدارس تورنتو استفاده از توپ های سخت به علت خطر بالای آن ممنوع شد.
  1. افغانستان: آموزش و پرورش در افغانستان به دو بخش تعلیمات اساسی و تعلیمات ثانوی صورت میگیرد. تعلیمات اساسی از کلاس اول تا نهم را دربر می‌گیرد و تعلیمات ثانوی از کلاس دهم تا دوازدهم را شامل میشود.

مدارس در افغاستان برعکس کشور ایران از اول سال  شمسی شروع و تا پایان پاییز ادامه میابد. و  دانش‌آموزان در طول این دوازده سال تمام رشته ها را به صورت عمومی  آموزش میبینند و بعد از سپری کردن امتحان سراسری کنکور در یک رشته مشخص تحصیلات عالی شان را ادامه میدهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ۰۸:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۸
    0 0
    منبع نوشته‌ها؟