«ری تکیه» نویسنده اندیشکده آمریکایی «شورای روابط خارجی آمریکا» در مطلبی با عنوان «حمایت ایران ضد اسرائیل، حماس را تقویت می‌کند» تأثیر مواضع اخیر رهبر معظم انقلاب بر تقویت جبهه مقاومت را بررسی کرده است.

ابعاد «جنگ سایه» میان ایران و رژیم صهیونیستی/ یادداشت مهم شورای روابط خارجی آمریکا پس از سخنرانی رهبر معظم انقلاب

به گزارش قدس آنلاین، این پژوهشگر غرب آسیا می‌نویسد: ایران از حمله نیروهای شبه نظامی فلسطینی به اسرائیل استقبال کرده و با حمایت حماس و حزب‌الله برای هماهنگ کردن فشار بر اسرائیل کار می‌کند و تهدیدی برای تشدید بیشتر جنگ در سایه است.

این نویسنده معروف آمریکایی پرسش‌هایی طرح می کند و سپس به صورت جداگانه به آن‌ها پاسخ می‌دهد. او با طرح این پرسش که «از میزان حمایت ایران از حماس و حمایت احتمالی آن از حمله روز شنبه چه می‌دانیم؟» می‌نویسد: ایران چندین سال است که از نظر کمک‌های مالی و سخت افزار نظامی از حماس سخاوتمندانه حمایت کرده است. این به‌ویژه در مورد موشک‌ها صادق است. ایران در اعلامیه‌های عمومی خود خواستار برگزاری جشن‌های خیابانی در پی حمله اخیر بوده و این حمایت صریح از حماس است.

پرسش دیگر این است که آیا حمله حماس، به ایران در تلاش برای خنثی کردن توافق صلح اسرائیل و عربستان کمک می‌کند؟ این کارشناس آمریکایی معتقد است: در چند هفته گذشته، ایران در حملات خود به توافق عادی‌سازی عربستان و اسرائیل به‌شدت موضع گرفته است.

توافق عادی‌سازی، در صورت موفقیت‌آمیز بودن، تهدیدی برای همگرایی منطقه‌ای و کاملاً علیه ایران است؛ بنابراین ایران مایل است چنین برنامه‌هایی را مختل کند. هفته گذشته،  رهبر ایران در این زمینه گفت: «کشورهای منطقه‌ای که قمار عادی‌سازی با اسرائیل را انجام می‌دهند، بازنده خواهند شد».

«تکیه» در ادامه آورده است: آیت‌الله خامنه‌ای در همین زمینه درباره روحیه فلسطینیان افزوده است امروز جنبش فلسطین در ۷۸ سال گذشته با نشاط ‌تر از همیشه است و جوانان فلسطینی غاصب‌ستیز و ظلم‌ستیز و ضد ظلم‌. همان‌طور که می‌بینید، جنبش ضدصهیونیسم شادتر، سرزنده‌تر، آماده‌تر از همیشه است.

این کارشناس درباره دورنمای تشدید جنگ نیابتی ایران و رژیم اسرائیل که در نتیجه حمله و یا تلاش‌های فزاینده هر یک از طرفین برای هدف قرار دادن دارایی‌های طرف مقابل ایجاد می‌شود، اذعان می‌کند: جنگ سایه میان اسرائیل و ایران مدتی است در حال وقوع است. گزارش شده است در بهار، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، ژنرال اسماعیل قاآنی، جلساتی با بازیگران شبه نظامی -از جمله نمایندگان حماس - داشته و از آن‌ها خواسته است حملات خود را به اسرائیل هماهنگ کنند. اسرائیل چندین سال است مقامات و دانشمندان ایرانی و همچنین ایرانیان فعال با نیروهای نیابتی در سوریه را هدف قرار داده است. همه این‌ها احتمالاً با حمله روز شنبه به اسرائیل تشدید خواهد شد.

این پژوهشگر شورای روابط خارجی آمریکا در ادامه با طرح این پرسش که «آیا باید انتظار افزایش فعالیت‌های حزب‌الله و سرایت درگیری‌ها به لبنان را داشته باشیم؟» می‌نویسد: نشانه‌هایی در همه حوادث به چشم می‌‎خورد. حزب‌الله روز یکشنبه ده‌ها راکت به مواضع اسرائیل در منطقه مورد مناقشه نزدیک مرز شلیک کرد.

ارتش اسرائیل با پهپادهای مسلح به آتش پاسخ داد. همچنین از نفوذ معدود نیروهای حزب‌الله گزارش شده است. تاکنون تلفات از هر دو طرف کم به نظر می‌رسد. حزب‌الله از نظر نظامی بسیار مؤثرتر از حماس است و با موشک‌هایی با برد بسیار بیشتر کار می‌کند. یک انفجار خشونت‌آمیز در مرز شمالی احتمالاً آتش‌سوزی را برانگیخته و اسرائیل باید در دو جبهه بجنگد. این یک وضعیت پویاست که می‌تواند با ادامه درگیری در جاهای دیگر تغییر کند».

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.