تحولات لبنان و فلسطین

اگرچه پس از کش و قوس‌های چند ساله، قتلگاه شیراز تعیین تکلیف شده است، اما التیام زخم کهنه کمربندی شیراز نیازمند مرهمی شفابخش است که نسخه آن امروز می‌تواند به دست رئیس جمهور پیچیده شود.

زخم‌های کهنه کمربندی شیراز در انتظار مرهمی تازه

به گزارش قدس آنلاین، شب از نیمه گذشته است، خودروها ویراژ می‌دهند، تاریکی چشم‌ها را می‌آزارد و سبقت‌های ناگهانی با سرعت‌هایی که از دید دوربین‌های به سرقت رفته پنهان می‌ماند نفس را در سینه حبس می‌کند!

عده‌ای می‌گویند وقتی وارد کمربندی شیراز یا همان نام معروف جاده مرگ می‌شوی باید اشهدت را بخوانی؛ چراکه لحظات پرخطر و دلهره‌آور از ابتدا تا انتهای محور تو را همراهی می‌کنند و قدم نهادن در این محور شاید بازگشتی نداشته باشد!

بدون شک "قتلگاه" نامی برازنده برای محوری پرخطر چون کمربندی شیراز است؛ چراکه آمار تصادفات این جاده به قدری بالاست و همواره روندی افزایشی دارد که تقریبا روزانه شاهد بروز حادثه در این محور هستیم.

این ۴۷ کیلومتر روزی که طراحی و اجرا شد کمربندی جنوبی شیراز نام گرفت زیرا قرار بود به‌عنوان حلقه بیرونی و خارج از شهر، دروازه قرآن را با پیمودن مسیری حدودا ۴۷ کیلومتری به پل فسا وصل کند.

جاده‌ای که به دلیل نداشتن آینده‌نگری کم کم به قلب شهر کشیده شد و شهرک‌های مختلف به مرور در اطراف آن با اخذ مجوز پاگرفتند و در نهایت بخشی از آن که حدود ۱۸ کیلومتر است بین مناطق مسکونی واقع شد.

با این ساخت و سازها و باز شدن دسترسی‌های غیرمجاز به کمربندی حوادث این محور روز به روز افزایش یافت و چه بسا افراد بسیاری در این جاده قربانی شدند و جان باختند.

زخم‌های کهنه کمربندی شیراز در انتظار مرهمی تازه

آغاز مناقشه

با تبدیل بخشی از رینگ بیرونی شهر شیراز به یک خیابان درون شهری، کشمکش‌ها بر سر اداره آن میان دو دستگاه راهداری و شهرداری آغاز شد.

راهداری مدعی بود که چون این محور امروز به درون شهر کشیده شده مدیریت و نگهداری آن باید به شهرداری واگذار شود؛ حال آنکه شهرداری هم حاضر نبود زیر بار این مسئولیت سنگین برود.

وزیر فقید سابق راه و شهرسازی، مرحوم رستم قاسمی که خود از اهالی استان فارس بود چندباری از این محور بازدید کرده و دستور ساماندهی آن را صادر کرده بود.

دستور یک‌ماهه دادستان برای تقسیم وظایف

اما این کشمکش‌ها و بلاتکلیفی چند سالی طول کشید و آمار حوادث همچنان بالا می‌رفت تا جایی که دادستان مرکز فارس به این ماجرا ورود جدی کرد.

مصطفی بحرینی در بازدید از این محور مسئولیت را ۵۰-۵۰ میان دو دستگاه تقسیم کرد و از آنها خواست تا با مشارکت هم این محور را طی یک ماه از ۱۶ آبان تا ۱۶ آذر ۱۴۰۰ مدیریت و هرچه سریع‌تر حوادث آن را کنترل کنند.

اما این تقسیم وظیفه مورد توجه قرار نگرفت و پاسکاری میان دو دستگاه یاد شده ادامه یافت تا آنجا که استاندار فارس نیز به این موضوع ورود کرد.

ایمانیه ابتدا تفاهم‌نامه‌ای را تنظیم کرد که در آن ۶۰ درصد مسئولیت به راهداری و ۴۰ درصد به شهرداری واگذار شده بود، اما این تفاهم‌نامه به امضای اعضای شورا نرسید و منتفی شد.

او چند بار برهه‌های زمانی مختلف را تعیین کرد اما اتفاق ملموسی رخ نداد.

زخم‌های کهنه کمربندی شیراز در انتظار مرهمی تازه

اولتیماتوم آخر

وی چندین بار در جلسات مختلف درباره این محور هشدار داد و در آخرین تذکرش رسما تقسیم‌بندی را انجام داد و اذعان کرد که از ابتدای تیرماه ۱۴۰۱ بخش‌هایی از این محور که در بین شهرک‌ها واقع شده حدود ۱۸ کیلومتر باید توسط شهرداری ساماندهی شود و مابقی نیز در حوزه اختیارات راهداری است.

از ابتدای تیرماه بالاخره ضرب‌الاجل استاندار فارس نتیجه داد و تقسیم‌بندی کمربندی صورت گرفت، چنانچه ۱۸ کیلومتر از این محور شامل شهرک جوادیه تا پل شهید فرصتیان به طول ۴ کیلومتر و از انتهای همت جنوبی تا سلطان‌آباد به طول ۱۴ کیلومتر از یکم تیرماه ۱۴۰۱ در اختیار شهرداری قرار گرفت.

یک سال و سه ماه گذشت!

حالا حدود یک سال و سه ماه از این واگذاری‌ها می‌گذرد اما طی کردن مراحل اداری، طراحی‌ها و اخذ مجوزها زمان‌بر شده و هنوز تغییر محسوسی که مردم شاهد آن باشند رخ نداده ضمن اینکه آمار تصادفات این محور هم کاهش محسوسی نداشته و به صورت هفتگی خبرهایی از حادثه در این محور شنیده می‌شود.

خاموشی، ارمغان تازه کمربندی

محدوده‌ای که در اختیار شهرداری است تقریبا خاموش بوده و مشکلات زیادی را برای مردم ایجاد کرده است.

گرچه سرقت چراغ‌ها در این محور مهم‌ترین علت خاموشی است اما نگهداری از آن باید جدی‌تر در دستور کار باشد و چاره‌ای برایش اندیشیده شود.

تراش و ترمیم آسفالت تا پایان سال تمام می‌شود

معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز ضمن ارائه توضیحاتی درباره اقدامات در حال انجام از جمله آسفالت به خبرگزاری فارس گفت: عملیات آسفالت این محور مدتی است آغاز شده اما چون علاوه بر رویه، لایه زیرین نیز خراب است نیاز به تراش و ترمیم دارد و کاری زمان‌بر و پر هزینه است.

محمد امین افزود: برای این اقدام ۱۲۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال به اتمام برسد.

امین همچنین از اخذ مصوبات لازم جهت تهیه نیوجرسی خبر داد و افزود: دسترسی‌های بسیار زیاد از هر کوچه شهرک‌های منتهی به کمربندی که برخی خاکی هستند باز شده است که پس از تولید نیوجرسی مسدود خواهد شد.

معاون شهردار شیراز، کمربندی در محدوده شهرداری را شامل ۹ پروژه اصلی با چندین زیرشاخه عنوان کرد و اظهار داشت: نصب دوربین‌های کنترل سرعت و اصلاح هندسی، ساخت تقاطع‌های غیر هم‌سطح، خرید نیوجرسی و اجرای محدودسازی‌ و نصب تابلو علائم در حال انجام است.

وی درباره اجرای دو تقاطع سفیر-رحمت و قائم-رحمت نیز گفت: اجرای این دو تقاطع از وظایف راه و شهرسازی و در حال انجام است، چنانچه در تقاطع قائم-رحمت نقشه‌ها کامل شده و در حال پیش رفتن است اما در تقاطع سفیر تداخلی با تاسیسات برق فشارقوی وجود داشت که طراحی‌های جابه‌جایی انجام شده است.

امین همچنین از اجرای آسفالت، اصلاح هندسی مناطق، تکمیل تقاطع شهید فرصتیان و اجرای یک راست‌گرد و اجرای یک لوپ و تقاطع نواب صفوی و احمدی‌جنوبی نیز یاد کرد و افزود: راست‌گرد این تقاطع زیر بار رفته و لوپ نیز به زودی زیر بار ترافیک خواهد رفت.

وی نصب دوربین کنترل سرعت را از وظایف معاونت ترافیک و حمل و نقل عنوان کرد، اقدامی که متاسفانه تا کنون انجام نشده است و تلاش ما برای گفتگو با معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری راجع‌به این موضوع به نتیجه نرسید.

زخم‌های کهنه کمربندی شیراز در انتظار مرهمی تازه

اجرای روشنایی در محدوده راهداری رو به اتمام است

در ادامه، معاون ایمنی و حریم اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای فارس نیز درباره آخرین اقدامات این دستگاه گفت: از محدوده شهرک جوادیه تا پل شهید فرصتیان به طول ۴ کیلومتر و از انتهای همت جنوبی تا سلطان آباد نیز به طول ۱۴ کیلومتر در اختیار شهرداری قرار دارد.

یزدانی افزود: از پل شهید اسکندری (اکبرآباد) تا جوادیه، محدوده دراک و از سلطان آباد تا پل فسا در حوزه راهداری است.

وی ادامه داد: از جوادیه تا تقاطع بام سبز به طول ۳ کیلومتر را روشن کرده‌ایم، همچنین یک کیلومتر دیگر نیز در ادامه اکبرآباد به جوادیه در حال اقدام است. از تقاطع فرصتیان نیز ۲ کیلومتر روشن شده است و دور برگردان کمربندی دراک که محل عبور کوهنوردان است نیز به طول ۵۰۰ متر نیز روشن شده است.

معاون اداره کل راهداری فارس گفت: ۵۰۰ متر دیگر نیز مقابل پزشکی قانونی است که در حال ساماندهی است.

یزدانی حذف نقاط پرتگاهی محدوده دراک به طول ۶ کیلومتر را در مرحله مناقصه و مشخص شدن پیمانکار عنوان کرد و گفت: روکش آسفالت دامنه دراک نیز در حال انجام است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در مقصد انتهایی کمربندی از سلطان آباد تا تقاطع خلیج فارس اجرای نیوجرسی را داشته‌ایم، گفت: خط‌کشی این محدوده نیز به اتمام رسیده است.

نکته‌ دیگری که به نظر می‌رسد باید به آن توجه کرد، توسعه این محور است.

ساخت کمربندی شمالی نیز سال‌هاست مطرح شده اما هنوز به نتیجه محسوسی نرسیده است.

در این راستا، نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی هم در نشستی راجع‌به توسعه این محور گفت: طی جلسه‌ای که به تازگی برگزار شده، مقرر گردید مطالعه رینگ دوم کمربندی شیراز به سرعت واگذار شود و در 2 قطعه یعنی از قطعه هشت آزادراه شیراز- اصفهان تا سیاخ دارنگون، کوار و اکبرآباد مشاور به سرعت مطالعه را انجام دهد تا به عنوان بزرگراه یا آزادراه به سمت انتخاب سرمایه گذار برویم.

جعفر قادری افزود: اولویت دوم در رابطه با کمربندی شیراز، حد فاصل مرودشت به خرامه است که پیمانکار شروع کرده اما فعلا به عنوان جاده فرعی درجه یک است تا به عنوان بخشی از رینگ دوم و به عنوان بزرگراه مصوبه آن دریافت شود و در آینده این تکه ها با اتصال به هم، رینگ دوم شهر شیراز را تشکیل دهند.

به گزارش فارس، کمربندی قدیمی جنوب شیراز سالهاست با مشکلات مختلفی رو به روست و با جان مردم در ارتباط است؛ به گونه‌ای که بر اساس آمار پلیس ماهانه ۳ نفر در این محور قربانی می‌شوند؛ لذا به نظر می‌رسد پس از سال‌ها وقت‌کشی ساماندهی این محور باید در اولویت باشد تا با رفع مشکلات تکراری آن بتوان حافظ جان انسانها که ارزشمندتر از آن وجود ندارد، بود.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.