تحولات لبنان و فلسطین

نگاهی به تشابه کارکرد اپلیکیشن های ایرانی با اپلیکیشن های خارجی

کپی تقریبا برابر اصل!/ دیجی‌کالا، روبینو پلاس، اسنپ و دیوار مشابه کدام پلتفرم‌های خارجی هستند؟

ناهید آذرنوش -خبرنگار تحریریه جوان قدس: چند سالی است که  نرم افزارها و اپلیکیشن های پیام رسان و خدمات رسان  مورد استفاده کاربران ایرانی قرار گرفته است .پلتفرم های ایرانی و خارجی با شباهت های زیاد برای ارتباط گرفتن افراد با هم در دسترس هستند اما حالا چند سالی است که دسترسی به نرم افزارهای خارجی به وی پی ان وابسته شده است و کاربران داخلی اقبال بیشتری به محصولات ایرانی در این فضا دارند .

دیجی کالا و  مشابه خارجی

  دیجی کالا در سال ۱۳۸۵ توسط دو برادر محمدی راه اندازی شد. سایت دیجی کالاوآمازون دو قطب معروف فروش کالا هستند. یکی محدود به ایران  و دیگری به جهان است.

  دیجی کالا در چه حوزه‌هایی در حال توسعه کسب و کار است؟

 کالای دیجیتال : دیجی کالا و آمازون هر دو وابستگی شدید به این بخش از بازار را دارند و بخش زیادی از در آمد این کسب و کار به فروش این محصولات بستگی دارد.

غذا و محصولات سوپر مارکتی:  سرویس جدید دیجی کالا محصولات سوپر مارکتی است که مستقیما با اسنپ مارکت در بازار ایران ارائه می شد.

خدمات مالی : دیجی  کالا که همسو با Amazon Pay راه اندازی شده، نقش  بسیاری در زمینه کسب و کار ایفا میکند و همچنین سرویس جدید وام نیز معادل Amazon Lending است مشخصا دیجی کالا ارائه سرویس های پرداخت آسان کردن این فرآیند برای مشتریان دیجی کالا از اهمیت بالای برخوردار است.

روبینو پلاس یا اینستاگرام؟

 مدت ها بعد از اینکه   اینستاگرام  فیلتر شد روبیکا به عنوان تنها شبکه اجتماعی خارجی باقی مانده در ایران  شناخته شده است. رومینو پلاس جایگزین مناسب برای اینستاگرام بیان شد، گزینه جدیدی که به اپلیکیشن جامع ی  اجتماعی روبیکا اضافه شده و سعی کرده است نیازهای کاربران ایرانی یک شبکه اجتماعی را برطرف کند.

Rubino Plus یک برنامه تنها “بخش کوچکی” از ویژگی‌ های روبیکا است، به این معنی که اگر می‌ خواهید در این اینستاگرام بومی کار کنید. روبیکا در تعریف توسعه‌ دهنده‌ های ایرانی، یک اپلیکیشن فوق‌ العاده است، یعنی خدمات متنوعی را در اختیار مخاطبان خود قرار می‌دهد که ویژگی‌های یک شبکه اجتماعی در قالب  (روبینو پلاس) یکی از آن است.

. روبینو شبیه اینستاگرام است تا از حضور در آن احساس غریبی نکنید!

ارسال، لایک و کامنت، اکسپلور، پیام‌ رسانی مستقیم و حتی خرید از فروشگاه ویژگی‌ هایی است که روبینو پلاس به شما ارائه می‌کند. فقط آپشن استوری باقی مانده که بعید نیست طی به‌ روزرسانی‌ های بعدی به برنامه اضافه شود تا از نظر «ظاهر» با یک اینستاگرام کامل و مینیاتوری مواجه شویم. سازندگان روبینو پلاس حتی یک گام فراتر از اینستاگرام رفته‌ اند و برخی از ویژگی‌ های پیام‌ رسان تلگرام را در روبینو گنجانده‌ اند  که فیلترینگ اینستاگرام مطرح می‌کند، پست‌های غیراخلاقی و ترویج افکار مغایر با فرهنگ ایرانی – اسلامی مردم ماست، هرچند که روبینو پلاس گزینه‌ گزارش تخلف دارد، اما نکته اینجاست که آیا این یک گزینه برای اصلاح محیط و ایجاد فضایی سالم و متفاوت از اینستاگرام کافی است؟ آیا برنامه جامعی برای بهبود محیط این شبکه به ‌اصطلاح اجتماعی وجود دارد یا نگرانی در دسترس نبودن روبینو پلاس را هم به دیگر دغدغه‌های خود اضافه کنیم؟ تا آنجا که به این مسائل مربوط می‌شود، صحبت در مورد اقدامات امنیتی، ویژگی‌های شخصی سازی و تنظیماتی که باید در یک شبکه اجتماعی باشد . شاید زمان آن رسیده که عملکرد روبینو پلاس را خلاصه کنیم. اگر واقع‌بین باشیم باید بگوییم که روبینو پلاس با عملکرد و رویکرد  فعلی هنوز آمادگی لازم برای بومی سازی اینستاگرام را ندارد. کارهای زیادی باید انجام شود، مدل‌سازی بیشتری باید انجام شود و شکی نیست که ساختاردهی بیشتر لازم به اصلاحات اساسی است. شاید اولین قدم را جدایی از روبیکا و فعالیت در قالب یک اپلیکیشن دانست. شبکه‌های اجتماعی بومی با همین رویکرد فعالیت خود در را پیش گرفته‌اند و به موفقیت‌هایی دست یافته‌اند. در هر صورت، نکته اینجاست که راه‌اندازی یک شبکه اجتماعی پایدار و سازنده مانند اینستاگرام نیازمند ماه‌ ها و شاید سال‌ ها تلاش و کوشش، هزینه و برنامه‌ریزی است و این چیزی است که توسعه دهندگان داخلی باید به طور جدی روی آن تمرکز کنند.

مقایسه اوبر و لیفت با اسنپ و تپسی

در بین سرویس‌دهندگان ایرانی، محوریت و تمرکز  برای مقایسه بیشتر بر روی اسنپ است و دلیل آن معروف‌تر بودن آن هست که البته منظور برتر بودن این اپلیکیشن نسبت به سایر رقبا مثل تپسی، دینگ و... و. نیست.

درخواست ماشین برای شروع سفر

پس از تعیین مسیر و درخواست سرویس در اوبر، یکی از راننده‌های نزدیک به مبدأ، درخواست شما آن را قبول کرده و مدت زمان تخمینی رسیدن آن راننده به شما نمایش داده می‌شود ... کاربری این بخش مشابه است به جز اینکه تخمین زمان رسیدن راننده در اپلیکیشن اسنپ و تپسی به شما نمایش داده نمی‌شود.

انواع ماشین‌ها و سرویس‌ها

شما می‌توانید انواع مختلف ماشین‌ها را بر حسب هزینه و نیاز انتخاب کنید. برای مثال uberX که طرح اقتصادی است و ارزانتر بوده و یا BLACK CAR که قیمتش بالاتر هست. همچنین می‌توانید گزینه SUV را انتخاب کنید تا به جای ۴ نفر، امکان حمل ۶ مسافر را داشته باشد. هم‌اینک در تهران دو آپشن اول وجود داره اما SUV تعبیه نشده است. همچنین در حال حاضر آپشن Premium یا همان VIP در شیراز و اکثر شهرهای بزرگ هنوز راه‌اندازی نشده است.

امتیازدهی

در اوبر پس از اتمام سفر می‌توانید به مسافر رتبه بدهید و بالعکس راننده هم به مسافر امتیاز دهد. در تپسی عینا همین‌گونه هست. در اسنپ هم شما می‌توانید در پایان سفر به راننده از ۱ تا ۵ امتیاز بدهید و او هم به شما امتیاز دهد با این تفاوت که راننده تنها می‌تواند با در جواب «آیا از مسافر خود راضی بودید؟» گزینه‌ی «بله» یا «خیر» را انتخاب کند.

تخفیف سفر اول

اوبر در سفر اول حدود ۲۰ دلار و لیفت تا ۵۰ دلار به مسافر تخفیف می‌دهد. در اسنپ و تپسی نیز عمدتاً سفر اول رایگان است و یا تخفیف ویژه لحاظ می‌شود.

درآمد

بسته به شهر، ترافیک، ساعت کار و میزان درخواست سفر، درآمد رانندگان متفاوت هست. مثلا درآمد راننده اسنپ می‌تواند بسته به زمان و مکان از ۵ هزار تومان در ساعت الی ۲۵ هزار تومان در ساعت متغیر باشد که البته حق کمیسیسون، بنزین و استهلاک باید از این مبلغ کسر شود. یعنی در صورت کسب ۱۰ هزار تومان ممکن است تنها ۶ الی ۷ هزار تومان برای راننده باقی بماند. این را هم در نظر بگیریم که این رانندگان بیمه نمی باشند.

 دیوار خارجی چه مدلیه؟

اگهی هوشمند یا همان سایت دیوار، شبیه به یک بازارچه محلی است که هر روز هزاران نفر زیر سقف آن یا چیزی می‌خرند یا چیزی به فروش می‌گذارنداین سایت نمونه‌های مشابه خارجی زیادی دارد

شبیه‌ترین سایت خارجی به سایت دیواریا آگهی سازان  را باید سایت Craigslist بدانیم که بنیادش سال ۱۹۹۵ میلادی پایه‌گذاری شد و کم‌کم کشورهای دیگری هم زیرمجموعه خود تعریف کرد؛ طوری که امروز حتی آگهی‌هایی هم به زبان فارسی در این وبسایت پیدا می‌شود.

 letgo در رده دوم شباهت زیادی به دیوار یا همان شرکت آگه پردازان  هوشمند دارد. از لباس تا کتاب، از وسایل خانه تا فیلم، وسایل ورزشی، خانه و هرچیزی که فکرش را بکنید اینجا فروخته می‌شود. همچنین به خاطر مبادله چهره به چهره، دو طرف این قرارداد مجبور به پرداخت هزینه‌های حمل‌ونقل نیستند.

وب‌سایت دیگری به نام  OfferUp دقیقا همین کاری را انجام می‌دهد که دیوار یا سایت‌های دیگر انجام می‌دهند؛ با این تفاوت که افراد می‌توانند پروفایل خودشان را با دادن شماره تلفن، گواهینامه رانندگی، پروفایل فیسبوک و آدرس به سایت معتبر کنند تا یک تیک آبی‌رنگ کنار اسمشان قرار بگیرد.

همچنین سایت دیگری به نام sell.com،  اجازه فروش هر چیزی را به کاربرانش در مدت ۳۰ روز می‌دهد. بعد از ۳۰ روز باید با پرداخت یک هزینه جزئی، آگهی را در آن ماندگار کرد. این سایت مانند سایت دیوار هم شبیه به یک چندشنبه بازار است که در آن می‌توان هم دمپایی و دکمه لباس خرید و هم آخرین لپ‌تاپ یا آخرین خودروی وارداتی؛ با این تفاوت که برخلاف بسیاری از وب‌سایت‌های مشابه مانند پوشمارک، هیچ کمیسیونی دربرابر این واسطه‌گری دریافت نمی‌کند. سایت poshmark برای خریدهای کمتر از ۱۵ دلار، حدود سه دلار و برای خریدهای بالاتر از آن ۲۰ درصد کمیسیون می‌گیرد. پوشاک زنان اصلی‌ترین کالای قابل معامله در این سایت است اما به‌ندرت در آن پوشاک کودکان یا آقایان را هم به فروش می‌گذارند.

علاوه‌بر poshmark،  برخی از وب‌سایت‌های مشابه، خدمات خودشان را محدودتر کرده‌اند. برای مثال وب‌سایت Gone از مشتری‌هایش می‌خواهد تا نگاهی به گوشه‌گوشه خانه بیاندازند و وسایل الکتریکی که دیگر به آن احتیاجی ندارند بفروشند. این وسایل می‌تواند شامل گوشی تلفن، اسمارت واچ و حتی لپ‌تاپ بشود؛ یعنی دقیقا کاری که سایت دیوار در قسمت لوازم الکترونیکی انجام می‌دهد.

.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.