عضو شورای انقلاب فرهنگی ایران گفت: در اسلام و حتی قرآن هیچ جنگی که بر سر دین باشد، وجود ندارد؛ یعنی قرآن هم موافق نیست جنگ بر اساس تفاوت‌های دینی میان مردم شکل بگیرد.

هیچ جنگ دینی در اسلام و قرآن وجود ندارد

به گزارش قدس خراسان، حسن رحیم‌پور ازغدی در نشست وحدت مذاهب اسلامی و الزامات آن در مشهد اظهار کرد: ما در طول تاریخ اسلام جنگ دینی نداشتیم و از دوران جنگ یهودیت تا جنگ امروز ما با آمریکا و اسرائیل اگر اختلافی وجود داشته بر سر قدرت و مسائل سیاسی بوده است.این جمله را باید به خودمان و جهان عمومی اسلام و حتی غیر مسلمان بفهمانیم.

باید از اشتراکات شروع کرد

عضو شورای انقلاب فرهنگی ایران در ادامه بیان کرد: مشکل ما در برخورد با اختلافات مذاهب اسلامی این است که ما از اختلافات شروع می‌کنیم و اشتراکاتمان را نادیده می‌گیریم.

وی ادامه داد: در حالی که مذاهب اسلامی در ۹۰ درصد مسائل با یک دیگر اشتراک دارند و این برخلاف سبک قرآن است، خدا در قرآن می‌گوید با این‌هایی که تو را قبول ندارند بگو باید از مشترکات شروع کنیم.

رحیم‌پور ازغدی در ادامه این روش را نه تنها روش قرآن بلکه روش برخورد پیامبر و حضرت علی در مقابل دشمنان خود دانست و اظهار کرد: حضرت علی در دوران خلفا بعد پیامبر هم به آنان مشورت می‌داد و در اصل اسلام به خلفا کمک می‌کرد زیرا مسئله، مسئله اسلام و حکومت اسلامی در میان بود و حضرت نگاه صفر و صدی به حکومت اسلامی نداشتند.

عضو شورای انقلاب فرهنگی ایران پس از طرح نقطه اشتراکات ما با مذاهب اسلامی بر روش مواجهه با اختلافات تاکید کرد و گفت: اسلام هیچ وقت نمی‌گوید با کسی که اختلاف دارید درگیر شوید بلکه می‌گوید: «جادلهو» یعنی استدلال کنیم اما «بالتی هی احسن» به بهترین روش و به معنای این است که با رعایت ادب و اخلاق و عدم توهین و تحریف، برای روشن شدن حقیقت صحبت کنید. سوال فکری را با حکمت و سوال قلبی را با موعظه الحسنه پاسخ دهید.

وی افزود: اسلام طرفدار استدلال و منطق است و می‌گوید ما نوکران دلیلیم و اگر با چیزی مخالفید دلیل بیاورید و اگر درست باشد ما می‌پذیریم.

رحیم‌پور ازغدی در ادامه گفت: همچنین خداوند به پیامبر روش برخورد با مشرکان تعلیم می‌دهد و می‌گوید شما دلیل بیاورید من هم دلیل می‌آورم و بعد در میابیم که یا من در مسیر درستم یا شما.

عضو شورای انقلاب فرهنگی ایران در ادامه تاکید کرد: ما در عقیده نسبی گرا نیستیم، دقیقیم ولی با زور با کسی نمی‌جنگیم و نمی‌گوییم «مرگ بر شما» زیرا که اسلام به دنبال حداقلی‌ترین میزان خشونت است.

مفاهیم باید روشن شود

وی همچنین با بیان توضیحاتی در اصل مفاهیمی چون وحدت، تقیه، ولایت و اصول مکتب اهل بیت بر روشن شدن و فهم درست این مفاهیم تاکید کرد و گفت: اگر این مفاهیم به درستی فهمیده نشود برخلاف جهت گیری اسلام به نحو اعم و تشیع به نحو اخص خواهد بود.

اروپا دم از اتحاد می‌زند

رحیم‌پور ازغدی با اشاره به مسائل تمدن اروپایی گفت: ملت‌های اروپایی با غارت و استعمار به قدرت امروز خود رسیدند و تمدن شأن بر خون نهاده شده است. مانند بلایی که بر سر قدس آوردند و آن را اشغال کردند، که ما ملت‌های مسلمان قدس را متعلق ادیان ابراهیمی می‌دانیم ولی می‌گوئیم حکومتش نباید به دست غاصبین باشد.با اینکه بین تمدن‌های خود دعوا و اختلاف زیاد دارند اما دم از اتحاد می‌زنند و ایالات متحده اروپا را به ساختند که همگی دارای دین واحد، زبان واحد، واحد پولی واحد و… باشند.

عضو شورای انقلاب فرهنگی ایران همچنین در ادامه افزود: آنها بحث دینی و نژادی بین خود را کنار گزاشتند و یهودیت و مسیحیت که یک زمان نمی‌توانستند باهم صلح کنند، الان در کنار هم بر علیه توحید ایستاده اند. اما ملت‌های مسلمان را بر اساس نژاد و دین شأن متفرق می‌کنند و بر قانون اساسی شأن این مسائل قومی و دینی را وارد می‌کنند و در آخر زمانی که این دعوا را ایجاد کردند و گفتند شما یکی نیستید، ملت‌های اسلامی را می‌خواهند به خودخواهی و خودپرستی برسانند.

خبرنگاران تحریریه جوان قدس: حدیث مستور، ثریا داروغه

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.