استاندار خراسان رضوی گفت: دهیاران افراد نیازمند اشتغال و ظرفیت‌های روستا را معرفی کنند تا باتوجه به آن نقشه اشتغال روستا طراحی شود که نیازمند جمع‌بندی دقیق فرماندار و بخشدار و همت دهیاران است.

نقشه راه اشتغال؛ راه‌حل استاندار برای حل معضل اشتغال در روستا

به گزارش قدس خراسان، صبح روز پنجشنبه، ۲۰ مهرماه، استاندار خراسان رضوی به همراهی جمعی از مسئولان، از بخش مرکزی شهرستان مشهد و چند پروژه عمرانی بازدید کردند.

در ابتدا از پروژه پل دهرود که مدتی است به علت مسائل و مشکلاتی در حوزه آب و فاضلاب متوقف شده و بنا بوده مدت‌ها پیش به بهره‌برداری برسد، بازدید شد.

استاندار خراسان رضوی در حاشیه بازدید از این پل بیان کرد: ساخت این پل از مطالبات مردم این منطقه و در راستای روان‌سازی ترافیک در بلوار رسالت است و باید روند احداث و بهره برداری از آن سرعت بگیرد.

یعقوبعلی نظری ادامه داد: توجیهات مجری برای توقف و تأخیر روند پروژه پذیرفتنی نیست و باید با مدیریت و همکاری سایر دستگاه‌ها موانع زودتر از این‌ها برداشته شود. اینگونه طرح‌ها در استان زیاد است و اگر قرار باشد ناهماهنگی بین دستگاه‌ها را دلیل تأخیر بدانیم، تاکنون هیچ طرحی به بهره‌برداری نمی‌رسید.

پس از آن برنامه بازدید در کارخانه محصولات روشنایی دانش بنیان مه‌سازان ادامه پیدا کرد. در حاشیه این بازدید نیز مقرر شد تا برای توسعه این کارخانه و ارائه تسهیلات، همکاری‌هایی صورت بگیرد.

در ادامه همچنین، از کارخانه صنایع غذایی پامچال در روستای خوش هوا نیز بازدید شد.

کلنگ زنی و شروع عملیات گازرسانی به ۷ روستای کارده، دیگر برنامه استاندار خراسان رضوی در این بازدید بود.

۱۵۰۰ خانوار از نعمت گاز بهره‌مند می‌شوند

مدیرعامل شرکت گاز خراسان رضوی در حاشیه این مراسم بیان کرد: با اجرای این پروژه ۷ روستای آل، جنگ، حرکت، بلغور، سیج، کلاته عرب‌ها و مارشک از نعمت گاز بهره‌مند خواهند شد. در این طرح بالغ بر ۱۲۰ کیلومتر شبکه تغذیه و توزیع گاز و ۱۳۳۰ علمک گاز اجرا خواهد شد.

حسن افتخاری ادامه داد: این پروژه با هزینه‌ای بالغ بر ۲۰۰ میلیارد تومان، ۱۵۰۰ خانوار را از نعمت گاز بهره‌مند خواهد کرد.

عملیات گازکشی تکمیل می‌شود

محسن داوری، فرماندار مشهد نیز در ادامه بیان کرد: با اجرای این طرح تقریباً تمام مشکلات زیرساختی در حوزه‌های شهرستان مشهد برطرف خواهد شد و عملیات گازکشی تکمیل می‌شود.

استاندار خراسان رضوی نیز مطرح کرد: هزینه گازرسانی به روستاهای کوهستانی بالاست و به همین خاطر در دستور کار جاری شرکت گاز نبود. اما با پیگیری‌های مسئولان، عملیات گازرسانی به این بخش آغاز شد.

تا سال آینده تمام روستاهای مشهد از نعمت گاز برخوردار می‌شوند

یعقوبعلی نظری در جمع خبرنگاران بیان کرد: طبق قراری که با شرکت گاز داریم، حداکثر تا پایان سال ۱۴۰۳، جشن گازرسانی به تمام روستاهای استان را برگزار خواهیم کرد. با این عملیات، در شهرستان مشهد مشکلی از لحاظ زیرساختی برای توزیع گاز نخواهیم داشت و این قول را می‌دهیم تا سال آینده، در شهرستان مشهد نیز تمام روستاها از نعمت گاز برخوردار شوند.

پس از آن، میز خدمت در روستای کارده با حضور استاندار و دیگر مدیران استان تشکیل شد تا اهالی روستا، مشکلات، معضلات و دغدغه‌های خود را در میان بگذارند.

دغدغه‌ی زیادی از مردم مساله مسکن بود. عده‌ای نیز نگران زمین‌های کشاورزی و باغات خود بودند.

فضای صمیمی و بی‌تکلف جلسه، موجب شد تا حتی دانش‌آموزان روستا نیز بتوانند بی‌واسطه دغدغه‌های خود را با استاندار و دیگر مسؤولان در میان بگذارند. مهم‌ترین دغدغه و خواسته کودکان و نوجوانان روستا، احداث یک زمین ورزشی بود که به گوش مسئولان رسید و قول آن به کودکان مشتاق روستا داده شد.

بعد از برگزاری میز خدمت، نشست بررسی طرح تحول روستا با حضور جمعی از دهیاران بخش مرکزی برگزار شد.

در این نشست محورها و ابعاد مختلف طرح تحول روستا، میزان پیشرفت طرح‌ها و کمبودها و نواقص روستا مورد بررسی گرفت.

فرماندار مشهد در این نشست بیان کرد: استاندار دستور دادند جلساتی را با حضور مدیران استانی و شهرستانی و دهیاران برگزار کنیم و پیشرفت و روند اجرای طرح تحول روستایی را بررسی کنیم. این طرح در سال گذشته به همه ابلاغ شد و همه‌ی دهیاران نسبت به طرح توجیه شدند.

داوری گفت‌: بنا را بر این نداریم که دهیاران گزارش بدهند. انتظار ما این است که روند فعالیت را اعلام کنند. اینکه پروژه‌ها چقدر پیشرفت داشته و چه نواقصی وجود داشته تا با حضور مدیران این نواقص برطرف شود.

سپس استاندار خراسان رضوی بیان کرد: تثبیت جمعیت در روستا، هدفی جدی است. یعنی اینکه بتوانیم برای جمعیت ۱ میلیون و ۷۰۰ هزار نفری روستایی زمینه‌ای فراهم کنیم تا این تعداد کم نشود و باقی بمانند و روستا جایگاه حقیقی خودش را، به عنوان مولد پیدا کند.

نظری افزود: برای تحقق این موضوع دو محور بسیار مهم است. اینکه بتوانیم زیرساخت‌های لازم را فراهم کنیم و در عین حال کاری انجام بدهیم که روستاییان بتوانند در روستا با استفاده از زیرساخت‌ها و طرح‌های عمرانی، تأمین معیشت کنند. اشتغال و زیرساخت دو محور مهم است و اگر در کنار این‌ها مهاجرت معکوس نیز صورت بگیرد، بهتر است.

نظری با تاکید بر اینکه حرف اصلی ما با دهیاران تلاش برای تثبیت جمعیت روستایی است گفت: در استان برای تحقق این هدف طرح تحول روستایی را بیش از یکسال قبل مطرح کردیم.از طرفی اعتقاد داریم، هر جا مردم حضور پیدا کنند و نقش بگیرند مسائل حل می‌شود. این مهم با شعار محقق نمی‌شود. طرح تحول و در عین حال سایر مسائل روستا، به دست خود مردم باید حل شود. چرا که در شناخت مسائل و ظرفیت‌های روستا، اولی‌تر هستند. جوشش از درون، استفاده از ظرفیت خود روستا و بسیج شدن روستا مساله مهمی است.

وی ادامه داد: تا این اتفاق در روستا صورت نگیرد مسائل حل نمی‌شود. برای هر امر بسیج‌شوندگی، یک بسیج کننده لازم داریم که در بطن روستا باشد و آن دهیار است. نقش اصلی دهیار که مردم و ظرفیت‌ها را خوب می‌شناسد و دلسوز و ذی‌نفع است همین است. علاوه بر شناخت، اراده برای اصلاح و حل مسائل هم باید باشد و نقش دهیار، جلوداری و پرچمداری در این مسائل است.

استاندار خراسان رضوی با تاکید بر اینکه تلاش‌ها بر این است که تا پایان دولت سیزدهم مسائل روستا به خصوص در حوزه زیرساخت و اشتغال حل بشود افزود: دهیاران افراد نیازمند اشتغال و ظرفیت‌های روستا را معرفی کنند تا نقشه اشتغال روستا با توجه به آن طراحی شود و برنامه ریزی‌های لازم صورت بگیرد که نیازمند جمع بندی دقیق فرماندار و بخشدار و همت دهیاران است.

نظری در پایان گفت: اگر مساله اشتغال حل نشود، حتی اگر تمام مشکلات زیرساختی برطرف شوند، مشکل مهاجرت معکوس حل نخواهد شد.

خبرنگار: محدثه مودی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.