مسئول نمایندگی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چناران گفت:️ عملیات مرمت و بهسازی مسجد تاریخی روستای گاه پس از ۲ ماه کار و تلاش شبانه‌روزی به پایان رسید. 

مسجد تاریخی روستای گاه در چناران خراسان رضوی مرمت شد 

 به گزارش قدس خراسان به نقل از روابط عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی، محمد طاهریان‌مقدم با اشاره به این‌که این بنای مقدس و تاریخی  شامل شبستانی با ۹ گنبد کوچک و فضایی مربع‌شکل، دارای حدود ۱۴ متر طول و  ۱۳ متر عرض و به‌ صورت سرپوشیده است، اظهار کرد: آسیب‌دیدگی و فرسودگی اندود کاهگل پشت بام و همچنین رشد علف‌های هرز در پشت بام و عدم شیب‌بندی مناسب و ترک‌های به‌وجود آمده در داخل ستون‌های شبستان شدت آسیب دیدگی را دو چندان کرده بود که خوشبختانه با مشارکت اهالی، خیران و اعتبارات استانی عملیات مرمت آن انجام شد. 
 
مسئول نمایندگی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چناران با بیان این‌که این بنای مذهبی میان اهالی و روستاهای مجاور از اهمیت خاصی برخوردار است، گفت: با توجه به فرم شبستانی و نوع کوهستانی این مسجد و هم‌چنین نوع طاق‌ها و فرم گنبدهای آن که قابلیت مقایسه با بناهای تاریخی سبک صفوی دارد، پیشینه آن به اواخر دوره صفوی و بیش از پنج سده باز می‌گردد. 
 
وی افزود: این مسجد در حدود ۱۰ سال قبل مورد مرمت اولیه قرار گرفته اما با توجه به شدت آسیب‌های وارده، ارائه و اجرای برنامه مرمت استحکام‌بخشی و تکمیلی آن اجرا شد و برای مرمت و بهسازی آن با مشارکت دهیاری و شورای اسلامی روستا بیش از ۲ میلیارد ریال انجام شد. 

طاهریان‌مقدم تصریح کرد: با این اقدام مرمتی زمینه برگزاری مراسم‌های مذهبی، از جمله برپایی نماز جماعت و قرائت ادعیه و محافل انس با قرآن در این مکان مقدس فراهم شد. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.