آخرین تحولات لبنان

وزیر خارجه کشورمان در سفر دوره‌ای خود در دوحه با اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس دیدار و گفت‌وگو کرد.

وزنه ایران سنگین‌تر از حامیان صهیونیسم/ نگاهی به چرایی اهمیت دیدار وزیر خارجه و اسماعیل هنیه در رسانه‌های جهانی

به گزارش قدس آنلاین، در این دیدار تحولات اخیر فلسطین و عملیات طوفان الاقصی بررسی شد. این سفر دوره‌ای و به‌خصوص این ملاقات، بازتاب رسانه‌ای گسترده‌ای داشت.

برخی از این رسانه‌ها به صورت خاص نگرانی خود را از این دیدار اعلام کردند. حال جای این پرسش است که مگر وزنه ایران در حمایت از حماس چقدر سنگین است که باوجود حمایت همه دنیای غرب از رژیم صهیونیستی بازهم این دیدار این همه اهمیت یافته است؟ این بازتاب رسانه‌ای چگونه قابل توجیه است در جایی که آشکارا ناوگان‌های آمریکایی و انگلیسی در بندر غزه پهلو گرفته‌اند و به رژیم صهیونیستی کمک می‌کنند. بنا بر گزارش‌های منتشر شده در رسانه‌های غربی، پیش از این آمریکا از ورود یک ناو هواپیمابر به آب‌های دریای مدیترانه برای حفاظت از «رژیم صهیونیستی» خبر داده بود.

رویترز نیز نوشت انگلیس دو ناو جنگی خود را به منطقه شرق مدیترانه اعزام خواهد کرد و کمک‌های نظامی خود را از طریق پروازهای مستقیم به (فلسطین اشغالی) می‌فرستد. حتی کشورهای اروپایی مثل آلمان و انگلیس و فرانسه تظاهرات حمایت از فلسطین را سرکوب کرده‌اند. اما دیدار تنها کشور حامی مقاومت با رهبر حماس جنجال زیادی را به‌پا کرده است. 

اهمیت این ملاقات را با دکتر علیرضا تقوی‌نیا کارشناس مسائل بین‌الملل مطرح کرده و با او به گفت‌وگو نشسته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

آقای دکتر، بفرمایید با توجه به دیدار دکتر امیرعبداللهیان با اسماعیل هنیه رهبر جبهه مقاومت حماس باوجود اینکه ایران تنها کشوری است که در کنار فلسطین ایستاده است، واکنش‌های خبرگزاری‌های غربی- عربی نسبت به حضور ایران کنار فلسطین بسیار جدی بود؟
دلیل اصلی این مسئله این است که میزان قدرت و تأثیرگذاری جمهوری اسلامی ایران بر معادلات سیاسی منطقه کاملاً روشن است. آن‌ها می‌دانند اگرجمهوری اسلامی در ماجرایی وارد شود، کاملاً راهبردهای آنان نقش برآب خواهد شد و بدون شک تأثیر نهایی و سازنده‌ای را نیز خواهد داشت و در نهایت طرح های آنان به نتیجه نخواهد رسید. جمهوری اسلامی ایران در سوریه برخلاف همه کشورها گفت اسد باید بماند. بشار اسد باقی ماند. انصارالله یمن و حزب الله لبنان با حمایت ایران به قدرت مسلط در کشور خود تبدیل شدند. در عراق الحشدالشعبی نیز قدرت برتر است.

آن‌ها از میزان تأثیرگذاری مؤلفه‌‎های قدرت جمهوری اسلامی آگاهی دارند؛ درنتیجه طبیعی است وقتی وزیر امور خارجه کشورمان با هنیه دیدار می‌کند منافع غرب و رژیم صهیونیستی به خطر می‌افتد و آن‌ها می‌دانند اگر بنا باشد جمهوری اسلامی ایران وارد معادله شود، حیات و بقای رژیم صهیونیستی به خطر می‌افتد.

به‌تازگی وبگاه خبری آمریکایی آکسیوس، احتمال ورود ایران به جنگ نظامی را جدی دانست. چنانچه امیرعبداللهیان در جمع خبرنگاران لبنانی نیزدرباره ساعت صفر سخن گفت. آیا ممکن است ایران وارد جنگ نظامی با رژیم اسرائیل شود؟
بعید است جمهوری اسلامی ایران به رژیم صهیونیستی حمله کند. چرا که اصلاً قرار نیست تنش به جمهوری اسلامی ایران منتقل شود. اما ایران متحدانی دارد که اگر نیاز به  دخالت او در رژیم صهیونیستی باشد، بدون شک از طریق آنان این کار را انجام خواهد داد.

متحدانی که توسط ایران حمایت می‌شوند و ایران آنان را تجهیز می‌کند و اگر نیازی به دخالت در فلسطین اشغالی باشد، ایران با واسطه آنان اهداف را پیش خواهد برد. در یمن، لبنان، سوریه و عراق متحدانی هستند که در صورت تشدید شرایط وارد معرکه شوند و صدمات جدی را به رژیم صهیونیستی وارد کنند و برای امت اسلامی رویکرد سازنده‌ای داشته باشند. بدیهی است محور مقاومت ابزارهای زیادی برای جلوگیری از کشتار مردم غزه و فروپاشی حماس در اختیار دارد.

بلوکه شدن پول‌های ایران در قطر به‌دلیل حمایت ایران از حماس (که در برخی از خبرگزاری‌های غربی مطرح شده است) چقدر به واقعیت نزدیک است؟
بعید است این اتفاق بیفتد. چون ایران دیگر به آمریکا اعتماد نخواهد کرد. آمریکا تا یک سال آینده نیاز به فریز کردن شرایط با ایران دارد و بایدن تلاش می‌کند با ابزار ایران در انتخابات آینده پیروز شود و رأی بیاورد. درضمن هرگونه افزایش تنش و بدقولی و بدعهدی، تبعات جبران ناپذیری برای آمریکا به دنبال خواهد داشت.

همچنین چنانچه قطری‌ها در این قضیه بدعهدی کنند، جایگاه خود را به عنوان یک واسطه مرضی‌الطرفین از دست می‌دهند و بعید است نقش و جایگاه فعلی برای قطر در مناسبات فعلی باقی بماند،  بنابراین قطر چنین ریسکی نخواهد کرد و ایالات متحده نیز بعید است دست به حماقت بزند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.