براساس نتایج نظرسنجی گالوپ، تنها ۳۲ درصد از آمریکایی‌ها به رسانه‌ها در گزارش منصفانه و دقیق اخبار اعتماد دارند، در حالی که رکورد بی‌سابقه‌ ۳۹ درصد «به هیچ وجه» به رسانه‌ها اعتماد ندارند.

اعتماد آمریکایی‌ها به رسانه‌ها به پایین‌ترین حد رسیده است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایسنا، سهم آمریکایی‌هایی که مقداری به رسانه‌ها اعتماد دارند، با رکورد پایینی که نظرسنجی سال ۲۰۱۶ ثبت کرد مطابقت دارد، در حالی که رکورد قبلی برای بی‌اعتمادی کل ۳۸ درصد بود.

حتی دموکرات‌ها که اعتماد بیشتری نسبت به جمهوری‌خواهان به رسانه‌ها دارند، در سال گذشته به میزان قابل‌توجهی اعتماد خود را به اخبار از دست داده‌اند؛ فقط ۵۸ درصد سطحی از اعتماد را ابراز کردند. این کاهش ۱۲ درصدی نسبت به ارقام سال ۲۰۲۲ است که به کاهش اعتماد در میان دموکرات‌های جوان نسبت داده می‌شود.

براساس نتایج این نظرسنجی که روز جمعه منتشر شد، تنها ۱۱ درصد از جمهوری‌خواهان تا حدودی به نهادهای رسانه‌ای اعتماد دارند. با این حال، فاصله ۴۷ امتیازی بین پاسخ‌دهندگان از دو حزب سیاسی بزرگ ایالات متحده، کمترین فاصله ثبت‌شده از سال ۲۰۱۶ است، زمانی که اعتماد جمهوری‌خواهان به این تشکیلات به شدت کاهش یافته بود.

در این نظرسنجی ۱۰۱۶ آمریکایی در دو هفته اول سپتامبر مورد پرسش قرار گرفتند. از زمانی که گالوپ در سال ۱۹۷۲ شروع به طرح این پرسش کرد، این دومین بار است که آمریکایی‌ها نسبت به کسانی که ادعا می‌کنند تا حدی یا خیلی زیاد به رسانه‌ها اعتماد دارند، گفتند که اصلا به رسانه‌ها اعتماد ندارند.

حتی در بحبوحه بحران «اخبار جعلی» در جریان انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶، آمریکایی‌های شرکت‌کننده در نظرسنجی گفتند که به رسانه‌ها «اعتماد خیلی زیاد ندارند» (۴۱ درصد)، در مقابل هم کسانی که «اصلا» اعتماد نداشتند ۲۷ درصد بود.

در حالی که بین ۶۸ تا ۷۲ درصد از آمریکایی‌ها در دهه ۱۹۷۰ به رسانه‌ها اعتماد داشتند، این بخش در سال‌های اخیر به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. از سال ۲۰۰۵، زمانی که ۴۴ درصد از پاسخ‌دهندگان نظرسنجی نسبت به این تشکیلات رسانه‌ای اطمینان داشتند، کمتر از نیمی از آنها به موسسه افکارسنجی گالوپ گفته‌اند که به رسانه‌ها برای گزارش منصفانه و دقیق اخبار اعتماد دارند.

در ماه ژوئیه، نظرسنجی گالوپ نشان داد که تنها ۱۸ درصد از پاسخ‌دهندگان به روزنامه‌ها و تنها ۱۶ درصد به اخبار تلویزیون اعتماد دارند؛ این میزان کمتر از اعتماد به فناوری‌های بزرگ یا صنعت بانکداری است که هر کدام ۲۶ درصد را نشان می‌دهد. تنها کنگره (۸ درصد) و کسب‌وکارهای تجاری بزرگ (۱۴ درصد) به طور مداوم در رتبه‌های پایین‌تر قرار گرفتند.

استانداردهای اخلاقی روزنامه‌نگاران توسط ۴۲ درصد از پاسخ‌دهندگان در نظرسنجی ژانویه به عنوان «پایین» یا «بسیار پایین» رتبه‌بندی شد؛ اندکی بالاتر از فروشندگان خودرو و بازاریاب‌های تلفنی، اما کمتر از وکلا و مشاوران املاک.

به گزارش راشا تودی، در حالی که نهادهای رسانه‌ای و شرکت‌های روابط عمومی که به آن خدمات ارائه می‌دهند، سال‌ها از بی‌اعتمادی فزاینده مردم به صنعت خود نگران هستند، اما نتوانسته‌اند این روند را معکوس کنند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.