۳۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۸:۵۸
کد خبر: 927257

اسراییل با استراتژی "چمن زنی" پاسخ می دهد؛ استراتژی که با کشتن عاملان و تعدادی از غیرنظامیان، منجر به دامن زدن به رادیکالیسم طولانی مدت می شود و این چرخه تا بی نهایت ادامه می یابد

استراتژی چمن زنی، راهبرد در حال احتضار اسرائیل علیه غزه

 اندیشکده رند، اندیشکده سیاستگذاری جهانی غیرانتفاعی آمریکاست که از مهمترین اندیشکده های آن محسوب می شود. این اندیشکده در 19 اکتبر 2023 در یادداشتی به قلم رافائل کوهن می نویسد:

«استراتژی چمن زنی اسرائیل» ، عنوانی است که می توان بر استراتژی اسرائیل در غزه در یک دهه و نیم گذشته گذاشت. این کار به این صورت اتفاق افتاده است: فلسطینی ها که از دولت خود ناامید شده اند، برای انتقام از اسرائیل، به سراغ گروههایی امثال حماس می روند. اسرائیل محدودیت هایی مانند محاصره غزه را تشدید می کند. شرایط زندگی در غزه بیش از پیش بدتر می شود. حماس، جهاد اسلامی و دیگران، از نارضایتی ها استفاده می کنند و به اسرائیل حمله می کنند. و اسراییل با استراتژی "چمن زنی" پاسخ می دهد؛ استراتژی که با کشتن عاملان و تعدادی از غیرنظامیان، منجر به دامن زدن به رادیکالیسم طولانی مدت می شود و این چرخه تا بی نهایت ادامه می یابد.

در هسته اصلی استراتژی چمن زنی اسرائیل این فرض نهفته است که اسرائیل می تواند غزه را کنترل کند و به حماس آنقدر ضربه بزند که آن را از حمله به اسرائیل باز دارد، اما همیشه این ضربه نه آنقدر قوی بوده که غزه در لحظه منفجر شود و نه این که به درگیری های گسترده و  جنگ منطقه ای منجر شده است. همانطور که یکی از تحلیلگران دفاعی اسرائیل در مورد جنگ غزه در سال 2014 گفت: "ما می خواهیم استخوان های فلسطینیان را بدون بستری کردن آنها در بیمارستان بشکنیم.»

برقراری این توازن سال به سال، اگر نگوییم غیرممکن، بلکه دشوارتر شده است، به ویژه با افزایش فشارهای داخلی غزه به اوج خود رسیده است. جمعیت 2 میلیونی غزه در منطقه ای به وسعت فیلادلفیا تجمیع شده اند که 80 درصد آنها فقیر و 46 درصد بیکار هستند. روزانه حدود 108000 متر مکعب فاضلاب تصفیه نشده از نوار غزه به دریای مدیترانه سرازیر می شود و دسترسی به آب آشامیدنی دشوار است.

استراتژی چمن زنی اسرائیل سرانجام در 7 اکتبر به طرز شگفت انگیزی شکست خورد. حمله حماس نشان داد که اسرائیل چقدر کنترل کمی بر غزه دارد. این فقط یک شکست اطلاعاتی و یک شکست عملیاتی نبود، بلکه یک شکست استراتژیک گسترده نیز بود.

نخست وزیر بنیامین نتانیاهو وعده داده است که "بازدارندگی" را به مرزهای اسرائیل بازگرداند، و این کشور حدود 360000 نیروی ذخیره را بسیج می کند که عملاً نیروهای دفاعی اسرائیل را سه برابر می کند. همه اینها به دو برابر شدن استراتژی فوق واکنش نشان می دهد: چمن زنی بیشتر.

از منظر صرفا نظامی، احتمالا سخت ترین روزهای اسرائیل در پیش است. شبکه تونل گسترده حماس در زیر غزه و تهدید به اعدام تعداد زیادی از گروگان ها، احتمال حمله زمینی در مقیاس وسیع را فراهم می کند. آخرین باری که اسرائیل در سال 2014 جنگ زمینی را در غزه انجام داد، 50 روز به طول انجامید اما تلفات جنگ کنونی غزه در عرض چند روز از آن فراتر رفته است و هیچ تهاجم زمینی هنوز آغاز نشده است.

زمانی که همه کشتارها تمام شود، اگر اسرائیل بخواهد برای جلوگیری از جنگ بعدی اقدام کند، باید کار سخت‌تری انجام دهد: باید غزه را به چیزی بهتر از آنچه پیش از آن بود بازسازی کند این بدان معناست که ساکنان غزه به غیر از حماس و تشکیلات خودگردان فلسطینی فاسد و انعطاف پذیر، گزینه های سیاسی دیگری نیز پیش رو خواهند داشت. و این به معنای بازسازی بافت اجتماعی غزه است، که احتمالاً پس از جنگی ویرانگر ، از هم پاشیده‌تر خواهد شد.

این نه تنها یک پیشنهاد پرهزینه است بلکه به دلیل این که ارتش ها در آن مهارت خاصی ندارند ، درک این امر برای مردم اسرائیل دشوار خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.