عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: نمایندگان در کمیسیون تلفیق برنامه هفتم با توجه به اهمیت بالای مسئله مشوق‌های مالیاتی به خصوص اهمیت بالای اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه، به درستی بند مذکور را اصلاح کردند چراکه با تکیه بر اعطای اعتبار مالیاتی به صنایع بزرگ کشور، زمینه بومی سازی فناوری را محیا خواهیم کرد.

گسترش بومی‌سازی فناوری و توسعه صنعتی با تقویت اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه

عبدالعلی رحیمی مظفری عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار  قدس در رابطه با حذف مشوق‌های مالیاتی شرکت‌های دانش‌بنیان در برنامه هفتم توسعه، گفت: کشور ما در شرایطی قرار دارد که شاید یکی از منابع بزرگ ناشناخته اش که قدر آن را نمی دانیم، بحث نیروی انسانی اش باشد و ما در آینده قطعا بحران نیروی انسانی خواهیم داشت. زمینه استفاده از این نیروی انسانی شاید در خیلی از کارخانجات و صنایع فراهم نباشد ولی بهترین مسیر برای استفاده از دانش آنها، شرکت های دانش بنیان است.

وی افزود: باید بتوانیم از دانش استعدادهای کشور استفاده کنیم و حمایت از دانش بنیان‌ها را باید به عنوان مقوله‌ای که صنعت فعلی و صنعت آینده را نجات بدهد را باید سرلوحه کارمان قرار دهیم چراکه نهادینه کردن این امر باعث می‌شود ما به جای صادر کردن دانشمندانمان، دانش کشور را صادر کنیم و یکی از دلایل فرار نخبگان و فرار دانشمندان عدم توجه به همین مساله است.

نماینده مردم سروستان در مجلس با تاکید بر جلوگیری از مهاجرت نخبگان، اظهارداشت: باید بتوانیم به جای صادرات نیروهای نخبه و نیروهای دانشمندمان که جز ضرر و زیان برای کشور چیزی ندارد بتوانیم دانش آنها را صادر کنیم تا هم این دانش برای کشور عایدی داشته باشد و هم سرمایه های بزرگمان را در کشور نگه داریم یکی از راه‌های نگه داشتن نخبگان، بحث معافیت هایی است که می توانیم در حوزه مالیاتی داشته باشیم. قطعا هر کمکی به این دوستان می کنیم به عنوان یک کمک و بخشش نیست بلکه به اعتقاد من به عنوان سرمایه گذاری در حوزه یکی از بزرگترین منابع کشور، یعنی نیروی انسانی است.

مظفری بیان داشت: اینکه برنامه هفتم نهایتا چه خروجی می دهد یک بحث است و اینکه چه چیزی اجرا خواهد شد بحث دیگری است. یا مجبور شویم در بعضی از قوانین اصلاحیه‌هایی انجام بدهیم یا اگر بخواهیم برنامه هفتم را همانند برنامه ششم توسعه با سختگیری پیش ببریم، درصد تحقق آن به نحوی خواهد بود که قابل تامل باشد؛ بنابراین من اعتقاد دارم اگر بندهای برنامه هفتم توسعه سختگیرانه باشد، حتما به سرنوشت برنامه ششم دچار خواهد شد.

وی در خصوص بازگشت و اصلاح مشوق‌های مالیاتی شرکت‌های دانش‌بنیان در برنامه هفتم توسعه در کمیسیون تلفیق برنامه هفتم، گفت: نمایندگان مجلس در کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه نیز با توجه به اهمیت بالای مسئله مشوق‌های مالیاتی به خصوص اهمیت بالای اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه، به درستی بند مذکور را اصلاح کرد و در جهت تقویت اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه قدم برداشت چراکه با تکیه بر اعطای اعتبار مالیاتی به صنایع بزرگ کشور، زمینه تحقیق و توسعه و بومی‌سازی فناوری را محیا خواهیم کرد و بدین ترتیب می‌توانیم در زمینه توسعه صنعتی و خلق ارزش بیشتر قدم برداریم و از ظرفیت بی‌نظیر اکوسیستم علم و فناوری کشور نیز استفاده ببریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.