معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی با بیان اینکه اکنون ۱۶۴ اقامتگاه بومگردی و سنتی در استان فعال است، گفت: اقامتگاه بومگردی تهمینه در این بخش زیرساخت‌های تبدیل به قطب گردشگری استان را دارد.

۱۶۴ اقامتگاه بومگردی در خراسان رضوی فعال است

به گزارش قدس خراسان، یوسف بیدخوری سه‌شنبه شب در آیین افتتاح یک رستوران سنتی و چند بخش جدید در مجموعه تاریخی رباط علیا اظهار کرد: مجموع گردشگری تهمینه تنها اقامتگاه بوگردی است که در یک مکان تاریخی به صورت سنتی اداره و در بر گیرنده هر سه موضوع محوری "میراث فرهنگی" ، "صنایع دستی" و "گردشگری" است.

معاون میراث فرهنگی خراسان رضوی در تبیین گردشگری ادبی نیز گفت: این نوع گردشگری برخاسته از جاذبه‌های وابسته به حوزه زبان و ادبیات و یکی از حلقه‌های مفقوده در صنعت گردشگری کشور است.

بیدخوری اضافه کرد: گردشگری ادبی نقش مهمی در حفظ و حراست از میراث زبانی دارد و با توجه به تامل و تفکر در ریشه‌های فرهنگی، می‌توان آن را فرهنگی‌ترین نوع گردشگری نامید.

وی تصریح کرد: در این شاخه از گردشگری، توجه به ادبیات، به ویژه ادبیات سنتی و محلی که برانگیزاننده حس نوستالژیک است و علاقه‌مندان و طرفداران زیادی را به خود جلب کرده‌است.

بیدخوری اظهار کرد: برپایی جلسه‌های مثنوی‌خوانی، شاهنامه خوانی و نقد و بررسی ادبیات سنتی و فلکور با گویش تربتی از دیگر امتیازات تبدیل شدن تربت‌حیدریه با محوریت اقامتگاه بومگردی تهمینه، به قطب گردشگری خراسان رضوی است.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان تربت‌حیدریه نیز گفت: منطقه تربت‌حیدریه قطب تولید زعفران جهان وبه عنوان قطب گردشگری زعفران است و به همین دلیل این منطقه در زیرمجموعه‌های گردشگری کشاورزی قرار گرفته بود.

علی محمدی افزود: بر این اساس همه ساله و در فصل برداشت زعفران، تورهای گردشگری داخلی و خارجی در قالب گروه‌های گردشگری تفریحی، علمی پژوهشی یا تجاری ضمن سفر به این خطه، علاوه بر بازدید از مزارع زعفران و مراحل جمع‌آوری و فرآوری گل‌، از موزه زعفران، بزرگترین بازار گل کشور، پژوهشکده زعفران وابسته به وزارت علوم دیدن می‌کنند.

مدیر اقامتگاه بومگردی تهمینه نیز گفت: برای افتتاح رستوران، ۱۵ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده که چهار میلیارد ریال آن تسهیلات بوده‌ است.

محمدرضا کرمانی در بیان ویژگی‌های رستوران اظهار کرد: نخست آنکه احیای معماری سنتی تربت‌حیدریه معروف به "گنبد خراسانی" که در ۶۰ سال اخیر مشابه چنین اقدامی در بناهای تاریخی این خطه به چشم نمی‌خورد، در این بنا اجرا شده‌است.

وی در معرفی جاذبه‌ تاریخی اقامتگاه بومگردی تهمینه نیز گفت: اقامتگاه در مجموعه تاریخی کاروانسرای رباط علیا واقع که قدمت آن به عهد قجرها بازمی‌گردد و به سال ۱۳۸۰ به شماره ۵۶۹۸ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده‌است.

این کارآفرین اضافه کرد: رباط علیا شامل موزه مازاری (سه سنگ آسیاب برای آرد کردن گیاه سِریش)، سفره خانه سنتی، فروشگاه عرضه صنایع دستی و زعفران است.

کرمانی افزود: اقامتگاه بومگردی با ظرفیت ۵۰ نفر دارای ۶ باب سراچه (سویت) عادی و ۲ باب سراچه اختصاصی (VIP) است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.