عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به اینکه همه مراحل اجرایی فاز یازده به دست متخصصان ایرانی صورت گرفت گفت: فاز ۱۱ پارس جنوبی به دو بخش تقسیم شده که تا پایان سال ۱۴۰۳ معادل ۲۸ میلیون متر مکعب گاز مربوط به بخش دوم فاز 11 را به میدان می آوریم و تا پایان سال ۱۴۰۷ هم تمام بهره برداری لازم اتفاق می افتد.

 تا پایان سال ۱۴۰۷  بهره برداری کامل از پارس جنوبی صورت می گیرد

هادی بیگی نژاد در گفت و گو با خبرنگار قدس با اشاره به بهره برداری از فاز ۱۱ پارس جنوبی و توفیقات دولت در این بخش گفت: قبل از سال ۸۰ برنامه ریزی شد تا یک شرکت ایرانی وارد توسعه فازهای پروژه پارس جنوبی شود.

وی تاکید کرد: بعد از سپری شدن مدتی مسئولین به این نتیجه رسیدند که ما باید شرکت های خارجی را پای پروژه آورده تا شرکت های ایرانی کنار آنها به اصطلاح ایستاده تا کار را یاد بگیرند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: البته طبق بررسی‌هایی که بنده داشتم مطلع شدم که واقعاً ما در آن زمان توانایی توسعه فازهای پارس جنوبی را نداشتیم.

بیگی نژاد با بیان اینکه در ادامه برخی از شرکت‌های خارجی به ایران آمدند، گفت: ما در ادامه فاز پارس جنوبی را با شرکت های خارجی شروع کردیم و فاز ۲ و ۳ را به صورت مشارکتی جلو بردیم.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه فازهای ۲ و ۳ زودتر از موعد در مدار قرار گرفت، ادامه داد: این بدین معنا بود که توانایی ما در این بخش ضعیف بود. در ادامه و در سال‌های ۸۵  جمع بندی این شد که شرکت های خارجی کنار گذاشته شوند و شرکت های داخلی خودشان کارها را به جلو ببرند.

وی تاکید کرد: همچنین از سالهای ۸۸ به بعد شرکت ها مشترکا کارها را در فازهای پارس جنوبی به جلو بردند؛ یعنی تنها یک شرکت ایرانی نبود و چند شرکت با هم تجمیع شده بودند و کارها را تقسیم کرده و فاز را جلو می برند. به مانند فاز ۱۴ پارس جنوبی که این اتفاق برایش رخ داد.

بیگی نژاد با بیان اینکه از سال ۷۹ به بعد دو بار شرکت های خارجی برای تکمیل فاز ۱۱ پارس جنوبی به ایران آمدند اما کارها را روی زمین گذاشتند، بیان کرد: توتال فرانسه و برخی شرکت های دیگر در جریان بهره برداری از فاز یازده به ایران آمدند اما کار را روی زمین گذاشتند.

وی تاکید کرد : فاز ۱۱ از جمله پروژه هایی است که قبل از سال ۹۱ جمع بندی برایش صورت گرفت که به پترو پارس سپرده شود اما وقتی پترو پارس قصد دارد کار را شروع کند، دولت جدید سر کار می آید و دولت وقت این شرکت را کنار می گذارد و مجددا به شرکت های خارجی گفته می شود که بیایند و کارها را جلو ببرند. این شرکت ها هم در ادامه آنقدر کارها را نگه می دارند تا سال ۹۸ مجددا به پترو پارس گفته می شود، کارها را به جلو پیش ببرد. بنابراین اقدام عملیاتی برای این فاز انجام نمی شود

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به روی کار آمدن دولت آقای رییسی بیان کرد: در این شرایط وزارت نفت و پترو پارس کارها در فاز ۱۱ به جلو بردند و ابتکاراتی را هم در این بخش به کار گرفتند. در این بخش تاکید شد که قرار نیست ۵۶ میلیون متر مکعب گاز یک جا استحصال شود لذا این امر نیز شدنی هم نیست لذا مسئولین در این بخش آمدند و گام به گام جلو رفتند.

وی با بیان اینکه در ادامه فاز ۱۱ به دو بخش ای و بی تقسیم شد، ادامه داد: در ادامه قسمت بی شروع شد. از این رو ما تا پایان سال ۱۴۰۳  معادل ۲۸ میلیون متر مکعب گاز مربوط به بی را به میدان می آوریم و تا پایان سال ۱۴۰۷ هم تمام بهره برداری لازم اتفاق می افتد.

وی تاکید کرد: نکته این موضوع در این است که همه مراحل اجرایی فاز یازده به دست متخصصان ایرانی و با یک شرکت صورت گرفت و این مسئله اعتماد به نفس ملی را بالا برد و از معطلی ۲۰ ساله در این بخش توسط پیمانکار خارجی جلوگیری کرد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به انتقال و جابه جایی سکوی گازی در این فاز بیان کرد: در جریان فعالیت های صورت گرفته، سکوی گازی از فاز ۱۲ به ۱۱ منتقل شد که در نوع خود بی نظیر بود.

این نماینده مجلس بیان کرد: ما نشان دادیم که بدون نیاز به کشور دیگری و با اتکا به توان داخلی می توانیم فاز یازده را به بهره برداری برسانیم.

گفتنی است، میدان گازی پارس جنوبی ایران، نیمی از بزرگ‌ترین منبع گازی جهان (میدان مشترک با قطر) است؛ بنابراین هرگونه اعلام رسمی درباره برنامه‌های تولید از آنجا یک رویداد بزرگ است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.