معاون سیاسی استاندار قزوین گفت: بالغ‌بر ۷۰ هزار نفر از اتباع افغانستانی در استان قزوین حضور دارند و مسئولان  استان مناطقی را با عنوان مناطق سبز برای سکونت، تردد، اشتغال و آموزش و درمان آن‌ها مشخص کرده است.

حضور ۷۰ هزار تبعه افغان در استان قزوین/ قوانین حوزه اتباع نقص دارد

به گزارش قدس آنلاین، عباس کاظمی درخصوص موضوع اتباع در استان قزوین، اظهار کرد: متأسفانه در شرایط فعلی به فرصت‌های حضور اتباع در کشور و استان قزوین توجهی نمی‌شود، درحالی‌که فرهنگ ۲ کشور ایران و افغانستان از یک تمدن واحد برآمده و امکان تبادلات فرهنگی بین ۲ کشور وجود دارد و با اقدامات فرهنگی مختلف می‌توان ذهنیت مردم را اصلاح کرد.

وی بیان کرد: استان قزوین از جمله مناطقی است که افغان‌ها در برخی نقاط آن اجازه سکونت، تردد و اشتغال دارند، اما این مجوز با قید رعایت ۱۰ درصد از جمعیت است و هیچ نقطه‌ای از نقاط سکونت افغان‌ها نمی‌تواند بیش از ۱۰ درصد جمعیت خود را به اتباع اختصاص دهد.

این مسئول ادامه داد: بالغ‌بر ۷۰ هزار نفر از اتباع افغانستانی در استان قزوین حضور دارند و مسئولان  استان مناطقی را با عنوان مناطق سبز برای سکونت، تردد، اشتغال و آموزش و درمان آن‌ها مشخص کرده است.

وی تصریح کرد: در خصوص آموزش دانش‌آموزان افغان محدودیت‌هایی وجود دارد؛ برخی از مدارس محل سکونت اتباع افغانستانی، مجوز ثبت‌نام فرزندان اتباع افغان را دریافت کرده‌اند و حداکثر می‌توانند ۳۰ درصد از ظرفیت خود را به دانش‌آموزانی از اتباع خارجی اختصاص دهند.

معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار قزوین عنوان کرد: افغانستانی‌ها می‌بایست برای دریافت خدمات ویژه در ایران مجوز قانونی دریافت کنند و بنگاه معاملات ملکی بر اساس این مجوز می‌تواند قراردادی منعقد کرده و خانه را در اختیار مهاجرین افغانستانی قرار دهد، ضمن اینکه اجاره مسکن و یا ثبت‌نام در مدرسه برای اتباع غیرمجاز ممنوع است.

قوانین حوزه اتباع نقص دارد

وی بیان کرد: بسیاری از مسائل به وجود آمده در حوزه اتباع به دلیل نقص قوانین بوده و نیازمند به روز شدن است، در این راستا سازمان ملی مهاجرت مأمور شده تا کارت هوشمندی برای اتباع غیرایرانی تهیه کند که این موضوع می‌تواند در مدیریت و ساماندهی اتباع خارجی بسیار مؤثر باشد.

کاظمی ادامه داد: درحال حاضر تردد و سکونت اتباع خارجی در مناطق پایین و محروم شهر قزوین دیده می‌شود، از یک سو ۸۰ درصد مهاجران در فقر به سر می‌برند و توان تهیه مسکن در سایر مناطق شهر را ندارند و از سوی دیگر این سیاستی است که دولت در پیش گرفته تا از پراکندگی جمعیت اتباع خارجی در سطح استان پیشگیری کند و از این طریق بتواند مسائل اجتماعی، فرهنگی و امنیتی اتباع را تحت کنترل و نظارت دقیق قرار دهد.

وی ادامه داد: در پی پشتیبانی کمیساریای عالی حمایت از آوارگان و پناهندگان اقداماتی برای ایجاد زیرساخت‌های آموزشی و درمانی در استان قزوین انجام شده و از منبع این حمایت‌ها ۲ مرکز درمانی، سه واحد آموزشی و نیز ۲ دستگاه آمبولانس در اختیار استان قزوین قرار گرفته است.

معاون سیاسی استاندار قزوین در بخش دیگری از این مصاحبه گفت: پس از سالگرد اغتشاشات و ناکام ماندن دشمنان در این عرصه، معاندان وارد فضای افغان‌ستیزی شدند و اقداماتی کاملاً محسوس و ناشیانه انجام دادند که خوشبختانه در بازی جدید هم ناکام ماندند و نتوانستند اختلاف ایجاد کنند.

وی افزود: پس از حواشی ایجاد شده در استان قزوین با بزرگان و ریش‌سفیدان اتباع افغانستانی در استان جلساتی برگزار کردیم تا آن‌ها با میل خود برای بازگشت داوطلبانه اتباع غیرمجاز به کشورشان اقدام کنند.

کاظمی در پایان گفت: علاوه‌بر آن گشت‌های نظارتی در صنوفی که زمینه حضور اتباع خارجی در استان را فراهم می‌کنند تشدید شد که از جمله آن‌ می‌توان به مشاورین املاک و بنگاه‌های معاملاتی اشاره کرد و بیش از ۱۰ مشاوره املاک که مقررات را رعایت نمی‌کردند پلمب شدند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.