۲۹ آبان ۱۴۰۲ - ۰۶:۴۹
کد خبر: 937282

غزه لقمه ای بزرگتر از دهان اشغالگران است و در نهایت آنها هم مجبور خواهند شد در این باره همان راهی را بروند که ایالات متحده در افغانستان و عراق رفته بود.

«من هشدار می‌دهم هرچند شما در وجودتان خشم دارید، اما تحت تأثیر آن قرار نگیرید. بعد از ۱۱ سپتامبر ما در آمریکا خشمگین شدیم، اشتباهاتی هم کردیم.» این اظهارات سه شنبه 25 مهر ماه و در اوج تنش در فلسطین اشغالی و کوبیدن صهیونیست ها بر طبل جنگ علیه غزه بر زبان رئیس جمهور آمریکا که به منظور اعلام حمایت و دلداری دادن به مقامات تل آویو به فلسطین اشغالی رفته بود جاری شد. جو بایدن در سخنانش تلویحا به اشتباه واشنگتن در لشکرکشی به خاورمیانه اشاره و به متحد خود هشدار می دهد که مسیر آنها را طی نکنند. یانکی ها بویژه تلاش داشتند شکستی را که از نبرد فلوجه عراق در سال 2004 آموخته‌اند به صهیونیست ها یادآوری کنند و اسرائیل را از عملیات خونین زمینی در غزه که می توانست نتایج مشابه و مصیبت باری برای متحد آنها داشته باشد منصرف کنند.

اما تل آویو انذار متحد خود را گوش داده یا در همان مسیر اشتباه حرکت می کند؟

صهیونیست ها در چهل و چهار روز گذشته از آغاز نبرد علیه غزه، با وجود فجایع گسترده و کشتار بیش از 12 هزار فلسطینی همچنان بر ادامه جنگ تاکید دارند. هر چند آنها تا اینجای کار هنوز نتوانسته اند بخش عمده ای از همین جغرافیای کوچک نوار غزه را تصرف و پیشروی های ادعایی هم بیشتر در کشتزارها و یا حاشیه شهر بوده، با این حال اصرار تل آویو بر اشغال کامل این منطقه نشان می دهد آنها از اشتباهات آمریکایی ها درس نگرفته اند. این در حالی است که کم کم با آشکار شدن تبعات جنگ، همین حالا هم آمار ها نشان می دهد کسری مالی ماه گذشته در اسرائیل به حدود ۶میلیارد دلار رسیده است که این مسئله را به افزایش هزینه‌ها برای تامین مالی جنگ در نوار غزه نسبت می‌دهند. اما برآوردهای اولیه تل آویو حاکی از آن است که جنگ در نوار غزه ممکن است بیش از ۵۱ میلیارد دلار برای بودجه اسرائیل هزینه داشته باشد. این فقط در حوزه اقتصاد آن هم در آغاز نبرد است. فرض کنید جنگ در غزه یک سال به درازا انجامد آنگاه قطعا این هزینه ها بسیاری بیشتر و سرسام اور خواهد بود.

در حوزه سیاسی هم این روزها رژیم صهیونستی بشدت تحت فشار است. اعلام قطع روابط بولیوی، شیلی، کلمبیا، ونزوئلا در آمریکای لاتین، به محاق رفتن پروژه عادی سازی با کشورهای اسلامی و حتی تجمعات گسترده در دنیای غرب گواه این مدعا است. ولی شاید مهمترین هزینه برای صهیونیست ها را باید در حوزه میدانی دانست، همان مسئله ای که ایالات متحده را بعد 20 سال به فکر فرار از افغانستان واداشت. تاکنون 379 نظامی صهیونیست در جنگ غزه به هلاکت رسیده و بالای 250 عدد از تجهیزات سنگین نظامی اسرائیلی ها (تانک، نفربر و بولدرز) در حملات مقاومت پودر شده و به هوا رفته هست. این میزان خسارت چیزی نیست که برای تل اویو و حامیان آن قابل تحمل باشد. جنگ تونل ها غزه را به باتلاقی برای اشغالگران تبدیل خواهد کرد. پس هر چند صهیونیست ها تاکنون به نصیحت ارباب خود گوش فرا نداده و همچنان بر اشغال غزه تاکید دارند اما مسلما بلعیدن این جغرافیا برای آنها کار راحتی نخواهد بود. این لقمه ای بزرگتر از دهان اشغالگران است و در نهایت آنها هم مجبور خواهند شد درباره غزه همان راهی را بروند که ایالات متحده در افغانستان و عراق رفته بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.