به گزارش قدس آنلاین، روحالله سهرابی، مدیرکل دفتر نظارت بر عرضه و نمایش فیلم روز گذشته با اعلام خبری مبنی بر اینکه فیلمهای جشنواره فجر در اولویت اکران نوروزی و سال آینده خواهند بود، گفته است فیلمهایی برای اکران نوروزی انتخاب خواهند شد که در چهل و دومین جشنواره فیلم فجر شرکت کرده و واجد کیفیت خوب و قابل دفاع باشند.
سهم فجر چهلویکم از اکران نوروزی؛ فقط یک فیلم
با این اوصاف این دومین سالی خواهد بود که اولویت اکران با آثار به نمایش درآمده در جشنواره فجر است. در ادامه بد نیست نگاهی بیندازیم به اجرای این طرح در سال جاری و اینکه چه تعداد از فیلمهای جشنواره چهل و یکم زودتر از سایر فیلمها راهی پرده نمایش شدند. سبد اکران نوروزی ۱۴۰۲ که وعدهاش را به فیلمهای حاضر در جشنواره چهل و یکم فجر داده بودند فقط فیلم «غریب» که برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه ملی هم بود را در خود داشت. فیلمی که در رقابت با سایر آثار روی پرده توانست با فروش بیش از ۴ میلیارد تومان در رده چهارم جدول قرار بگیرد و در نهایت با فروش ۱۰ میلیاردی از گیشه خداحافظی کرد. پس از آن «کت چرمی» ساخته حسین میرزامحمدی با اکران در خردادماه فروشی معادل ۱۴ میلیارد و ۳۹۳ میلیون تومان را نصیب گیشه کرد.
از دیگر فیلمهای اکران شده این لیست میتوان به «پرونده باز است» ساخته زنده یاد کیومرث پوراحمد اشاره کرد. همچنین فیلم «بعد از رفتن» نیز از ۲۵ مردادماه اکران عمومی شد و «های پاور» ساخته هادی محمدپور در گروه هنر و تجربه و «شماره ۱۰» به کارگردانی حمید زرگرنژاد به مناسبت هفته دفاع مقدس اکران خود را آغاز کردند. در فصل پاییز نیز فیلمهایی همچون «بچه زرنگ»، «سرهنگ ثریا»، «جنگل پرتقال» و («آه سرد» در گروه هنر و تجربه) اکران شدند و دو فیلم «وابل» و «چرا گریه نمیکنی؟» به زودی روی پرده خواهند رفت. بر همین اساس در حالی که از ابتدای سال ۱۴۰۲ تاکنون ۴۲ فیلم اکران شده، تنها ۱۰ فیلم سهم آثار جشنواره بوده و ۲ فیلم دیگر نیز آذرماه اکران خواهد شد.
اما نکتهای که در میان صحبتهای مدیرکل دفتر نظارت بر عرضه و نمایش فیلم قابل تامل است تاکید وی بر اکران فیلمهایی است که واجد کیفیت خوب و قابل دفاع باشند. در وهله نخست این سوال مطرح میشود که مگر قرار است فیلمهایی که در جشنواره پذیرفته میشوند کیفیت خوب و قابل دفاعی نداشته باشند که این گزاره را به عنوان یک پیش شرط در اولویتبندی اکران عنوان میکنند؟ البته پاسخ این سوال روشن و در فیلمهای ادوار گذشته هم قابل بررسی است. نمونه آن سال گذشته است که چندین اثر متوسط و ضعیف در جشنواره حاضر بود که میتوانست با آثار بهتری جایگزین شود. همچنین تعدادی از فیلمهای به نمایش درآمده از این لیست هرکدام زیر یک میلیارد فروش کردهاند و دو فیلم دیگر که در گروه هنر و تجربه اکران شدند به ترتیب با فروش ۷ میلیون و دیگری ۶۰۰ هزار تومانی خود، موید این ادعا هستند که آثار مخاطبپسندی نبوده و در گیشه شکست خوردهاند. در مقابل باید این نکته را هم در نظر گرفت که یکی از فیلمهای موفق گیشه امسال «بچه زرنگ» با فروش بیش از ۳۷ میلیارد تومان است که در عرصه انیمیشن نیز رکوردها را شکسته است.
اول انتخاب آثار باکیفیت در فجر؛ سپس اولویت در اکران
به نظر میرسد اگرچه امتیازی همچون اختصاص اولویت اکران نوروزی و نمایش در دیگر فصول سال به فیلمهای فجر، به نوعی سیاستی تشویقی و حمایتی در راستای افزایش انگیزه برای شرکت در جشنواره فجر است اما نباید از این نکته غافل شد که اولویت باید با انتخاب آثاری باشد که اساساً حضورشان در فجر مشروط بر کیفیت خوب و قابل دفاعشان باشد، اتفاقی که به ویژه در سالهای اخیر کمتر به آن توجه میشود و حضور تعدادی فیلم ضعیف در هر دوره تعجب و شگفتی میآفریند!
نظر شما