برنامه «ایرانبین» با محوریت ایران که اجرای آن را مجید واشقانی بر عهده دارد، درباره مهمترین میراث فرهنگی کشور، معرفی نقاط مهم و جذاب، سفرگردیها و تورهای خاص تولید شده و همچنین سوژههای برنامه درباره تفریحات و سرگرمیهای مردم در شهرهای مختلف و جاذبههای گردشگری ایران است. با محمد باریکانی، تهیهکننده ایرانبین گفتوگو کردیم. او درباره جزئیات ساخت این برنامه به خبرنگار ما میگوید: وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بنا داشت برنامهای با همکاری تلویزیون بسازد و طرح ما برای ساخت مورد پذیرش قرار گرفت. معمولاً وزارتخانهها به تولید برنامه تلویزیونی تمایل ندارند و به ارائه گزارش عملکرد بسنده میکنند ولی آقای ضرغامی (وزیر میراث فرهنگی) به دلیل سابقهاش در ریاست سازمان صدا و سیما، نسبت به اثرگذاری و اهمیت مدیوم تلویزیون اشراف داشت و نگاهش به برنامهسازی متفاوت بود.
باریکانی میافزاید: حتی یک نفر از مدیران وزارتخانه میراث فرهنگی و گردشگری را به برنامه دعوت نکردیم و اصلاً بنا به ارائه گزارش عملکرد نداریم. مهمترین حرفهایی که در این برنامه میزنیم درباره میراث فرهنگی و سفر است به ویژه ظرفیتهای گردشگری در ایران که در کشورمان مهجور مانده است.
وی با بیان اینکه چندین برنامه مستند با محوریت ایرانگردی ساخته شده ولی جای برنامهای که نگاه تخصصی به سفر و میراث فرهنگی داشته باشد خالی بود، خاطرنشان میکند: ما در ایرانبین درباره ظرفیتهای گردشگری ایران و تنوع تفریحات و اشکال مختلف سفر صحبت میکنیم و از مربی بانجی جامپینگ گرفته تا مأمور حفاظت میراث فرهنگی و مربی سوارکاری را به برنامه دعوت کردیم.
* میهمانانی متفاوت
تهیهکننده این برنامه درباره اینکه چرا قالب استودیویی و تاکشو برای ایرانبین انتخاب شد، توضیح میدهد: قالبی که برای ساخت این برنامه به سراغ آن رفتیم متفاوتتر از دیگر برنامههاست. ما سعی کردیم با دعوت از سوژههای خاص و کسانی که کارهای ویژهای در حوزه گردشگری و میراث فرهنگی انجام دادهاند، برنامه را متفاوت و دیدنی کنیم مثلاً میهمانی داریم که با سفر رفتن، سرطانش را درمان کرده است. گروه سوژهیابی خوبی برای برنامه داشتیم و میهمانان ویژهای را به برنامه دعوت کردیم که حرفها و قصههایی شنیدنی دارند.
او درباره دیگر آیتمهای این برنامه میگوید: چند بخش دیگر هم در برنامه داریم؛ آیتمی که رؤیا میرعلمی آن را اجرا میکند و در این بخش با برداشتی آزاد از قصههای کلاسیک و ارتباط آن با میراث فرهنگی کشورمان، قصههایی روایت میشود مثلاً داستان شازده کوچولو یا دنکیشوت در یکی از شهرهای ایران اتفاق میافتد که بخش جذابی است. آیتم میز مفید را با اجرای سیاووش مفیدی داریم. سیاووش مفیدی به جز بازیگری، تورلیدر هم بوده و اطلاعات خوبی در این حوزه دارد. در این آیتم درباره موضوعات خاص و کاربردی با کارشناسان صحبت میشود.
وی اضافه میکند: آیتم دیگری را سامان گوران اجرا میکند که داخل استودیو نیست و سراغ میهمانان برنامه در خارج از استودیو میرود. این بخش ثابت نیست و متناسب با ظرفیت و شرایط هر میهمانی ساخته میشود. در این بخش سعی کردیم فضایی مفرح و شاد به وجود بیاوریم که به عنوان میانبرنامه در اواسط گفتوگو با میهمان برنامه پخش میشود.
این تهیهکننده تلویزیون خاطرنشان میکند: یکی دیگر از آیتمها را هم حسین کلهر در قالب استاپموشن روایت میکند و در آن آثار ایرانی که در یونسکو ثبت جهانی شدهاند به شکلی خلاصه و با روایتی جذاب و دیدنی معرفی میشوند. همچنین آیتم سفرنامه در قالب انیمیشن با کمک گروه جوان انیماتوری درباره سفرنامههای جذاب و مشهور ساخته شده است.
* تلاش برای فرهنگسازی
تهیهکننده ایرانبین ترویج گردشگری آگاهانه را یکی از اهداف برنامه دانسته و میگوید: برنامههایی که درباره گردشگری و سفر ساخته میشوند عموماً خارج از استودیو هستند ولی برنامه ما استودیویی است چون احساس کردیم نیاز است درباره سفر آگاهانه فرهنگسازی شود یعنی پیش از اینکه مناطق بکر و دیدنی را معرفی کنیم باید نحوه ورود گردشگر به آن مناطق را با کمترین آسیب توضیح دهیم مثلاً در قسمتی از برنامه درباره نحوه ورود مسافران به مناطق بومی و اهمیت بومگردی صحبت کردیم. احترام به طبیعت و آداب و سنن، موضوع بحث با میهمانان برنامه است. آسیبشناسی سفر نیز با ورود به حوزههای مشخص از رویکردهای برنامه است.
باریکانی با تأکید بر اینکه ایرانبین پیش از تهییج برای ترویج گردشگری، به دنبال آگاهیبخشی درباره سفر است، عنوان میکند: در این برنامه درباره انواع سفر از تورهای ستارهنگری گرفته تا خزندهنگری و پرندهنگری صحبت میکنیم که بسیاری از آنها اطلاع ندارند.
به گفته او، سفر آگاهانه یعنی سفری که به طبیعت، آداب قومی و میراث فرهنگی آسیبی وارد نشود و جز رد پایمان چیز دیگری از خود به جا نگذاریم.
وی با اشاره به اهمیت توزیع متوازن مسافر در مناطق مختلف کشور اضافه میکند: مناطق گردشگری در کشور ما به شهرهای شمالی خلاصه شده و از این بابت نباید به مردم خرده گرفت به هر حال زیرساختهای رفاهی و گردشگری در شهرهای شمالی به دلیل حجم بالای مسافر، کاملتر است در حالی که مناطق گردشگری در خط ساحلی جنوب، شگفتیهای زیادی دارد و نیازمند اطلاعرسانی و فرهنگسازی است.
* دلایل انتخاب مجید واشقانی
باریکانی درباره دلایل انتخاب مجید واشقانی به عنوان مجری ایرانبین توضیح میدهد: حضور مجید در برنامه برای ما یک اتفاق خوب بود و مطمئن بودیم گفتوگوهای جذابی اتفاق میافتد. مجید واشقانی در یک سال اخیر به دلیل بازی درخشانی که در مستند- مسابقههای شبکه نمایش خانگی داشته در مرکز توجه مردم بوده و تسلط خوبی هم در اجرا دارد به همین دلیل شاهد گفتوگوهای خوب و سرحالی از او با میهمانان برنامه هستیم.
او با بیان اینکه اقبال مردم به مجید واشقانی روی انتخاب او به عنوان مجری ایرانبین مؤثر بود، اضافه میکند: تسلط مجید به موضوعات و کلیت برنامه بسیار خوب بود و علاوه بر اینکه بازیگر خوبی است، سابقه اجرا داشته و مجری خوبی هم هست. مجید واشقانی اطلاعات جامعی درباره سفر و گردشگری دارد و سوار بر گفتوگوها میشود، ضمن اینکه با تیم محتوایی و نویسندگان برنامه هم مشورت میکند. ما بنا نداشتیم فقط از یک چهره به عنوان مجری استفاده کنیم چون تسلط مجری بر موضوعات و فضای گفتوگوها برایمان مهم بود که خوشبختانه با اجرای هوشمندانه و طنازانه مجید واشقانی این اتفاق افتاده است.
نظر شما