هلند کشوری ثروتمند و دموکراتیک در بین کشورهای اروپایی محسوب می شود و اگر این کشور از اتحادیه اروپا جدا شود باید در آینده نیز شاهد جدایی کشورهای دیگر از جمله فرانسه پس از مکرون باشیم.

تحلیل انتخابات هلند در گفت و گو با علی بیگدلی/ نمود از هم گسیختگی و انشقاق در اتحادیه

انتخابات عمومی ۲۰۲۳ در هلند، اتحادیه اروپا را دچار کابوس‌های جدیدی کرده است؛ حزب خیرت ویلدرز راست‌گرای افراطی برنده انتخابات هلند اکنون بدترین کابوس برای اتحادیه اروپا شده است. خروج هلند از اتحادیه اروپا هسته اصلی موفقیت ویلدرز در انتخابات این کشور بوده است. ویلدرز به دلیل رویکرد و لفاظی‌های اسلام‌هراسانه خود شناخته شده است؛ وی همچنین مواضع ضد مهاجرتی آشکار دارد؛ این سیاستمدار راست‌گرای افراطی هلندی حزب «آزادی»، مواضع سرسختانه‌ای نیز در قبال فعالان حوزه تغییرات اقلیمی دارد.

در همین رابطه، دکتر علی بیگدلی، کارشناس مسائل اروپا در گفت و گو با قدس، درباره انتخابات هلند و توجهات به تشدید قریب‌الوقوع چالش‌های ضد مهاجرتی و اسلام‌هراسی در این کشور ، گفت: ویلدرز به دلیل وعده تلاش برای برگزاری همه‌پرسی خروج هلند از اتحادیه اروپا به کابوسی برای بروکسل تبدیل شده است واین امر می تواند در آینده جنجالی در این اتحادیه به وجود بیاورد.و مسیر حرکت اروپا را به سمت راست افراط گرایی سوق دهد.

وی تصریح کرد: انتخاب ویلدرز  می تواند هشدارخطرناکی برای اروپا تلقی شود، بطوریکه آینده کشورهای اروپایی را همانند دوران جنگ جهانی دوم به سمتی سوق دهد که منجر به بروز و ظهور  افرادی همانند هیتلر و موسولینی شود.

این نشان دهند از هم پاشیدگی اتحادیه اروپا در آینده محسوب خواهد شد.

او در ادامه به موضوع مهاجرت؛که بحث کانونی انتخابات هلند بود پرداخت و افزود: مسئله مهاجرت در سال‌های اخیر به بحث کانونی انتخابات‌هایی که در کشورهای اروپایی برگزار می‌شود، تبدیل شده است ویلدرزنیز در برنامه های  انتخاباتی خود ایده توقف پذیرش پناهجویان و عقب راندن آن‌ها از مرزهای هلند را مطرح کرد.

شعارهای اسلام‌هراسانه عامل پیروزی ویلدرز

کارشناس مسائل اروپا با اشاره به مسئله مهم مسلمانان در هلند و دیدگاه ویلدرز به آنها، گفت:یکی دیگر از دلایل موفقیعت ویلدرز  شعارهای اسلام‌هراسانه وی در انتخابات بود ؛ بطوریکه در سال ۲۰۰۲ او  به دلیل اظهارنظرهای اسلام‌هراسانه از سمت سخنگوی حزب مردم برکنار شد. و حتی در دادگاه وی محکوم شد.

 بیگدلی در ادامه تصریح کرد:  حدود پنج درصد جمعیت هلند یعنی یک ملیون نفر را  مسلمانان در این کشور  تشکیل میدهند که اکثریت آنها مراکشی می باشند، ویلدرز در چارچوب سیاست‌های ضد اسلامی و اسلام‌هراسانه خود وعده‌هایی را درباره ممنوعیت فعالیت مدارس اسلامی، مساجد و قرآن در هلند داده است. که این می تواند تهدیدی برای جامعه مسلمانان در هلند باشد.

وی اظهار داشت: امروز اکثر سرمایه داران در هلند یهودیان هستند بنابراین پیروزی این فرد و حضور یهودیان می تواند ستیزی برای مسلمانان در این کشور شود.آنها نگران هستند که جامعه و سبک زندگی در هلند توسط مسلمانان تغییر کند.

او به اهمیت هلند در جامعه اروپا اشاره کرد و افزود: هلند که کشوری ثروتمند و دموکراتیک در بین کشورهای اروپایی محسوب می شود و اگر این کشور از اتحادیه اروپا جدا شود باید در آینده نیز شاهد جدایی کشورهای دیگر از جمله فرانسه پس از مکرون باشیم.

کارشناس مسائل اروپا در پایان اظهار داشت: پیامی که این نوع انتخابات برای کشورهای اروپایی درگیر جنگ به ویژه اوکراین دارند این است که دیگر هیچ گونه تعهدی برای این کشور تقبل نخواهند داشت حتی چنین اظهارات نیز توسط کنکره آمریکا به گوش می رسد که واشنگتن دیگر رغبتی برای ارسال کمک مالی و تجهیزاتی به کی یف ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.