پدر هواشناسی کشورمان با اشاره به اینکه طی ۶۰ سال گذشته، پاییزی به کم بارشی پاییز امسال ندیده است، به «قدس‌آنلاین» گفت: پاییز سال‌های قبل نیز از اوایل مهر تا اواسط آبان کم بارشی‌هایی را در مناطق مختلف کشور تجربه کرده‌ایم، اما برخلاف امسال، بیشتر سال‌ها در آذر بارش‌های خوبی داشت.

پاسخ پدر هواشناسی کشور؛ چرا پیش‌بینی‌های کارشناسان غلط از  آب درآمد؟!/ پیش‌بینی آب‌وهوای زمستان و بهار آینده

وی اضافه کرد: پاییز امسال با کم‌بارشی‌های گسترده همراه بود و با وجود آنکه بررسی‌های اقلیمی از ماه‌ها قبل نشان می‌داد؛ ایران از اوایل آذر تحت تاثیر سامانه‌هایی قرار می‌گیرد که بارندگی‌های نسبتا خوبی را به همراه خواهد داشت، عوامل غیر قابل پیش‌بینی مانع این بارش‌ها شد و گردش کلی نیمکره شمالی نشان می‌دهد؛ تا اواسط آذر بارندگی چندانی نخواهیم داشت مگر بارش‌هایی در قسمتی از غرب کشور و رگبار موقتی در سواحل دریای خزر، که تاثیری در کم بارشی پاییز امسال ندارد.

اردکانی با اشاره به مطالعاتی که با استفاده از یکی از مدل های اقلیمی قابل اطمینان در خصوص وضعیت بارشی آذر، انجام داده است، گفت: با توجه به آنکه تکرار این مطالعات در بازه های زمانی ۱۴ روزه نتایج مشابهی را نشان می‌دهد؛ پیش‌بینی می‌شود بارش‌های نسبتا خوبی را طی ۱۰ روز پایانی آذر در مناطق مختلف کشور  داشته باشیم، البته این بارش‌ها به هیچ وجه نمی‌تواند کم‌بارشی پاییز امسال را جبران کند. اما امیدوارم با ایجاد تغییرات پیش‌بینی شده در دورپیوندها، بارش‌های خوبی را در زمستان و بهار داشته باشیم تا مقداری از تنش آبی خارج شویم.  

پدر هواشناسی ایران ادامه داد: امسال مراکز تحقیقاتی کشورهای مختلف از جمله دانشگاه کلمبیا بر اساس مدل‌های اقلیمی متعدد برای امسال پاییزی زودرس همراه با بارش‌های فراوانی را پیش‌بینی‌ و اعلام کرده بودند، اما این پیش‌بینی‌ها به دلیل اتفاق زود هنگام «ال‌نینو» تحقق نیافت و به عنوان موضوعی مهم مورد توجه دانشمندان کشورهای مختلف قرار گرفت.  

به گفته پروفسور اردکانی «ال‌نینو» یکی از چرخه‌های مشهور آب و هوایی جهان است که در اثر رها شدن انرژی انباشته در بزرگترین حوزه اقیانوسی جهان یعنی جنوب اقیانوس آرام رخ می‌دهد و موجب تغییر جهت جریان آب‌های سرد و گرم و همچنین بادهای این منطقه می‌شود.

وی افزود: عوامل جوی غیر قابل پیش‌بینی متعددی بر چرخه «ال‌نینو» تاثیرگذار است که برخی از این عوامل در بازه زمانی کوتاه‌مدت می‌توانند اثر «ال‌نینو» را افزایش یا کاهش دهند و موجب تغییر دمای مناطق جغرافیایی مختلف شوند. به عنوان نمونه امسال ریزش هوای سرد از سمت قطب به طرف عرصه‌های پایین بسیار کم بوده و موجب افزایش درجه حرارت بیشتر نقاط جهان شده است و ناهنجاری‌های گسترده ‌ای را در آسیا، اروپا و حتی آمریکا بوجود آورده است. بنابراین با توجه به تاثیر دور پیوندهای متفاوت بر وضعیت جو، با بررسی یک دورپیوند نمی‌توان پیش‌بینی فصلی یا درون فصلی دقیقی ارائه کرد.

اردکانی از سیستم اقلیمی بومی به عنوان یکی از مدل ‌های علمی قابل اطمینان برای پیش‌بینی ‌های فصلی و درون فصلی نام برد و گفت: با وجود تنوع آب‌وهوایی در مناطق مختلف کشور ما، سازمان هواشناسی تا کنون این مدل را ایجاد نکرده است به همین دلیل نه تنها پیش‌بینی‌های فصلی و درون فصلی بلکه  در برخی مواقع پیش‌بینی‌های کوتاه مدتی که از سوی کارشناسان این سازمان اعلام می‌شود نیز غلط از آب در می‌آید.  

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.