۱۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۸
کد خبر: 942882

پیش از سرنگونی «محمد بازوم» رییس‌جمهور پیشین نیجر، این کشور آخرین متحد اروپا در منطقه ساحل آفریقا بود.

روزگار تیره چشم آبی ها در قاره سیاه

در ادامه اقدامات ضد غربی شورای نظامی حاکم بر نیجر، این نهاد هم‌زمان با آغاز گفت‌وگوها برای همکاری نظامی با روسیه اعلام کرد دو توافق نظام و امنیتی مهم با اتحادیه اروپا را لغو می‌کند. در یادداشتی که وزارت خارجه نیجر منتشر کرده آمده که دولت تصمیم گرفته «امتیازات و مصونیت‌های اعطا شده» را تحت عنوان مأموریت مشارکت نظامی اتحادیه اروپا که در فوریه آغاز شد، لغو کند و در نتیجه «هیچ تعهد قانونی» در رابطه با این مشارکت ندارد. همچنین مأموریت ظرفیت‌سازی غیرنظامی اتحادیه اروپا را که در سال ۲۰۱۲ برای تقویت بخش امنیت داخلی نیجر تأسیس شده بود، رد و عملاً تأییدیه این اتحادیه را برای این مأموریت‌ها لغو کرد.

چشمک ژنرال ها به پوتین

این تازه‌ترین تحولات در تنش های سیاسی فزاینده بین نیجر و اتحادیه اروپا از زمان کودتای جولای است. در همین حال روز یکشنبه یک هیات روس به رهبری «لونوس بیک اوکوروف»، معاون وزیر دفاع روسیه، با ژنرال عبدالرحمن چیانی، رهبر شورای نظامی نیجر، و سلیفو مودی، وزیر دفاع ملی نیجر دیدار کرد. دو طرف روز دوشنبه جلسات بیشتری را برای بحث در مورد مسائل نظامی و دفاعی برگزار کردند. وزارت دفاع نیجر درباره این دیدار با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد «در کانون این گفت‌وگوها، بحث درباره تقویت همکاری‌ها بین دو کشور در عرصه دفاعی قرار داشت.»

به نوشته فرانس ۲۴، پیش از سرنگونی «محمد بازوم» رییس‌جمهور پیشین نیجر، این کشور آخرین متحد اروپا در منطقه ساحل آفریقا بود. نیجر بعد از این رخداد از کشورهای اروپایی به ویژه فرانسه فاصله گرفته و به دو همسایه دیگرش شامل بورکینافاسو و کشور مالی، کشورهایی که دولتهایشان ماه‌ها پیش به شکلی مشابه توسط ارتش سرنگون شد، نزدیک شده است. اکنون با وقوع رخدادهای اخیر به نظر می‌رسد اروپا آخرین نقطه حضور خود را در این منطقه از دست داده است و شورای نظامی نیجر به سمت روسیه متمایل شده است. نیجر پیش از این معاهده مهاجرتی با اروپا را نیز لغو کرده بود. پس از کودتای نظامی در ماه جولای و سرنگونی دولت غرب‌گرا، بیشتر متحدان خارجی اقتصادی و امنیتی نیجر این کشور را تحریم کرده اند، از جمله فرانسه که ۱۵۰۰ نیروی نظامی در نیجر داشت. شورای نظامی از همه نیروهای خارجی از جمله نظامیان فرانسه خواسته این کشور را ترک کنند.

نیروهای گارد ریاست جمهوری نیجر چهارشنبه ۴ مرداد، محمد بازوم رئیس جمهور این کشور را در درون کاخ ریاست جمهوری در بازداشت قرار دادند و سپس او را از مقامش برکنار کردند. کودتاچیان نیجر روز جمعه ۶ مرداد هم ژنرال عبدالرحمن چیانی را به عنوان رئیس شورای انتقالی منصوب کردند.

نیجر با ۱.۳ میلیون کیلومترمربع مساحت، پهناورترین کشور در منطقه غرب آفریقاست و غالب جمعیت ۲۴ میلیون نفری آن را مسلمانان تشکیل می‌دهند. نیجر هر چند یکی از فقیرترین کشورهای جهان است اما از بزرگ‌ترین ذخایر اورانیوم نیز برخوردار است. این کشور تا سال ۱۹۶۰ مستعمره فرانسه بود و در این سال استقلال خود را از این کشور اعلام کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.