انتخابات

وزیر صمت، برقی کردن خودرو را تنها راه کاهش مصرف بنزین می‌داند؛ اما نظرات کارشناسی می‌گوید زیرساخت‌های فنی و حقوقی لازم در کشور برای این موضوع مهیا نیست

خودروهای برقی؛ وعده‌ای آرمانی یا واقع‌بینانه؟

به گزارش قدس آنلاین، وزیر صمت دولت سیزدهم، استفاده از خودرو برقی را تنها راه کاهش مصرف و جلوگیری از هدررفت روزانه ۲۳۰ میلیون لیتری بنزین در کشور می‌داند و بر همین اساس  دیروز در آیین رونمایی از نخستین خودرو تمام برقی تولید داخل با پلاک ملی گفت: امروز شاهد رونمایی از نخستین خودروهای برقی در تهران هستیم تا به ناوگان تاکسیرانی افزوده شود و از این هفته به بعد روند برقی شدن تاکسی‌ها در تهران ‌و سراسر کشور آغاز خواهد شد. 

وی افزود: تولید و ساخت خودروهای برقی یک ضرورت زیست محیطی است؛ زیرا سوخت فسیلی به اقتصاد کشور ضرر می‌زند. از این رو خودروهای برقی امکان تنوع سوخت از جمله انرژی سبز را برای ما میسر می‌کنند. وعده‌هایی همچون برقی‌سازی خودروها، میزان کاهش بنزین به واسطه استفاده از خودرو برقی و راهکارهای غیرقیمتی کاهش مصرف بنزین را با یک کارشناس حوزه اقتصاد انرژی در میان گذاشتیم. همت قلی‌زاده معتقد است هر چند استفاده از خودرو برقی مسیری است که جهان امروز در آن قدم گذاشته و در حل معضل ناترازی انرژی ایران مؤثر خواهد بود؛ اما با وجود ادعاهای مدیران وزارت صمت، زیرساخت‌های فنی و حقوقی استفاده از چنین خودروهایی در ایران هنوز وجود ندارد و بهترین شیوه غیرقیمتی برای کاهش مصرف بنزین در کشور، اصلاح کیفیت تولیدات دو خودروساز اصلی کشور است که با وجود ارتقای تکنولوژی در سال‌های اخیر، کماکان سه برابر خودروهای روز جهان بنزین مصرف می‌کنند.

همت قلی‌زاده
همت قلی‌زاده



  برای تحقق وعده‌های وزیر صمت، زیرساخت نداریم     
این کارشناس اقتصاد انرژی می‌گوید: کشورهایی که در حوزه خودروهای الکتریکی تجربه دارند، حدود ۲۰ سال پیش مطالعات، اجرا و عملیات را آغاز کرده‌اند؛ چرا که چگونگی شارژ باتری این خودروها اهمیت بالایی دارد و اگر ما در این زمینه به تحولات جهانی بی‌توجه باشیم، به زودی طعم تلخ وابستگی به انرژی غرب و به تعبیری وضعیتی بر عکس امروز را می‌چشیم. قلی‌زاده با تأکید بر اینکه باتری این خودروها فناوری خاص و پیچیده‌ای دارد، ادامه می‌دهد: این باتری‌ها باید در زمانی کوتاه شارژ شوند و توان طی کردن مسافتی طولانی را داشته باشند و حتی جهان امروز هم که به چنین دانشی رسیده، هنوز در ابتدای راه است. دنیا هنوز به استفاده ۱۰درصدی از خودروهای برقی نرسیده؛ چرا که این خودروها نیازمند قواعد و مقررات حقوقی ویژه هستند و بر این اساس آنچه در ایران به عنوان استفاده از خودروهای برقی مطرح می‌شود، غیرکارشناسی، مبتنی بر برنامه‌ریزی آرمانی و نیازمند حل مسائل مهم‌تر و زیربنایی‌تر است به‌ویژه آنکه تاکنون حتی نتوانسته‌ایم مشکلات خودروسازان داخلی را حل کنیم!  
قلی‌زاده معتقد است تولید و توسعه استفاده از خودرو برقی، سرمایه‌گذاری وسیع، مهندسی، دانش و تکنولوژی روز جهانی را می‌طلبد. به گفته وی و بر اساس بازدیدهای میدانی، همین امروز موتورسیکلت‌های برقی که در ایران تولید شده، صرفاً برای پیمودن مسافت در جاده‌های هموار و بدون پستی و بلندی مناسب هستند و این در حالی است که باتری خودروهای برقی‌ای که خودروسازان بزرگ جهان رونمایی می‌کنند، در ۱۵دقیقه شارژ می‌شوند و جوابگوی مسیر ۷۰۰ تا ۸۰۰ کیلومتری هستند. 

 همه راه‌های صرفه‌جویی به خودروسازان ختم می‌شود  
به گفته قلی‌زاده، مشکل اصلی کشور ما در حوزه بنزین و ناترازی انرژی، ایران‌خودرو و سایپا هستند که تولیداتشان حتی با تکنولوژی امروز هم سه برابر خودروهای جهان بنزین مصرف می‌کنند و باید از وزیر صمت پرسید اگر این خودروسازان توان تولید خودرو برقی را دارند، چرا کیفیت محصولات فعلی‌شان را اصلاح نمی‌کنند؟ 
وی تأکید می‌کند: همه جهان طرفدار خودرو برقی هستند و ما هم همین‌طور؛ اما تولید و عرضه این خودروها در ایران در حال حاضر منطبق بر واقعیت‌ها، توانمندی‌های فنی، قوانین کشور، برنامه هفتم توسعه و بودجه‌های سالانه نیست. وزیر صمت وقتی از تولید خودروهای برقی یاد می‌کند، باید برنامه مشخص بدهد. همان‌طور که همه کشورهای پیشرو در این زمینه برنامه زمانی مشخص اعلام کرده‌اند، وزیر صمت هم وقتی چنین ایده‌ای را به زبان می‌آورد، باید بگوید تا چه زمانی و از کدام منابع قرار است این خودروها وارد و یا تولید و راهی خیابان‌ها شوند؟ ضمن اینکه ایشان باید بداند برق‌رسانی به این خودروها با برق‌رسانی معمولی فرق دارد و استفاده از چنین خودروهایی به دلیل پیچیدگی ساختار فنی و مهندسی، نیازمند ایجاد زیرساخت است. 
قلی‌زاده معتقد است وعده‌ها و اظهارات مدیران صمت در حال حاضر صرفاً نوعی موج‌سواری با کشورهای جهان در خصوص برقی کردن خودروهاست. او می‌گوید: کاهش آلاینده‌های سوختی با تولید خودروهای برقی هم مسئله‌ای مهم است و اگر در ایران بخواهیم با شیوه فعلی و از سوخت‌های فسیلی برای تولید برق استفاده کنیم، شاید با خودروهای برقی از شدت آلودگی هوا در شهرهای بزرگ کاسته شود؛ اما کماکان در کل کشور آلودگی وجود دارد. در عین حال نحوه تأمین برق این خودروها هم پرسشی اساسی است؛ چرا که در حال حاضر و در فصل گرما تأمین برق خانگی هم با سختی همراه شده و کشور از «ناترازی انرژی» ناشی از «ناترازی مدیریتی» رنج می‌برد. قلی‌زاده افزود: نخستین و مهم‌ترین راهکار غیرقیمتی برای کاهش مصرف بنزین، اصلاح تولیدات دو خودروساز کشور است و اگر امروز بین ۱۱۰ تا ۱۲۰ میلیون لیتر مصرف روزانه بنزین داریم، تنها با اصلاح تولیدات ایران‌خودرو و سایپا و استفاده از استانداردهای متوسط و نه بالای خودروهای جهان می‌توان این رقم را به یک‌سوم کاهش داد. به باور وی در گام بعدی اصلاح شبکه‌های حمل و نقل عمومی می‌تواند در کاهش مصرف بنزین مؤثر باشد. او می‌گوید: کشورهایی مانند بلژیک و آلمان بیش از مساحتشان خط‌آهن دارند؛ اما بخش ریلی کماکان حدود ۸درصد در سیستم حمل و نقل کشور سهم دارد. برای مدیریت مصرف بنزین، توسعه خطوط مترو در کلانشهرهایی همچون تهران، مشهد، اصفهان و... غیرقابل انکار است و حرکت «لاک‌پشت‌وار» در توسعه این خطوط کاهش مصرف را رقم نمی‌زند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.