مدیر خانه موزه استاد آیت‌الله شهید مرتضی مطهری با اشاره به آنکه زیست مردم در جوامع مدرن امروز باعث فاصله‌گرفتن آنها از مبانی معرفت‌بخش الگوهای بزرگ دین اسلام شده است گفت: تأثیرگذاری نوشته‌ها و گفته‌های شهید مطهری نشأت گرفته از تفکر فاطمی و حسینی است.

تأثیر فرهنگ فاطمی در آثار شهید مطهری مشهود است

مختار شبرنگ، مدیر خانه موزه استاد آیت‌الله شهید مرتضی مطهری با اشاره به آنکه مسئله الگوسازی از بزرگان تاریخ صدر اسلام به‌ویژه حضرت فاطمه زهرا(س) یکی از اصلی‌ترین مؤلفه‌هایی است که به واسطه زبان فرهنگ و هنر می‌توان آن را میان عموم مخاطبان منتشر کرد یادآور شد: تجلی اصلی محور تأثیرگذاری نوشته‌ها و گفته‌های شهید مطهری نشأت گرفته از تفکر فاطمی و حسینی است.

وی ادامه داد: در ایامی چون ایام ماه محرم، صفر، عاشورا، ایام فاطمیه و چنین دست از رویدادهای مذهبی که جامعه اسلامی و شیعی آن را به سوگ می‌نشیند؛ می‌توانیم فصل مهمی از تلاش‌های شهید مطهری را در بازتاب معارف و مبانی معرفت‌بخش این بزرگان در ساحت الگوسازی برای عموم مردم جامعه رصد کنیم.

لزوم توجه به طریقت و شریعت؛ مبانی اندیشه‌ورزی شهید مطهری

شبرنگ با بیان آنکه صحبت‌ها، نوشته‌ها و گزیده گفته‌های شهید مطهری در ساحت‌های علمی، دینی، منطقی و عرفی امروز بیش از هر زمانی قابلیت نقد و معرفی به جامعه را دارد تصریح کرد: خروجی تبلور این گفته‌ها با محوریت الگوسازی و جریان‌سازی فرهنگی به ویژه در ایستگاه‌های مناسبتی و مذهبی می‌تواند ساحت تجلی عینی‌ترین برای بروز و ظهور پیدا کند و خود به محلی برای مانورهای مذهبی بدل شود.

مدیر خانه موزه استاد آیت‌الله شهید مرتضی مطهری با اشاره به این مهم که اینکه چطور می‌توانیم از این منابع استفاده کنیم رویکردی متفاوت است خاطرنشان کرد: چرا که متاسفانه در جوامع مدرن امروزی؛ بروز و ظهور عینی مفاهیم دینی، مذهبی و نگرش‌های آیینی در تمام ساحت‌های زیست مردم تجلی کمتری دارد.

وی تصریح کرد: با همین رویکرد است که می‌توانیم برای درخشش دوباره مبانی و مؤلفه‌های مذهبی در تاروپود زندگی مردم چه از نگاه طریقت و چه از نگاه شریعت با معارف و مبانی شهید مطهری دست به گفت‌وگو با نسل امروز جامعه به ویژه جوانان و نوجوانان بزنیم و توجه مخاطبان را بار دیگر به مؤلفه‌های معرفت‌بخش و بصیرت‌افزا جلب و جذب کنیم.

دعوت از عموم مردم برای شرکت در «باغ خورشید»

شبرنگ در پایان با اشاره به‌ویژه برنامه آیینی ایام فاطمیه با نام «باغ خورشید» به میزبانی خانه موزه استاد آیت‌الله شهید مطهری که ساعت 19 پنجشنبه، 23 آذر برگزار می‌شود گفت: در این ویژه‌برنامه سعی کردیم با دعوت از جامعه شعرای آیینی و همچنین میزبانی از تعدادی از مداحان و سخنرانان هیئات مذهبی علاوه‌بر بازتاب تفکر و تبلور فرهنگ فاطمی، به بازخوانی آراء و اندیشه‌های شهید مطهری با محوریت فرهنگ فاطمی بپردازیم.

منبع: ایکنا (خبرگزاری بین‌المللی قرآن)

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.