۲۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۱
کد خبر: 945778

حضرت زهرا(س) الگویی کامل برای انسان معاصر

آیت‌الله عباس کعبی، عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری و عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم

سبک زندگی حضرت فاطمه زهرا(س) و ویژگی‌های برجسته اخلاقی و رفتاری ایشان، الگویی کامل برای انسان معاصر است.

سبک زندگی حضرت فاطمه زهرا(س) و ویژگی‌های برجسته اخلاقی و رفتاری ایشان، الگویی کامل برای انسان معاصر است. او به عنوان برترین زنان جهان «سیدة نساءالعالمین» از خلقت آدم تا پایان جهان است. آن بانوی مؤمنه با تهجد و پارسایی مثال‌زدنی، همیشه در کنار رسول‌الله(ص‌) و امیرالمؤمنین(ع) حاضر بود و کمک‌رسانی می‌کرد. پرستاری فاطمه(س) از پیامبر اکرم(ص) مصداق واقعی پرورش در مکتب اسلام است. او در 10سالگی برای پرستاری از زخمیان به میدان جنگ می‌رفت و بر زخم‌های فداکاران اسلام مرهم می‌گذاشت. در جنگ احد، رسول خدا(ص) به‌شدت زخمی شد و حضرت علی(ع) نیز جراحت برداشت و آن بانوی پرهیزکار به پرستاری از آن بزرگواران پرداخت.

حضرت فاطمه(س) در زندگی پیامبر(ص) دارای جایگاه خاصی بود و از محبوب‌ترین افراد نزد ایشان به شمار می‌آمد. از معروف‌ترین احادیث پیامبر(ص) درخصوص حضرت فاطمه(س) ابراز این محبت است. پیامبر(ص) می‌فرمود: «فاطمه پاره تن من است، هر که او را بیازارد مرا آزار داده و هر که مرا آزار دهد خدا را آزار داده است. هر که او را خوشحال کند مرا خوشنود ساخته و هر که مرا خوشنود کند خدا را خوشنود ساخته است».

در کنار محبت، فداکاری، حضور در میدان، بصیرت و عرفان، حضرت فاطمه زهرا(س) بانویی نمونه در همسرداری، تربیت فرزندان، برخورد با مردم و حضور در جامعه و فعالیت‌های اجتماعی است تا بتوانند با بهره‌گیری از این سیره و روش ایشان به منزلت حقیقی خود دست پیدا کنند. ساده‌زیستی و زهد، ایثار، دختر و مادر و همسری نمونه بودن و حجاب و عفاف و حضور اجتماعی و سیاسی حضرت برای همیشه تاریخ مثال‌زدنی است.

در فرهنگ فاطمی، برجسته‌ترین ویژگی دختر گرامی پیامبر(ص) نقش بسیار پررنگ ایشان در بصیرت‌افزایی و نهضت روشنگری و جهاد تبیین بر پایه فرهنگ اهل‌بیت(ع) و تلاش برای بیدارگری و بازسازی امت اسلام است.

صبر و قناعت حضرت زهرا(س) الگویی برای تمام زنان و مردان عالم است. آن بانوی اسلام با وجود تمام ابتلائات و سختی‌ها با حمد و سپاس الهی خطبه فدکیه را آغاز کرد و به امت اسلام آموخت مؤمن هرگز نباید از وادی صبر و شکر خارج شود.

مخاطبان حضرت زهرا(س) امت اسلامی و نخبگان جامعه اسلامی بود. ایشان هشدار می‌داد آسیب‌هایی مانند هوای نفس، خواسته‌های نفسانی، طمع‌ورزی‌ها و قدرت‌طلبی‌ها یا ناملایمات، آن‌ها را از حرکت در مسیر رسول‌الله(ص) که همان مسیر مجد و عظمت اسلام است، منحرف نکند.

باید در جامعه با احیای فاطمیه، بر اساس سیره حضرت زهرا(س) پیام ایمان، عمل صالح، فداکاری، وحدت، بیداری اسلامی، روشنگری، بصیرت‌افزایی، بازسازی امت اسلامی همین‌طور انسجام و همدلی را در جامعه زنده‌تر از همیشه کرده و از سیره آن حضرت(س) بیاموزیم.

در عین بازگویی خطبه‌های فدکیه، می‌توانیم آینده رو به رشد اسلام را بر پایه ایمان و امید ترسیم کرده و به همگان هشدار دهیم مبادا از مسیر ولایت منحرف شویم. پیام ولایتمداری در کنار پیام آینده‌نگری و تزریق ایمان و امید به جامعه با بهره‌مندی از شخصیت فاطمی در جامعه نیازمند به‌روزرسانی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.