علی همت محمودنژاد با تاکید بر ضرورت فرهنگسازی صحیح برای نحوه برخورد با افراد دارای معلولیت گفت: سرشت افراد معلول با همه انسانها یکی است و مثل همه افراد علاقهمند به تشکیل خانواده، داشتن فرزند و رشد و شکوفایی هستند و از این رو باید در جامعه برای افراد دارای معلولیت تبعیض مثبت قائل شویم.
وی با مطرح کردن این سوال که چرا در کشور قانون خارج از صف برای معلولان اجرا نمیشود گفت: این قانون در کشورهای دیگر اجرا میشود و افراد معلول در صف تاکسی، صف نانوایی و دکتر منتظر نمیمانند. اینکه فرد دارای معلولیت در صف منتظر بماند و بقیه نگاه کنند از مسائل فرهنگی ناشی میشود و فرهنگسازی در این مورد باید توسط مسئولان فرهنگی صورت گیرد. متاسفانه در مواردی شاهد این موضوع هستیم که فرد دارای معلولیت در مترو ایستاده است و سایر افراد روی صندلیهایی نشسته اند که برای معلولان تعریف شده است.
رئیس انجمن دفاع از حقوق معلولان با بیان اینکه باید در جامعه فرهنگسازی صورت گیرد، افزود: لازم است به جامعه تلنگر زده شود و تا در رابطه با معلولان از خواب بیدار شود.
محمودنژاد درباره این مسئله که برخی افراد و از جمله متکدیان برای فریب مردم تظاهر به داشتن معلولیت میکنند و این مسئله میتواند دیدگاه جامعه را نسبت به افراد معلول تغییر دهد، توضیح داد: قهرمانان ما در بازیهای پارآسیایی امسال ۱۴۳ مدال کسب کردند و همچنین یک داوطلب کنکور سراسری با وجود معلولیت رتبه ۲۵ رشته علوم انسانی را کسب کرده است، ما در بین افراد دارای معلولیت نخبگان بسیاری داریم و از طرفی هم ممکن است در جوامع مختلف عدهای به قصد فریب تظاهر به داشتن معلولیت کنند، اما نکته مهم درباره شناساندن معلولان این است که نخبگان علمی، هنری و ورزشی که از جامعه معلولان هستند، بتوانند در جامعه و رسانهها حضور داشته باشند.
وی ضمن اشاره به نقش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت میراث فرهنگی و گردشگری در مصوبه هیات وزیران در رابطه با افراد دارای معلولیت عنوان کرد: در حال حاضر رسانههای بسیاری وجود دارد و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید شرایط را برای حضور معلولان در رسانهها و نهادینه کردن فرهنگ در رابطه با دیدگاه جامعه نسبت به معلول فراهم کند.
کامران عاروان، مدیر عامل جامعه معلولان ایران نیز درباره فرهنگسازی جامعه در رابطه با افراد دارای معلولیت گفت: فرهنگ سازی جامعه در رابطه با افراد دارای معلولیت باید از کودکی انجام شود، باید از دوران مهد کودک و در مقاطع تحصیلی مختلف تعامل و نحوه برخورد صحیح با افرادی دارای معلولیت آموزش داده شود و این در حالی است که محتویات کتابهای درسی ما از نظر آموزش اینگونه مسائل با وجود اینکه در بین معلولان افراد موفق بسیاری داریم بسیار ضعیف عمل کرده است، باید در مورد قهرمانان بازیهای پارآسیایی و پارالمپیک که با وجود سختیها و محدودیتهای بسیار موفق به کسب مدال شدند محتوای درسی وجود داشته باشد.
نظر شما