دبیرکل بنیاد بین‌المللی تکریم ادیان و مذاهب گفت: مکتب هنر رضوی می‌تواند دیپلماسی فرهنگی کشور را تقویت کند.

مکتب هنر رضوی می‌تواند دیپلماسی فرهنگی کشور را تقویت کند

محمدمهدی مؤمنی‌ها در حاشیه برگزاری دومین کنگره بین‌المللی فرهنگ و هنر در تمدن اسلامی با محوریت «مکتب هنر رضوی» در جوار حرم مطهر حضرت رضا(ع) در گفت‌وگو با آستان نیوز اظهار کرد: در این کنگره مقاله‌ای با عنوان «مکتب هنر رضوی تقویت‌کننده دیپلماسی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران» ارائه کردم.  
وی ادامه داد: در این مقاله به بررسی ظرفیت بالای مکتب هنر رضوی پرداختم بدین معنا که با نگاه هنری به موضوعات مرتبط با حضرت رضا(ع) می‌توان در جهت تقویت و پیشبرد اهداف فرهنگی و دیپلماسی فرهنگی کشور حرکت کرد.
این مدرس دانشگاه افزود: در واقع اگر دیپلماسی فرهنگی کشور تقویت شود، به دیپلماسی سیاسی آن نیز کمک کرده و در سطح بین‌المللی می‌توانیم تأثیرگذار باشیم، اما متأسفانه در حال حاضر دیپلماسی فرهنگی فعالی نداریم.
وی ادامه داد: در حالی که برخی از کشورها که از نظر این ظرفیت از ما بسیار پایین‌تر هستند در این حوزه تلاش‌های بسیاری کردند و توانستند از طریق دیپلماسی فرهنگی، دیپلماسی سیاسی خود را به پیش ببرند. امیدوارم ما بتوانیم از ظرفیت مکتب هنر رضوی استفاده کرده و دیپلماسی فرهنگی کشور را ارتقا ببخشیم. 
 

لزوم برگزاری منظم کنگره
همچنین مؤمنی‌ها در خصوص برگزاری کنگره مکتب هنر رضوی بیان کرد: تاکنون بیشتر به بُعد مذهبی امام رضا(ع) دقت و توجه کرده بودیم و برگزاری اکثر جلسات و همایش‌ها در این حوزه بوده است. هنر رضوی با توجه به گنجینه بزرگی که در اختیار دارد در شاخه‌ها و رشته‌های مختلف هنری می‌تواند تولید محتوا و علم داشته باشد.
وی افزود: اگرچه برگزاری چنین کنگره‌هایی با حضور استادان دانشگاه‌ها می‌تواند بسیار تأثیرگذار باشد، اما این کنگره‌ها باید به صورت منظم و سالانه برگزار شوند تا این ارتباطات بیشتر شود و بتوان در حوزه‌های مختلف فرهنگی و هنری از این مکتب استفاده کرد. 
گفتنی است، دومین کنگره بین‌المللی فرهنگ و هنر در تمدن اسلامی با محوریت مکتب هنر رضوی به همت مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی و دانشگاه هنر با پنل‌های تخصصی در روزهای 22 و 23 آذر 1402 در مشهدمقدس برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.