انتخابات

درحالی در لایحه بودجه ۱۴۰۳ دولت به پیش بینی هزینه قریب به ۳ میلیارد دلاری برای واردات بنزین اشاره کرده است که در سال ۱۴۰۱ از صادرات بنزین حدود ۱ میلیارد دلار برای کشور ارزآوری داشتیم. به این ترتیب، شاهد تحمیل کسری بودجه ۲۰۰ همتی بر بودجه سال آتی هستیم.

بسته ترکیبی راهکارهای حل و فصل مشکل بنزین از  سرمایه گذاری در پالایشگاه ها تا واردات خودروهای برقی

طبق آمار وزارت نفت، میانگین مصرف بنزین از ابتدای سال تا اواخر شهریور معادل ۱۱۶ میلیون لیتر در روز بوده است. این رقم در مقایسه با میانگین مصرف مدت مشابه در سال گذشته ۱۳.۵ میلیون لیتر در روز افزایش یافته است.

شواهد حاکی از افزایش بی رویه مصرف بنزین در کشور است. به طوری که از مصرف ۷۰ میلیون لیتر در روز طی ده سال گذشته به مصرف روزانه بالای ۱۰۰ میلیون لیتر که گاهاً به ۱۴۰ میلیون لیتر هم می‌رسد، رسیده ایم.

درحالی در لایحه بودجه ۱۴۰۳ دولت به پیش بینی هزینه قریب به ۳ میلیارد دلاری برای واردات بنزین اشاره کرده است که در سال ۱۴۰۱ از صادرات بنزین حدود ۱ میلیارد دلار برای کشور ارزآوری داشتیم. به این ترتیب، شاهد تحمیل کسری بودجه ۲۰۰ همتی بر بودجه سال آتی هستیم.

به زعم کارشناسان، واردات بنزین عدم النفع بالای اقتصادی برای کشور دارد و به لحاظ امنیتی و سیاسی برایمان مشکل ساز می‌شود. از طرف دیگر، نمی توانیم تا بی نهایت تولید کنیم و همزمان افزایش مصرف هم داشته باشیم. آنان معتقدند لازم است به سرعت سیاست‌هایی را در راستای بهینه سازی مصرف بنزین، بهبود کیفیت خودروهای داخلی، اسقاط خودروهای فرسوده، گسترش ناوگان حمل و نقل کشور و افزایش ظرفیت تولید بنزین به اجرا بگذاریم.

به جای هزینه برای واردات بنزین در پالایشگاه ها سرمایه گذاری کنیم

نظرات آلبرت بغزیان را به عنوان یک کارشناس اقتصادی در خصوص لزوم حل و فصل مشکل ناترازی بنزین در ادامه می‌خوانید.

بغزیان در خصوص این موضوع که پیش بینی می‌شود در سال ۱۴۰۳ به ۳ میلیارد دلار هزینه برای واردات بنزین نیاز داشته باشیم، تصریح کرد: شواهد نشان می‌دهد که موضوع ناترازی بنزین در کشور در حال وخیم تر شدن است و اگر برایش چاره اندیشی اساسی نداشته باشیم، هر سال بر گستره مشکل افزوده می‌شود.

وی ادامه داد: ما ماده اولیه موردنیاز برای تولید بنزین را داریم و پالایشگاه هم در اختیار داریم. اما پالایشگاه‌هایمان مستهلک شده اند و نیاز به سرمایه گذاری دارند تا تجهیز و به روز شوند. بهتر است به جای هزینه برای واردات بنزین، در این زمینه سرمایه گذاری کنیم.

برای حل مشکل بنزین راحت ترین کار یعنی واردات در دستور کار است

این کارشناس اقتصادی توضیح داد: ناوگان حمل و نقل عمومی در کشور فرسوده هستند و با مصرف بالای بنزین به ایجاد مشکلات زیست محیطی و ناترازی بنزین در کشور منجر شده اند. نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی کشور باید با جدیت در دستور کار قرار بگیرد تا به کاهش مصرف بنزین در کشور برسیم.

بغزیان گفت: ترافیک بالایی را در کلان شهرها شاهد هستیم که بر افزایش میزان مصرف بنزین اثر گذاشته است. حل این مشکل نیز می‌تواند به کاهش مصرف بنزین در کشور کمک کند.

این کارشناس اقتصادی توضیح داد: لازم است به تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی کشور مبادرت کنیم. به نحوی که انگیزه لازم برای مردم در راستای استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی به وجود بیاید.

لزوم بهبود کیفیت موتورخودروهای تولیدی و واردات خودروهای برقی

بغزیان گفت: راهکارهایی که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم باید به صورت یکپارچه و در قالب یک بسته ترکیبی به اجرا گذاشته شود. متاسفانه برنامه جامعی در راستای حل و فصل مشکل بنزین در کشور شاهد نیستیم. راحت ترین کار که واردات بنزین است، در دستور کار قرار دارد. غافل از اینکه، این روش راهکار اساسی نیست و مشکل ناترازی همچنان ادامه خواهد داشت و بر شدتش افزوده می‌شود.

این اقتصاددان تصریح کرد: مصرف بالای بنزین در خودروها مسئله مهمی است و به ناترازی بنزین دامن می‌زند. این موضوع قابل حل است و تکنولوژی ای است که باید بهبود پیدا کند و می‌توانیم در این بخش سرمایه گذاری کنیم. اصلاحات اساسی در صنعت خودرو، از طریق بهبود کیفیت موتور خودروهای تولیدی، دوگانه سوز کردن خودروهای فعال در صنعت حمل و نقل کشور و واردات خودروهای برقی در حل مشکل ناترازی بنزین در کشور و جلوگیری از تشدید واردات بنزین موثر است

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.