عضو هیئت علمی اقتصاد دانشگاه سمنان: مالیات بر ارزش افزوده از نوع مالیات های قابل تحقق و سهل الوصول است اما بار اقتصادی شدیدی را بر اقشار ضعیف و متوسط تحمیل می کند. در شرایط فعلی، جامعه توان لازم را برای تحمل این بار اضافی ندارد .

جامعه توان تحمل بار اضافی ناشی از افزایش مالیات بر ارزش افزوده را ندارد

پیشنهاد اصلاح بند (پ) ماده (۲۷) لایحه برنامه مبنی بر افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده در مجلس دستور کار قرار گرفت. با وجود موافقت نماینده دولت و نماینده کمیسیون تلفیق به تصویب نمایندگان نرسید تا پیشنهاد حذف آن مطرح شود.

به زعم بسیاری از نمایندگان مجلس، کارشناسان و مسئولان، مجلسی ها به درستی با پیشنهاد دولت مبنی بر افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده مخالفت کردند. زیرا این امر به معنی افزایش فشار مالیاتی بر اقشار ضعیف و متوسط جامعه است که با سیاست های اعلامی دولت مبنی بر مالیات ستانی از مودیان بزرگ و پردرآمد منافات دارد.

حسینعلی حاجی دلیگانی پیشنهاد حذف بند (پ) را مطرح و خاطرنشان کرد: در سیاست‌هایی که رهبر معظم انقلاب برای تصویب و تدوین برنامه هفتم تصویب کردند، در بند (۲) آمده که نرخ تورم در طول برنامه تک رقمی شود. اگر یک درصد مالیات بر ارزش افزوده اضافه کردیم، تاثیرات آن تا کجا خواهد بود.

یک نماینده ی دیگر نیز در مخالفت با افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده گفت: دغدغه امروز و اصلی مردم برای گرانی مایحتاج خود نظیر گوشت و لبنیات است و قطعا با گران شدن هر کالایی و گران شدن آب و برق و گاز مخالفیم و طبق قانون باید به جایی برسیم که شکاف طبقاتی ایجاد نشود.

نظرات رحمان سعادت، عضو هیئت علمی اقتصاد دانشگاه سمنان را در خصوص افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده جویا شدیم که در ادامه می خوانید.

سعادت در خصوص پیشنهاد دولت مبنی بر افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده تصریح کرد: از نظر بنده، مالیات یکی از راه های کسب درآمد دولت است و باید به نحو عادلانه ای اخذ شود و در راستای اداره ی کشور به کار بیفتد.

وی ادامه داد: اما دولت در سیاست های مالیاتی اش باید ملاحظاتی را به صورت جدی مدنظر داشته باشد. دولت، سازمان برنامه و بودجه و سازمان مالیات کل کشور نمی توانند به وضعیت اقتصادی کشور بی تفاوت باشند و بدون توجه به این موضوع سیاست گذاری کنند.

عضو هیئت علمی اقتصاد دانشگاه سمنان خاطرنشان کرد: افزایش مالیات بر ارزش افزوده زمانی باید در دستور کار قرار بگیرد که شاهد رونق اقتصادی باشیم و بر مردم فشار مضاعفی وارد نشود. 

سعادت گفت: فعلاً شرایط لازم را برای افزایش مالیات بر ارزش افزوده نداریم و دولت باید با احتیاط در این زمینه سیاست گذاری کند. مجلسی ها به درستی پیشنهاد دولت را در افزایش مالیات های مستقیم رد کردند. 

وی ادامه داد: در هر سیاست گذاری ای باید فاکتورهای زمانی و مکانی را مدنظر قرار دهیم. افزایش مالیات بر ارزش افزوده به کاهش قدرت خرید مردم منجر می شود و این به معنای کم شدن میزان مصرف است. طبیعتاً، کاهش مصرف به ضرر تولیدکنندگان است و زمینه را برای صدمه به تولید و افزایش بیکاری فراهم می کند. 

عضو هیئت علمی اقتصاد دانشگاه سمنان خاطرنشان کرد: مالیات بر ارزش افزوده در نهایت بار اقتصادی مضاعفی را روی دوش مصرف کنندگان می گذارد. در حال حاضر، به اندازه ی کافی قیمت ها بالاست و مردم در تأمین نیازهای اساسی شان با مشکل مواجه هستند. در این شرایط، افزایش مالیات بر ارزش افزوده منطقی نیست. 

سعادت گفت: مالیات بر ارزش افزوده از نوع مالیات های قابل تحقق و سهل الوصول است اما بار اقتصادی شدیدی را بر اقشار ضعیف و متوسط تحمیل می کند. در شرایط فعلی، جامعه توان لازم را برای تحمل این بار اضافی ندارد و افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده اقدام درستی نیست.

وی ادامه داد: بهتر است دولت بر کنترل تورم متمرکز شود. طی سال های گذشته دولت اقداماتی را در راستای اصلاح نظام مالیاتی کشور در راستای مقابله با فرار مالیاتی و کشف مودیان جدید سامان داد که نتایجی هم به دنبال داشت. توانستیم با استفاده از سامانه مودیان امور مالیاتی را به صورت نسبی سامان دهیم. بهتر است، دولت از اعمال فشار مالیاتی بیشتر بر جامعه خودداری کند تا شاهد نتایج منفی در این زمینه نباشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.