رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت حتی اگر تمام بودجه و اعتبار ات قانون هوای پاک تامین شود باز هم ۱۰ سال زمان نیاز است تا مشکل آلودگی هوا که ناشی از انباشت کارهای انجام نشده دولتاهی قبل است برطرف شود.

حداقل ۱۰ سال زمان نیاز است تا بحران آلودگی هوای کلان‌شهرها حل شود

علی سلاجقه در پاسخ به سوال خبرنگار قدس آنلاین  درباره ارزیابی این سازمان از عملکرد دستگاه‌های اجرایی دولت در قانون هوای پاک و تشدید این بحران در هفته‌های اخیر، گفت: اگر دولت تمام اعتبارات خودش را بگذارد تا آلاینده‌های جوی کاهش پیدا کند واقعا این اتفاق نخواهد افتاد  زیرا در یک بازه زمانی کوتاه  نمی‌توان کار موثری انجام داد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با تأکید بر اینکه وضعت موجود ناشی از  انباشت چندین دهه‌ای کارهای انجام نشده است که دولت سیزدهم میراث دار آن به شمار می‌رود، گفت: رویکردهای این دولت تماما در جهت اجرا و تحقق قانون هوای پاک است و اگر با همین فرمان جلو برویم ده سال آینده تهران و اصفهان و مشهد و دیگر شهرهای بزرگ با این وضعیت آلودگی هوا روبرو نخواهند بود.

وی با بیان اینکه قوانین متعددی در سالهای گذشته معطل و اجرا نشده باقی مانده مثل قانون حمل و نقل مربوط به سال ۸۶، قوانین مربوط به سوخت و امثالهم که معطل مانده اند تا رسیدیم به سال ۹۶  که قانون هوای پاک ابلاغ شد، اضافه کرد: ما در این دولت دوره ما همان ابتدا  عملکرد دستگاه‌ها را ارزیابی کردیم که کدام به تکالیف خود در این قانون عمل کرده اند و کدام ها نه و تا چه میزان و گزارش آن به دولت ارائه شد.

وی افزود: یکی از مسائل اصلی و مؤثر از رده خارج کردن خودروهای فرسوده است که وزارت صمت باید این ماموریت را انجام دهد، دیگری موضوع کیفیت سوخت  خودورها است که وزارت نفت مسئولیت داردیا یادرم وضوع برقی کردن خودروها شهرداری و وزارت کشور به خوبی رورود پیدا کرده‌اند  و خوشبختانه رویکردها انجام این تکالیف است.  

سلاجقه خاطرنشان کرد: خوشبختانه کیفی سازی تولیدات نه پالایشگاه در دست اجرا است و اعتبارات بالایی به آن اختصاص یافته اما نباید انتظار داشت ظرف یکی دو سال اتفاق مهمی بیفتد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به آخرین جلسه مسئولان این سازمان با وزارت کشور و دستگاه های مسئول در زمینه قانون هوای پاگ، گفت: ما گزارشی را به دولت دادیم که دستگاه هایی در این زمینه قصور داشته‌اند و عملکرد  دستگاه ها را کمی و کیفی ارائه دادیم و در دولت تعیین  تکلیف صورت گرفت و اعتبارات معین شد و دستگاه ها موظف شدند این عقب ماندگی و قصورها را جبلران کنند.  

وی درباره انتقاد از کیفیت سوخت و استفاده از بنزین پتروشیمی هم گفت: اصلا بنزین پتروشیمی وجود ندارد. مازوت هم یک از انواع سوخت است که در کشور استفاده می‌شود که در دنیا هم استفاده می‌شود. ما وقتی نتوانیم سوخت مناسب را تأمین کنیم، وزارت نفت برای تامین سوخت نیروگاه‌ها به سمت سوخت‌های جایگرین می رود اینجا که نمی‌توان نیروگاه و پالایشگاه را تعطیل کند. بنزین پتروشیمی شاید در وزارت نفت تولید شود ولی مصرف نمی‌شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.