داده‌ها و آمارهای رسمی نشان می‌دهد سال 2023 بیش از ۴۲ هزار آمریکایی در پی خشونت‌های ناشی از استفاده از سلاح کشته شده اند. ۱۶۰۰ تن از آنها کودک و نوجوان بودند.

مردم آمریکا قربانی لابی زر و زور / سال 2023، بیش از ۴۲ هزار آمریکایی در درگیری‌های مسلحانه کشته شدند

در واپسین روزهای سال جاری میلادی، داده‌های ارائه شده توسط پایگاه «آرشیو خشونت های مسلحانه» (GVA)، عمق فاجعه استفاده از سلاح های گرم در ایالات متحده را نشان داد. طبق آخرین گزارش وبسایت مذکور که بصورت تخصصی در زمینه تجزیه و تحلیل آمارهای مربوط به تیراندازی های مسلحانه در ایالات متحده تمرکز دارد، 330000 تیراندازی طی نه سال در این کشور به ثبت رسیده است.

کریسمس با طعم خون

داده‌ها و آمارهای رسمی نشان می‌دهد سال 2023 بیش از ۴۲ هزار آمریکایی در پی خشونت‌های ناشی از استفاده از سلاح کشته شده اند. ۱۶۰۰ تن از آنها کودک و نوجوان بودند. به گزارش این پایگاه اطلاع رسانی، که روز 27 دسامبر منتشر شده، بیشتر این مرگ‌ها، یعنی ۲۳ هزار و ۷۶۰ نفر در نتیجه خودکشی با اسلحه رخ داده و ۱۸ هزار و ۵۰۷ نفر نیز بر اثر تیراندازی‌های غیرعمد، قتل و دفاع از خود کشته شده‌اند. این آمار حاکی است که در ایالات متحده روزانه تقریبا ۱۱۸ نفر به دلیل خشونت‌های مسلحانه جان خود را از دست داده‌اند. همچنین ۳۵ هزار و ۷۳۷ تن نیز در این تیراندازی‌ها زخمی شده‌اند.

همچنین بیش از ۶۵۰ مورد تیراندازی گروهی در سال ۲۰۲۳ در آمریکا ثبت شده است. آرشیو خشونت‌های مسلحانه از سال ۲۰۱۴ آمار خود را منتشر کرده و این چهارمین سال متوالی است که بیش از ۶۰۰ مورد تیراندازی گروهی را ثبت می‌کند. تیراندازی یا کشتار دسته جمعی به عنوان اتفاقی تعریف می‌شود که در آن چهار نفر یا بیشتر، بدون احتساب مهاجم کشته شوند. همچنین سال جاری ۴۰ قتل دسته‌جمعی، ۱۱۶۱ مورد استفاده از اسلحه هنگام دفاع از خود و ۱۵۴۳ تیراندازی غیرعمدی در ایالت‌های مختلف آمریکا رخ داده است.

تعداد کل مرگ و میرهای ناشی استفاده از اسلحه

42,371

تیراندازی‌های غیرعمدی، قتل مسلحانه و یا در حین دفاع از خود با سلاح

18,545

خودکشی با سلاح

23826

مجموع زخمی ها

35833

تیراندازی دسته جمعی

650

قتل دسته جمعی

40

تعداد کودکان

292 کشته و 631 زخمی

تعداد نوجوانان (12 تا 17 سال)

1362 کشته و 3822 زخمی

سال جاری بیش از ۱۶۰۰ کودک و نوجوان بین سن‌های ۰ تا ۱۷ سال در خشونت‌ها و درگیری‌های مسلحانه کشته شدند و ۴۴۴۴ تن دیگر نیز زخمی شدند. آن‌گونه که در این گزارش آمده همچنین دست‌کم ۴۶ مأمور اجرای قانون نیز در درگیری‌های مسلحانه در مناطق مختلف آمریکا کشته شدند و ۱۴۱۲ مظنون نیز با شلیک مسلحانه نیروهای پلیس کشته شدند.

سازمان آرشیو خشونت‌های مسلحانه آمار خود را بر اساس گزارش‌ها و آمار پلیس، رسانه‌ها و منابع دولتی تهیه کرده است.

در ادامه گزارش آماری مقایسه ای نسبت به هفت سال گذشته با شاخص های (به ترتیب)؛ کل مرگ ناشی از تیراندازی‌های غیرعمدی، قتل مسلحانه و یا در حین دفاع از خود با سلاح،  خودکشی با اسلحه، مجموع زخمی ها، تعداد کودکان، نوجوانان، تیراندازی دسته جمعی، مرگ در اثر قتل یا دفاع یا حادثه، حین دفاع از خود و تیراندازی های غیر عمد نیز آمده است.

مردم آمریکا قربانی لابی زر و زور / سال 2023، بیش از ۴۲ هزار آمریکایی در درگیری‌های مسلحانه کشته شدند

مردم آمریکا قربانی لابی زر و زور

آزادی حمل اسلحه و گسترش خشونت‌های مسلحانه در شهرهای مختلف آمریکا تبدیل به یک بحران جدی برای دولت «جوبایدن» شد. رئیس جمهوری آمریکا چندی پیش در یک سخنرانی رسماً اعتراف کرد که این وضعیت آرامش را از ملت سلب کرده است. بایدن شهریورماه گذشته در یک سخنرانی در دانشگاه «ویلکس» در ایالت «پنسیلوانیا» با اشاره به این مسئله گفت: «بسیاری از خانواده‌ها آرامش ندارند. اخبار را نگاه می‌کنند و می‌بینند که تقریباً هر شب کودکان در مدارس و در خیابان‌ها به ضرب گلوله کشته می‌شوند. ما در کشوری که غرق در سلاح‌های جنگی است زندگی می‌کنیم؛ سلاح‌هایی که برای شکار ساخته نشده‌اند بلکه برای کشتن دشمن طراحی شده‌اند. به خاطر خدا بگویید منطق وجود این همه سلاح در خارج از منطقه جنگی چیست؟»

وی بیانیه‌ای در چهارم ژوئیه نیز از موج تیراندازی‌های در کشورش ابراز تاسف کرد. بایدن درخواست خود برای اصلاحات «معنادار و عقلانی» در کنترل اسلحه از جمله ممنوعیت مجدد سلاح‌های تهاجمی و پایان دادن به مصونیت تولیدکنندگان اسلحه از پاسخگویی را تکرار کرد.

بر اساس گزارش‌ها کودکان آمریکایی از قربانیان اصلی تشدید خشونت‌های مسلحانه در این کشور هستند. مقامات دولتی و ایالتی با تصویب قوانین کنترل سلاح سعی در محدود کردن استفاده از سلاح دارند. اما به گفته فعالان این تلاش‌ها با موانعی روبه‌رو است. با وجود نبود اقدام مناسب از سوی هر دو حزب در کنگره آمریکا قانون گذاران مجالس ایالتی برای پاسخ به خشم عمومی به دنبال وقوع تیراندازی‌های بزرگ دست به کار شدند تا قوانین سختگیرانه محدودکننده استفاده از سلاح وضع کنند. برای نمونه دموکرات‌ها در ویرجینیا پیش‌نویس قانون کنترل سلاح را به تصویب رساندند، اما همه این تلاش‌ها با دستور سال گذشته دادگاه عالی آمریکا مبنی بر اینکه تنها قوانین کنترل سلاحی که با سنت‌های تاریخی آمریکا درخصوص قوانین مربوط به سلاح سازگار باشد اجرایی می‌شود بی‌اثر شد.

نتایج نظرسنجی موسسه افکارسنجی پیو هم نشان می‌دهد که افزایش خشونت مسلحانه در آمریکا، شهروندان این کشور را به خرید و مالکیت سلاح ترغیب کرده، به نحوی که ۷۲ درصد از مردم به دلیل نگرانی از امنیت و به منظور محافظت از خود اسلحه داشته یا قصد خرید آن را دارند. در پایان این گزارش آمده است: «انتظارات بر این است که تیراندازی‌های بزرگ در سال ۲۰۲4 و همچنین خشم عمومی نسبت به آن نیز ادامه داشته باشد و این بدین معنی است که قوانین کنترل سلاح در آمریکا همچنان بی‌اثر باقی خواهد ماند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.