گزارش کمیسیونهای چهارگانه جامعه مدرسین و علمای بلاد در نوبت صبح اجلاسیه که هم اکنون در سالن همایشهای مدرسه علمیه امام کاظم (ع) در حال برگزاری است، به صورت تصویری تشریح و ارائه شد.
مشروح گزارشات کمیسیون های تخصصی سیزدهمین اجلاسیه سراسری جامعه مدرسین و علمای بلاد بدین شرح است:
کمیسیون اقتضائات و تحولات جامعه و بین الملل در امر تبلیغ
- شکلگیری دنیای چند قطبی و ظهور قدرتهای جدید سیاسی به ویژه افول تمدن غرب، آمریکا و قدرت دنیای اسلام
- افزایش رقابتهای راهبردی در عرصههای جدید علمی، فناوری، سرمایهای و تجاری
- رشد مهاجرت و جابهجاییهای جمعیتی در سطح منطقهای و بینالملل
- انقلابهای جدید فناوری و صنعتی، فنآوری رباتیک، اینترنت اشیا، ارتقای هوش مصنوعی و کاهش سهم انسان در مناسبات
- توسعه جنگ فرهنگی و تضعیف خردهفرهنگها
- گسترش آموزشهای کوتاهمدت و مهارتی در سیستم آموزشی جهان بهجای برنامههای بلندمدت سابق
- گسترش رسانههای جمعی و فضای مجازی
- شناخت جنگ ترکیبی دشمن و آرایش تبلیغ تهاجمی علیه آن
- عدم غفلت از موفقیتهای بزرگ تبلیغی و آسیبشناسی کامل فعالیتهای گذشته
- بررسی جایگاه تبیین و تبلیغ دین و ارتباط و اثرگذاری آن در دینداری جامعه
فرصتها:
- عملیات پر افتخار طوفان الاقصی و بیآبرویی دموکراسی در غرب
- بازگشت بشر به معنویت، منجی گرایی، رشد رویکردهای ادیانی
- کاهش اعتماد به علم، تکنولوژی، مکاتب بشری، علوم انسانی اجتماعی و تمدن مادی
- تبدیل فرهنگ غنی مقاومت به نمادسازی و الگوسازی پسندیده، مبتنی بر باورهای اسلامی در داخل و خارج از کشور خصوصاً برای قشر نوجوان و جوان
- ناکارآمدی نظام سکولار و ایجاد موج بیداری وجدانها در بدنه عمومی و نخبگانی کشورهای غربی
- موج جدید علاقهمندی جهانیان برای آشنایی با قرآن کریم
- پایبندی کلان جامعه به اصول و ارزشهای اسلامی انقلابی
- اعتماد به تأثیر سیاستهای کلان نظام جمهوری اسلامی ایران در سطح جامعه و بینالملل
- حضور چشمگیر مردم در مراسمهای مهم که جنبههای داخلی و خارجی دارد خصوصاً حمایت از ملت غزه
- اتکاء به منابع قرآن و اهلبیت علیهمالسلام
- حمایت نظام جمهوری اسلامی از مکتب تشیع و ترویج جهانبینی توحیدی
چالشها:
- تلاش دشمنان در تغییر فرهنگ و سبک زندگی اسلامی
- ظهور و بروز فرقههای انحرافی و تلاشها برای اباحه گری در سطح جامعه
- عدم تمرکز و سیاستگذاری واحد در امر تبلیغات دینی در داخل و خارج از کشور
- رشد بیرویه شهرنشینی
- جنگ نرم دشمنان و تضعیف خانواده، رشد ناهنجاریهای اخلاقی، تشدید تنهایی و روی آوردن افراطی بشر به فضای مجازی
- عدمحمایت لازم از فعالیتهای تبلیغی و فرهنگی
- عدم بهرهمندی از توان بالای جامعه در مسیر اعتلای فرهنگ و معنویت
- ضعف دیپلماسی فرهنگی
- عدم تدوین برنامه جامع مهندسی تبلیغ بینالملل
- نبود سازوکار متناسبسازی معارف اهلبیت علیهمالسلام با نیازها و ذائقههای بینالملل
- ضعف معرفتی در دشمنشناسی و راههای نفوذ آن در بین جامعه ایمانی
راهکارها و پیشنهادها:
- رصد و آیندهپژوهی کلان روندهای تبلیغی و فرهنگی در عرصههای بینالملل و ملی و تدوین نظام مسائل دینی
- ایجاد مرکز جامع تصمیمگیری تبلیغی
- اقدام ویژه نسبت به ترجمه متون دینی و حوزوی و تولید محتوای تبلیغی دینی بینالملل
- بهرهگیری از هوش مصنوعی در تبلیغ بینالملل و طراحی سامانه پاسخگویی هوشمند به سؤالات و شبهات دینی بینالمللی
- آموزش زبانها و مهارتهای بینالمللی به نخبگان و اساتید سطوح عالی حوزه
- محوریت پیدا کردن حوزههای علمیه در تبلیغ بینالملل و اعزام مبلغ بهصورت کوتاهمدت و بلندمدت
- شبکهسازی در فضای تبلیغ مجازی، رسانهای و شبکههای اجتماعی بینالمللی
- لزوم همکاری حوزه علمیه با صداوسیما برای پوشش محتوایی معارف اسلامی در قالبهای متنوع، نظیر فیلمسازی و …
- نگاه ویژه در تبلیغ به بعضی از کشورهای خاص که ظرفیتهای تبلیغی و فرهنگی ویژهای دارند نظیر کشورهای شمال آفریقا
- تشکیل کارگروه ویژه نسبت به مهدویت و منجی گرایی، همگرایی نهادهای مهدوی برای برنامهریزی جهانی
- حضور نمایندهای از حوزه علمیه در شورای عالی فضای مجازی و تأثیر در تصمیمگیریهای کلان
- شناسایی جریانهای طرفدار نظام اسلامی و استفاده از ظرفیتهای آنان در تبلیغ
- گسترش خدمات اجتماعی در رویکردهای تبلیغی جهت تأثیرگذاری بیشتر
- اولویت حوزه علمیه در تبلیغ، به سمت هدایت و راهبری مسئله تبلیغ باشد تا اعزام مبلغ
- برنامهریزی برای ارزیابی و استعدادیابی مبلغین برای بهرهوری بیشتر از آنان
- هدفگذاری تبلیغ و ارائه سیاستهای کلان تبلیغی
- بهروزرسانی شیوههای تبلیغی و استفاده حداکثری از امکانات و ابزار (در روشهای تبلیغ سنتی و نوین)
- ضرورت در اولویت قرار گرفتن تهذیب نفس و کار جهاد در امر تبلیغ
- تأسیس نمایندگی ولیفقیه در آموزشوپرورش
- انتخاب مدیران کارآمد و جهادی و پشتیبانی صحیح از آنان
- ارتباط مؤثر با نهادهای فعال در عرصه تبلیغ بینالملل
- برنامهریزی جهت تربیت مبلغ جامع برای خارج از کشور
- تقویت انگیزههای تبلیغی در طلاب جوان در ابعاد مختلف
- تأکید بر استفاده از قالب هنر در امر ترویج دین خصوصاً در فضای بینالملل
- ترویج عقلانیت و معنویت، عزت و آزادگی، رحمت و رأفت انسانی در جامعه بینالملل
*
کمیسیون انتخابات (فرصتها، تهدیدها و راهکارههای مشارکت حداکثری مردم)
با عنایت به اینکه انتخابات یکی از جلوههای نمایش اقتدار مردمی و حضور ملت در تعیین و ترسیم آینده کشور میباشد همیشه آماج حملات دشمنان با انواع دسیسهها بوده است.
حوزههای علمیه به عنوان نزدیکترین و همراهترین قشر جامعه با مردم، ضمن ایفای نقش مؤثر و بیبدیل خود در حضور حداکثری مردم در انتخابات و انتخاب اصلح، میتواند توطئه دشمنان را به فضل الهی خنثی کند.
اعضای محترم کمسیون انتخابات، راهکارهایی را برای ایفای نقش روحانیت در دو محور ذیل داشتند:
الف) توجه به اهم موانع حضور حداکثری مردم در انتخابات، به شرح ذیل میباشد:
- تبلیغات سوء دشمنان و شبهه پراکنی مستمر، متنوع و گسترده با انواع ابزارها و شیوههای تبلیغاتی
- بزرگنمایی برخی از تخلفات و مفاسد در دستگاهها و عدم اطلاعرسانی بهموقع و صحیح در خصوص آنها
- عدم اطلاعرسانی بهموقع، شفاف و مناسب از اقدامات فساد ستیز و اعمال مجازاتهای صورت گرفته توسط دستگاه قضایی
- عدم اطلاعرسانی مناسب و گسترده از اقدامات و خدمات دستگاههای مختلف کشور
- وضعیت معیشتی مردم و تبلیغات گسترده دشمن
- عدم پاسخگویی بهموقع و متناسب به شبهات با توجه به گستره آنها
ب) راهکارها
- شناسایی راهکارهای ایجاد انگیزه لازم در بین مردم برای شرکت حداکثری در انتخابات
- تبیین هوشمندانه از حساسیت جایگاه مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی
- شناسایی شبهات انتخاباتی و پاسخگویی سریع و به هنگام
- ساماندهی و شبکهسازی از نیروهای توانمند جهت کنشگری در انتخابات
- توجه به ظرفیتهای تشکیلاتی و سازمانی روحانیت در عین توجه و استفاده از ظرفیتهای فردی
- ایجاد یک قرارگاه انتخاباتی حوزوی در قم و حسب اقتضاء در مراکز استانی
- تبیین اقدامات و خدمات صورت گرفته توسط دولت و امیدآفرینی در بین مردم نسبت به آینده
- توصیه اکید به دستگاههای اجرایی مبنی برخورداری از هرگونه اقدامی که منتهی به تضییق معیشت مردم میشود.
- دانشافزایی و مهارت افزایی مبلغان و روحانیون فعال در عرصه تبلیغ
- حرکت جهشی و اقدام جهادی در تولید محتواهای مناسب برای فضای مجازی و انتشار آنها
- توجه به ظرفیتهای اصناف و اقشار مختلف و تعامل هوشمندانه مبلغان با آنها در راستای مشارکت حداکثری
- استفاده از ظرفیت روحانیون شاغل در سازمانها
- حضور گسترده و جهادی روحانیون به ویژه مبلغان در مناطق مختلف و استفاده از همه فرصتها و ابزارهای تبلیغی
*
کمیسیون آسیب شناسی در ابعاد مختلف فرهنگی و تبلیغی کشور
الف) آسیبهای فرهنگی
- عدم وجود نقشه راه جامع در برنامهریزی دستگاههای مختلف فرهنگی
- عدم باور جدی به جنگ فرهنگی
- غفلت جدی نسبت به جنگ شناختی
- ضعف اراده و یأس و ناامیدی در میدان جهاد فرهنگی
- عدم تربیت نیروهای انسانی معتقد، متدین و کارآمد
- کمبود نرمافزارهای لازم در فضای فرهنگی
- عدم برنامهریزی جامع و بهروز
- عدم هماهنگی در مدیریت فرهنگی کشور
- عدم اراده جدی در اولویت قرار دادن فرهنگ
- اداری شدن مدیران فرهنگی، تبلیغی و نهادهای تأثیرگذار
- نوسان در انگیزه معنوی و الهی در بین مؤثرین عرصه فرهنگ
- اشرافی گری برخی افراد جامعه
- کمتوجهی به مقوله تعلیم و تربیت
- عدم توجه جدی به نوجوانان و جوانان
- احساس تناقض از برنامههای فرهنگی مانند جشنواره فیلم فجر
- عدم معرفی مناسب الگوهای تمدن اسلامی و چالش الگوسازی نادرست
- فقدان پیوست هویتی و فرهنگی در فرایندهای مبتنی بر توسعه
ب) آسیبهای تبلیغی
- ضعف سواد رسانهای
- کمتوجهی نسبت به تبلیغ چهره به چهره
- عدم اختصاص بودجه مناسب برای امر تبلیغ
- عدم توجه به استعدادیابی و توانمندسازی مبلغان
- عدم تدوین مناسب نظام آموزشی، پژوهشی و تربیت تبلیغ محور
- عدم حضور علما در بین استانها و شهرستانها و ماندگاری علما در قم
- از دست دادن برخی فرصتهای تبلیغی مانند مجالس ختم
- عدم توجه به بسترهای جدید تبلیغی مثل حوزه گردشگری
- کمرنگ شدن روضههای خانگی و جلسات قرآنی خانوادگی و خانگی
- عدم متولی خاص برای امر مسجد که زمینه دخالتهای بیاثر در امر مسجد را به دنبال دارد
- بیتوجهی به ایجاد منابع مالی برای امر تبلیغ
- عدم نظارت بر مبلغین از منظر آسیب مبلغ و همچنین تشویق مبلغ
ج) راهکارها
- ایجاد مرکز جامع تبلیغی در کشور
- پیگیری اجرایی شدن سند تحول در آموزشوپرورش
- تشکیل ستاد بحران نسبت به موضوع مهم رسانه و فضای مجازی
- تمرکز نهادهای تبلیغی بر تبلیغ و پرهیز از کارهای حاشیهای
- توسعه امر تبلیغ در بین همه اقشار
- فعال¬تر شدن مساجد کشور در ابعاد مختلف فرهنگی، اجتماعی و سیاسی
- تقویت و نظارت بهتر بر هیئآت و مراکز فرهنگی مذهبی
- شبکهسازی فعالیتهای فرهنگی کشور و جلوگیری از موازی کاری
- نگاه اولویتی به مقوله فرهنگ در بین قانونگذاران و مجریان
- لزوم پیوست فرهنگی در کلیه برنامهها
- لزوم رعایت تخصص در انتصابات و مناصب فرهنگی
- ترویج شاخصهای فرهنگی دینی جامعه
- تقویت فرهنگ جهاد، ایثار، انفاق، نظم، کار و تلاش، مصرف، قناعت، حجاب و عفاف و غیره
- معرفی الگوهای موفق در ابعاد فرهنگی خانواده
- احیا و تقویت فرهنگ مسجد محوری
- پشتیبانی سازمانی از تبلیغ و مبلغ
- پیشبینی ضمانتهای اجرایی و پیگیری آنها
- توجه به کمیت و تنوع محصولات فرهنگی
- آموزش و تربیت مبلغ متخصص بر اساس نیازها و ضرورتها
- تقویت ارتباط حوزه با مسجد و مدرسه و خانواده
- تقویت ارتباط صمیمی روحانیت با مردم
- رصد میدانی شبهات و ارائه پاسخ مناسب بر اساس نیاز مخاطب
- توجه ویژه به تولید محتوای مناسب در فضای مجازی
- توجه به نقش حوزه در زنجیره سیاستگذاریها و ارتباطات دستگاههای فرهنگی
- توجه به نحوه فعالیت صداوسیما
- استفاده از شبکه روحانیت در محلات و شهرها و استانها و آسیبشناسی حضور روحانیت در دیگر نهادها
- تأکید بر تهیه و تقویت محتواهای فرهنگی منسجم و به هنگام و شبکه توزیع محصولات فرهنگی
- تأکید بر تربیت نیروهای مهذب، فاضل و کارآمد
- تأکید بر تأسیس مرکز سنجش و پذیرش بهطور مستمر و در طول سال
- توجه و تأکید بر تهیه بازیهای رایانهای سالم
- محوریت بخشی در امر تبلیغ به فرمایشات مقام معظم رهبری
- تأکید بر مردمداری مبلغان و مخاطب شناسی
*
کمیسیون تولید محتوا، شیوه ها و ابزارهای تبلیغی
۱) محور تولید محتوا
- پژوهش محوری و اندیشه سازی در تولید محتوا
- تدوین چشمانداز محتواهای تبلیغی
- اولویتسنجی در موضوعات تبلیغی
- مدیریت و روزآمد کردن موضوعات و محتواها با توجه به ذائقه و ادبیات روز جامعه
- محوریت قرآن و عترت در تأمین محتواهای فرهنگی و دینی
- استفاده از روشهای جدید و نوآوریها در تولید محتوا
- تولید محتواهای توصیفی در قالبهای هنری با ابزار جدید و ملاحظه ضرورتها و مقتضیات
- تأمین محتوا جهت مقابله با بنیانهای فاسد غرب
- غنیسازی فضای مجازی به لحاظ محتوا در زمینههایی مانند بازیهای رایانهای
- رصد دقیق محورهای محتوایی که در تعارض با تفکر و فرهنگ اسلامی و انقلابی است
- بهروزرسانی محتواهای پاسخگویی به سؤالات جوانان از طرف نهادهای مسئول در حوزه و دانشگاهها
- استفاده از محتواهای تبلیغی موفق در تولید محتوا
- اولویت دادن به تهیه محتواهای زیر بنائی
- ترویج فعالیتها و طرحهای معطوف به تولید محتوا توسط مراکز حوزوی
- توجه اساسی به ویژگیهای زمانه و مخاطب و تنظیم محتوا بر اساس مدیریت نیازهای واقعی که در مسیر تعالی و فطرت الهی جامعه است
- تأمین محتوا برای مخاطب و مبلغ بهصورت مستقل
۲) شیوههای تبلیغ
- بررسی و تبیین روشهای نوین تبلیغی
- توجه به سلیقههای متفاوت و اتخاذ روش متناسب با سلایق
- توجه به محبت و مهرورزی در امور تبلیغی و تکریم آحاد جامعه
- اهتمام جدی به پدیده هجرت تبلیغی در فضاهای متناسب
- اهتمام جدی به امر هنر در امر تبلیغ
- استفاده از تجارب موفق شیوههای تبلیغی
- شادمانی و اندوه متناسب در مناسبتهای مرتبط
- غفلت نکردن از شیوههای سنتی چهره به چهره در تبلیغ
- استفاده از حکمت و گفتگوی احسن و موعظه متناسب
۳) ابزارهای تبلیغی
- استفاده از ابزارهای جدید رسانهها و بازیها و هوش مصنوعی
- مجهز شدن مبلغین به زبان دوم و سوم در امر تبلیغ
- استفاده از رسانه ملی متناسب با فضای تبلیغی روز
- راهاندازی شبکه تلویزیونی تبلیغ برونمرزی و ملی
- استفاده از فضای هیئتهای مذهبی در امر تبلیغ دین
- اعزام روحانیون مستعد برای تبلیغ به مراکز تبلیغی مهم ادیان دیگر و آشنایی با شیوههای تبلیغی آنان
۴) پیشنهادها و راهکارها
- تدوین و ارائه محورهای تبلیغی متناسب با سلایق مختلف
- استفاده از محتواهای تبلیغی در قالبهای رسانهای و مکتوب
- استفاده از محتوای غنی و اصیل دینی در تولید داستان، رمان، شعر، نقاشی و پویانمایی متناسب با نیاز مخاطبان
- ترویج معنویت با تهیه فیلم، مستند و مجموعههای متناسب تلویزیونی
- تقویت مهارتهای تبلیغی طلاب و فضلا با تدوین برنامههای مستمر و متنوع
- توسعه کمی و کیفی مراکز تخصصی تبلیغ
- توجه به شیوهها و محتواهای اختصاصی برای اقشار مختلف به ویژه نسل جوان
نظر شما