اکنون جنبش انصارالله یمن بعنوان یک قدرت نوظهور نظامی در عرصه منطقه مطرح است و دارای نقش و جایگاه ویژه ای در محور مقاومت نیز می باشد.

سیلی سرخ

دقیقا دو ماه پیش، ۹آبان ماه، در حالی که چشم ها به لبنان دوخته و همه انتظار ورود جدی حزب الله به صحنه درگیری با رژیم صهیونیستی را داشتند، ناگهان وقوع رخدادی، سرزمین اویس قرنی را به سر خط اخبار جهانی کشاند. در میانه حملات و اوج گیری جنایات اشغالگران در باریکه غزه، سرتیپ یحیی سریع فرمانده ارتش یمن با ظاهر شدن در صحنه تلوزیون، رسما علیه اسرائیل اعلام جنگ کرد. او در این بیانیه تصویری ضمن اعلام حمایت کامل از مقاومت فلسطین، از یک استراتژی مهم رونمایی کرد: ما تا پایان تجاوز به غزه، به حملات موشکی و پهپادهای به اهداف اسرائیل ادامه می‌دهیم.

با استناد به آمار وزارت حمل و نقل صهیونیستی، عمده تجارت بین‌المللی رژیم (۸۰ درصد) از طریق دریا انجام و بیش از ۳۰ درصد واردات تل آویو هم از باب المندب و دریای سرخ صورت می گیرد. این یعنی هر کشتی اشغالگران سیبلی است در تیررس نیروهای یمنی. اهمیت این کریدور دریایی هنگامی مشخص شد که رژیم صهیونیستی زیر ضربات انصارالله صریحا دست به دامان آمریکا شده و خواستار مشارکت جهانی برای مقابله با این چالش شد. هر چند ایالات متحده با تشکیل ائتلافی سوری و کاغذی تلاش کرد از نگرانی متحد خود بکاهد، اما به اذعان کارشناسان این مسئله تغییری در اوضاع ایجاد نمی کند. حضور انصارالله در باب المندب یعنی اینکه شاهرگ حیاتی اشغالگران زیر ساطور مقاومت است. اکنون که نزدیک به سه ماه از جنگ غزه می گذرد در گفت و گو با تنی چند از کارشناسان ابعاد اهمیت حضور میدانی انصارالله یمن در صحنه تقابل با رژیم صهیونیستی و تاثیراتی که این روند می تواند بر آتیه رژیم اشغالگر داشته باشد را در ابعاد مختلف مورد بحث قرار دادیم که در ادامه می خوانید.

سیلی سرخ / گفت و گوی قدس با 9 تن از کارشناسان درباره ابعاد اهمیت حضور میدانی انصارالله یمن در صحنه تقابل با صهیونیست ها

حرکت یمنی ها چرا مهم است؟

علی عبدی، کارشناس ارشد مسائل فلسطین

در بین اقدامات گروه های مقاومت در حمایت از غزه، حرکت انصارالله توانسته تاثیر زیادی در تغییر رفتار صهیونیست ها، آمریکایی ها و متحدین اروپایی تل آویو در منطقه داشته باشد. زمانیکه لوید آستین وزیر دفاع  ایالات متحده در بحرین مسئله ائتلاف دریایی را مطرح کرد با ایستادگی قاطع محمدعلی الحوثی رهبر انصارالله مواجه شد و این یعنی صنعا از این مواجه تا رسیدن به اهدافش دست نخواهد کشید. امروز بنادر اسرائیل به دلیل حملات انصارالله تعطیل شده چراکه شاهرگ حیاتی اسرائیل تجارت دریایی است که بیش از ۴۰درصد از آن از طریق دریای سرخ و باب الندق صورت می گیرد اما انصارالله با قاطعیت مانع از آمد و شد شناورهای صهیونیست از این گذرگاه شده است. تاثیرگذاری یمن در عرصه زمینی جنگ نیز بسیار مشهود می باشد و در اوایل عملیات طوفان الاقصی با موشک های نقطه زن و پهپاد های انتحاری جنوب سرزمین های اشغالی را ناامن ساخته بود. این همان نقشی است که حزب الله لبنان در محور شمالی علیه اشغالگران اجرا می کند. اسرائیل تاکنون توانایی پاسخگویی به حملات انصارالله را نداشته و این در حالی است که خنجر یمنی همچنان بر روی گلوی اسرائیل قرار گرفته است و همین امر منجر شد که دست به دامن آمریکا برای تشکیا ائتلاف جهانی شود.

سیلی سرخ / گفت و گوی قدس با 9 تن از کارشناسان درباره ابعاد اهمیت حضور میدانی انصارالله یمن در صحنه تقابل با صهیونیست ها

دست بسته واشنگتن برای مقابله با صنعا

سعدالله زارعی، مدیر اندیشکده راهبردی مقاومت

درباره نوع سیاست آمریکایی ها در قبال رزمندگان یمنی آنچه قابل مشاهده است این می باشد که آنها قطعا به دنبال درگیری مستقیم با انصارالله نیستند چراکه توانایی کنترل آن را نخواهند داشت. یمن نشان داده که قادر است هر لحظه جبهه جدیدی در برابر  دشمن ایجاد نماید و این مسئله را تل آویو و هم پیمانانش به خوبی مطلع هستند. قدرت نظامی انصارالله در برابر اسرائیل اکنون در حدی است که هیچ قدرت منطقه ای و فرا منطقه ای نتوانسته آن را کنترل نماید. حتی ائتلافی که وزیر خارجه آمریکا در بحرین موسوم به «عملیات نگهبان رفاه» اعلام کرد و از کشورهای منطقه و اروپایی درخواست همکاری داشت از همان نخست با شکست مواجه شد. این در حالی است که دست واشنگتن برای مقابله با صنعا بسیار بسته است چراکه انصارالله قدرت نظامی قابل کنترل و یا دولت نیست و زیر ساخت نظامی مشخصی ندارد تا کشوری بخواهد آن را نابود سازد. پس در مقطع کنونی سیاست غرب در قبال موضوع انصارالله این است که به سمت چالش با یمن حرکت نکنند و تنها با یک سلسله مانورهای سیاسی و تبلیغاتی حمایت خود را از رژیم صهیونیستی اعلام کنند. یمن در برابر جنگ عربستان در طی هشت سال دوام آورد و همین باعث شده همه به قدرت مقاومت ایمان بیاورند.

سیلی سرخ / گفت و گوی قدس با 9 تن از کارشناسان درباره ابعاد اهمیت حضور میدانی انصارالله یمن در صحنه تقابل با صهیونیست ها

انصارالله قدرت نوظهور در عرصه منطقه ای

مرتضی رحیمی، سفیر پیشین ایران در یمن

حملات دریایی انصارالله تنها گوشه ای از حمایت مردم یمن از فلسطین می باشد و اگر عرصه برای ورود و نبرد زمینی فراهم شود بیش از صدها هزار تن از رزمندگان یمنی در قالب  بسیج مردمی آماده جنگ با صهیونیست ها می باشند. این پای کار بودن در حالی است که یمنی ها در هشت سال اخیر با جبهه ائتلافی عربستان و امارات با همراهی ایالات متحده درگیر بودند و این ملت مقاوم در نهایت توانست با اراده ملی در مقابل ائتلاف عربی- غربی قد علم کند.

اکنون جنبش انصارالله یمن بعنوان یک قدرت نوظهور نظامی در عرصه منطقه مطرح است و دارای نقش و جایگاه ویژه ای در محور مقاومت نیز می باشد. قدرت های فرامنطقه ای و نظام بین الملل چاره ای جز پذیرش آن را نخواهند داشت و عدم تمایل متحدان عربی و اروپایی در همراهی با ائتلاف آمریکایی هم گواه این جایگاه آنها است. رسانه های غربی و عبری ناتوان از رویارویی با یمنی ها با دروغ پراکنی و جنگ رسانه ای اینگونه تبلیغ می کنند که انصارالله علیه کشتی رانی و دریانوردی جهانی اقدام می کند، این در حالی است که صنعا اعلامکرده هیچ خطری متوجه کشتی های عبوی نیست بجز آنهایی که به مقصد فلسطین اشغالی می روند.

سیلی سرخ / گفت و گوی قدس با 9 تن از کارشناسان درباره ابعاد اهمیت حضور میدانی انصارالله یمن در صحنه تقابل با صهیونیست ها

چرایی ترس واشنگتن از رویارویی با انصارالله

احمد دستمالچیان ، سفیر پیشین ایران در لبنان

یمنی به لحاظ تاریخی ثابت نمودند مردمانی جنگجو و سلحشوری هستند؛ چه از زمان جمال عبدالناصر که مصر برای دخالت در امور درونی این کشور اقدام نظامی کرد و با شکست مواجهه شد و چه سال ۲۰۱۴ و هجوم وحشیانه ائتلاف عربستان و اینکه سعودی ها هنوز جای سیلی سرخ یمنی ها بر آرامکو را فراموش نکرده اند. یمنی ها دارای روحیه ایمان و عقیده هستند و با کمترین امکانات بزرگترین پیروزی ها را در طول تاریخ رقم زده اند. امروز هم در دفاع از آرمان فلسطین هیچ خط قرمزی ندارند و اگر رژیم صهیونیستی دست از جنایات خود در غزه بر ندارد همان بلا را سرش خواهند آورد. آمریکا نیز به خوبی مطلع است که نمی تواند با یمن وارد درگیری نظامی شود چرا که انصارالله چیزی برای از دست دادن ندارد. واشنگتن در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ است و نمی خواهد برای خود هزینه تراشی کند پس با تبلیغات دروغین و مطرح کردن موضوع تشکیل ائتلاف دریایی قصد خرید آبرو برای متحد خود را دارد. اما در اصل در قضیه  غزه به دنبال جلوگیری از گسترش جنگ هستند چراکه می داند بیشترین تجارت جهان از طریق  تنگه باب المندب انجام می شود و کوچکترین اشتباه منجر به آتش افروزی در این منطقه حتی برای ناوهای خود خواهد شد.

سیلی سرخ / گفت و گوی قدس با 9 تن از کارشناسان درباره ابعاد اهمیت حضور میدانی انصارالله یمن در صحنه تقابل با صهیونیست ها

پیروان مکتب حاج قاسم

مجتبی رحماندوست، دبیرکل پیشین جمعیت دفاع از ملت فلسطین

امروز کانون مقاومت در جهان، غزه است. در حوزه منطقه‌ای هم تنها کشورهایی که توانسته اند در برابر رژیم صهیونیستی ایستادگی کنند جمهوری اسلامی ایران، لبنان، یمن، عراق و سوریه هستند.  این در حالی که کشورهای عربی حتی توان ائتلاف با یکدیگر برای تحریم اقتصادی تل اویو را هم ندارند اما محور مقاومت  با ضربات خود به صهیونیست ها توانسته آنها  را به زانو درآورد. به ویژه اینکه انصارالله با قدرت موشکی  و پهپادی خود دشمن را سردرگم کرده. مردم یمن زیدی (یکی از شاخه های تشیعه) هستند و همانند ایرانیان غیرت و خون حسینی در بدنشان جاری است و همین امر منجر شده آنها بتوانند بیش از ده سال در برابر تمامی مشکلات و  محاصره های اقتصادی عربستان و امارات بایستند. به عقیده بسیاری از کارشناسان بین المللی قدرت موشکی و پهپادی انصارالله تنها بخش کوچکی از دست آوردهای نظامی این جنبش بوده و هنوز تمامی توان نظامی آنها مشخص نشده است. این هم بخاطر نقش حاج قاسم سلیمانی در این کشور است. امروز سربازان انصارالله همان جوانانی هستند که در مکتب حاج قاسم رشد و آموزش دیده اند و انتظاری کمتر از این از یمن وجود ندارد. انصارالله با شلیک هر موشک به سمت تل آویو نام حاج قاسم را زنده نگه می دارد.

سیلی سرخ / گفت و گوی قدس با 9 تن از کارشناسان درباره ابعاد اهمیت حضور میدانی انصارالله یمن در صحنه تقابل با صهیونیست ها

تاثیرات مهم رسانه ای اقدامات انصارالله

محسن مقصودی فعال فرهنگی حوزه مقاومت

اقدامات ضد صهیونیستی جنبش انصارالله یمن بزرگ ترین شگفتی جبهه مقاومت  خارج از منطقه( نوار غزه) بوده که منجر به تحسین ملت های آزادی خواه در جهان شده است. یمن پدیده ای است که توانسته سیلی محکمی به صورت جریان عبری- غربی در دریای سرخ و حتی اقیانوس هند بزند. نکته ای که در مورد یمن در جهان مطرح می شد این بود که به عنوان فقیرترین در دایره جهان عرب و منطقه مطرح می شد ولی همین دولت توانست با قدرت بالای موشکی و پهپادی خود کشورهای غربی و اروپایی را به زانو در آورد و این خود بزرگ ترین درس الهی و همچنین درس عبرتی برای کشورهای عرب و مرتجع منطقه می باشد.

اگر در سه سال گذشته کشوری اعلام می کرد آمریکا و اروپا توانایی مقابله با یمن را ندارند باورش برای جهانیان سخت بود اما امروز شاهد این هستیم که قدرت بالای نظامی انصارالله ایالات متحده و هم پیمانان غربی تل آویو را درمانده نموده و این از لحاظ رسانه ای بزرگ ترین شگفتی در حوزه نظامی و سیاسی در جهان بوده  و ساختار امید بخش برای محور مقاومت و باید یاد و خاطره شهید حاج قاسم سلیمانی و مجاهدین یمنی که در طی ده سال اخیر توانستند با این کار را انجام دهند گرامی داشت.

سیلی سرخ / گفت و گوی قدس با 9 تن از کارشناسان درباره ابعاد اهمیت حضور میدانی انصارالله یمن در صحنه تقابل با صهیونیست ها

لبیک یمنی ها به فرمان رهبر انقلاب

محسن اسلام زاده، مستندساز عرصه جنگ

بعد از حماسه هفتم اکتبر، هیمنه پوشالی و اسطوره شکست ناپذیری رژیم اسرائیل در عرصه بین المللی فرو ریخت. این یعنی محور مقاومت توانست با یک هماهنگی، قدرت برتر خود را در برابر اشغالگران نشان دهند. انصارالله یمن نیز به عنوان یکی از این اضلاع، در ابتدای جنگ دو گام اساسی انجام داد. نخست اعلام ورود به جنگ غزه و غافلگیری رژیم صهیونیستی بود بطوریکه توانست با قدرت موشکی و پهپادی خود بنادر حیفا و ایلات را مورد هدف قرار دهد و هشتاد و پنج ظرفیت اقتصادی این دو بندر را نابود سلزد. اما گام  بعدی انصارالله در جنگ در راستای لبیک به فرمان و انجام فرمایشات رهبر معظم انقلاب مبنی بر ضربه زدن به شریان های حیاتی اسرائیل بود. در این مسیر یمنی ها نیز از فاز حمله به بنادر و شهرهای سرزمین های اشغالی به سمت هدف قرار دادن کشتی ها و ناوگان تجاری صهیونیست ها در دریای سرخ رفتند و توانستند به منافع اقتصادی رژیم ضربه وارد سازند. این حملات تا به امروز بیشترین هزینه را نه تنها برای اسرائیل بلکه برای هم پیمانان این رژیم از جمله آمریکایی ها و اروپایی ها داشته است. در مقابل تل آویو توانایی هیچ پاسخی به حملات یمنی ها ندارد و این از لحاظ رسانه ای  می تواند بزرگ ترین بمب خبری در جهان باشد.

 سیلی سرخ / گفت و گوی قدس با 9 تن از کارشناسان درباره ابعاد اهمیت حضور میدانی انصارالله یمن در صحنه تقابل با صهیونیست ها

یمن و تحمیل دومین شکست به صهیونیست ها

احمد حاجی صادقیان مدیر میز یمن در اندیشکده مرصاد

اقدام انصارالله در اعلام جنگ و سپس اغاز حملات علیه اهداف صهیونیسیت در دریای سرخ، بزرگ ترین کاری است که محور مقاومت توانسته در برابر جنایات اشغالگران انجام دهد و حتی ائتلافی که آمریکایی ها به اصطلاح می خواستند از مسیر آن انصارالله را عقب نشینی واردارند هم با سخنان شجاعانه رهبر این جنبش در نطفه خفه شد. هرچند که بارها در طی چند سال گذشته به ویژه در سال ۲۰۲۲ واشنگتن به همراه ریاض، ابوظبی، تل آویو و سی و چهار کشور، بزرگ ترین ائتلاف دریایی را برای مقابله با آنچه که انتقال سلاح از ایران به یمن گفته می شد تشکل دادند اما با استقامت و ایستادگی انصارالله توطئه ها با شکست مواجه شد. تلاش آمریکا برای ایجاد ائتلاف دریایی در هفته های اخیر هم با مخالفت نزدیکترین متحدان واشنگتن از جمله عربستان سعودی، امارات،  فرانسه، استالیا و .. مواجه شده است. این به دلیل نگرانی از واکنش رزمندگان یمنی است. با شکست و اعلام عدم حضور کشورهای غربی و عربی، می توان گفت دومین شکست بزرگ بعد از هفتم اکتبر برای صهیونیست ها عدم شکل گیری ائتلاف دریایی در باب المندب و دریای سرخ رغم خورد. این اقدام یمن توانسته تاثیر زیادی در جنگ غزه در روحیه مبارزین  فلسطینی و رزمندگان محور مقاومت داشته باشد.

سیلی سرخ / گفت و گوی قدس با 9 تن از کارشناسان درباره ابعاد اهمیت حضور میدانی انصارالله یمن در صحنه تقابل با صهیونیست ها

چرا تل آویو از رویاروریی با صنعا می ترسد؟

محمدرضا مرادی ، کارشناس مسائل منطقه

تل آویو در مواجه با تحرکات بی مهابای صنعا در حمایت از مقاومت فلسطین چند گزینه محدود پیش روی خود می بیند که به نظر هیچکدام نمی تواند موفقیعتی برای آنها داشته باشد. در گام نخست رژیم صهیونیستی می تواند با حملات هوایی به یمن زیر ساخت های این کشور را هدف قرار دهد. اما این مسیر بی خطر نیست چرا که  انصارالله در طی هشت سال جنگ با سعودی نشان دادند موشک ها و پهباد های پیشرفته ای در اختیار دارد. یمن امروز به راحتی می تواند تمامی زیر ساخت های حیاتی، نظامی، نیروگاه اتمی دیمونا را هدف قرار داده و حتی می تواند دامنه حملات بر کشتی های اسرائیلی را در اقیانوس هند و شمال آفریقا گسترش دهید. تل آویو به خوبی از این موضوع مطلع است و لذا هیچگاه دست به اقدام حمله هوایی علیه یمن نخواهد زد. راه بعدی پیش روی اشغالگران تشکیل ائتلاف دریایی است گامی که به کمک آمریکا برداشته شد اما از همان اول شکست خورد. کشورهای غربی- عربی از توانایی انصارالله آگاه هستند و از سویی حاضر به جانفشانی برای رژیمی (صهیونیستی ) باشد که در جهان به بدنامی معروف است نیستند. لذا تنها گزینه پیش روی اسرائیل در برابر حملات دریای و موشکی  انصارالله ایجاد آتش بس دائمی و دست برداشتن از محاصر غزه است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • آب زلال ۰۸:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۹
    0 0
    سلام و درود خدا بر دلاوران یمن خدا نگهدارتان باشد.